Categories: Hírek

Veszélyes autós döntést hozott az EU

Az EU gépjárművekkel foglalkozó műszaki bizottsága (TCMV) március közepén zárt ajtók mögött ülésezett, és jóváhagyta a Ford („BlueCruise”) és a BMW két „kéz nélküli”, második szintű vezetőtámogató rendszerének használatát az EU-ban.

 

Ezek a rendszerek nem felelnek meg a jelenlegi uniós biztonsági előírásoknak, de egy mentesítési eljárás keretében mostantól engedélyezik őket – írta a Traffix.hu.

Az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács (ETSC) komolyan aggódik amiatt, hogy ezek a rendszerek nem hoznak semmilyen biztonsági előnyt, sőt a jelenlegi rendszereknél is nagyobb valószínűséggel vonják el a járművezető figyelmét a forgalomból, mert a „kéz nélküli” rendszerek azt az érzést keltik, hogy a jármű teljes mértékben „robotpilóta” felügyelete alatt áll – holott ez nincs így –, ami a járművezető túlságosan nagy önbizalmához vezet. Ezek a rendszerek a 2. szintű automatizálásnak minősülnek, ahol a járművezetőnek folyamatosan felügyelnie kell, szemben a 3. szinttel, ahol a jármű teljes mértékben átveszi az irányítást.

 

 

Februárban egy BlueCruise rendszerrel felszerelt Ford halálos balesetet szenvedett az Egyesült Államokban. Az Egyesült Államok Nemzeti Közlekedésbiztonsági Testülete (NTSB) jelenleg is vizsgálja az okokat, és azt, hogy a BlueCruise rendszer közrejátszott-e a balesetben. A Közlekedésbiztonsági Biztosító Intézet (IIHS) az Egyesült Államokban március elején indított új minősítési rendszerében a 2. szintű rendszereket, köztük a Ford BlueCruise-t és a BMW egyik rendszerét „rossz” biztonsági besorolással értékelte.

 

Az ETSC levélben fordult az Európai Unió TCMV-bizottságához, hogy ismételten kifejezze a 2. szintű „kéz nélküli” rendszerekkel kapcsolatos aggályait.

 

Az Amerikai Egyesült Államokkal ellentétben az EU nem írja elő a 2. szintű vezetőtámogató rendszerekkel kapcsolatos balesetek kötelező bejelentését. Az EU-ban nincs az amerikai Nemzeti Közlekedésbiztonsági Testülethez hasonló hatáskörrel rendelkező ügynökség sem, amely a vezetőtámogató és automatizált vezetési rendszerekkel kapcsolatos baleseteket vizsgálná. Az ETSC szerint egy ilyen hatáskörrel rendelkező ügynökségnek előfeltétele kellene lennie a fejlettebb vezetéstámogató és automatizált vezetési rendszerek további uniós bevezetésének.

Forrás: vezess.hu Kép: illusztráció

Double D

Recent Posts

Utcákat zárnak le Budapest belvárosában

Jelentősen megváltozik a közlekedés a VII. kerület belső részén június 22-től. Több utcaszakaszt csak a…

20 óra ago

Most érkezett! Új sztráda épül Budapesten: ennek sokan nem fognak örülni, itt vannak a részletek

Kiírta a BKK a Nagykörút fejlesztésének legfontosabb lépcsőjeként a „bringasztráda” tervezésének pályázatát. A BKK Budapesti…

20 óra ago

Egy cetli tette híressé az önzetlen taxist – ez állt rajta

Meglepően önzetlen taxis hírére kapta fel a fejét az online világ, a 28 éves sofőr…

2 nap ago

Igazságosabb traffipaxszabályokat vezet be a kedvelt nyaralási úti cél

Olaszországban rengeteg lazán szabályozott sebességmérő kamera figyeli a forgalmat, de idén nyáron szigorúbb előírások alapján…

2 nap ago

Elon Musk: a jövő hét végén indul a Tesla robottaxi

A Tesla ideiglenes jelleggel június 22-én megteremti az önvezető robottaxis fuvarozás lehetőségét a nagyközönség számára…

2 nap ago

Egy elektromos autó annyit szennyez, mint három hibrid – állítja a Toyota-vezér

Elképesztő kijelentés: egy villanyautó nagyobb szénlábnyomot hagy, mint három hibrid! Akio Toyoda, a Toyota elnöke…

2 nap ago