Az EU gépjárművekkel foglalkozó műszaki bizottsága (TCMV) március közepén zárt ajtók mögött ülésezett, és jóváhagyta a Ford („BlueCruise”) és a BMW két „kéz nélküli”, második szintű vezetőtámogató rendszerének használatát az EU-ban.
Ezek a rendszerek nem felelnek meg a jelenlegi uniós biztonsági előírásoknak, de egy mentesítési eljárás keretében mostantól engedélyezik őket – írta a Traffix.hu.
Az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács (ETSC) komolyan aggódik amiatt, hogy ezek a rendszerek nem hoznak semmilyen biztonsági előnyt, sőt a jelenlegi rendszereknél is nagyobb valószínűséggel vonják el a járművezető figyelmét a forgalomból, mert a „kéz nélküli” rendszerek azt az érzést keltik, hogy a jármű teljes mértékben „robotpilóta” felügyelete alatt áll – holott ez nincs így –, ami a járművezető túlságosan nagy önbizalmához vezet. Ezek a rendszerek a 2. szintű automatizálásnak minősülnek, ahol a járművezetőnek folyamatosan felügyelnie kell, szemben a 3. szinttel, ahol a jármű teljes mértékben átveszi az irányítást.
Februárban egy BlueCruise rendszerrel felszerelt Ford halálos balesetet szenvedett az Egyesült Államokban. Az Egyesült Államok Nemzeti Közlekedésbiztonsági Testülete (NTSB) jelenleg is vizsgálja az okokat, és azt, hogy a BlueCruise rendszer közrejátszott-e a balesetben. A Közlekedésbiztonsági Biztosító Intézet (IIHS) az Egyesült Államokban március elején indított új minősítési rendszerében a 2. szintű rendszereket, köztük a Ford BlueCruise-t és a BMW egyik rendszerét „rossz” biztonsági besorolással értékelte.
Az ETSC levélben fordult az Európai Unió TCMV-bizottságához, hogy ismételten kifejezze a 2. szintű „kéz nélküli” rendszerekkel kapcsolatos aggályait.
Az Amerikai Egyesült Államokkal ellentétben az EU nem írja elő a 2. szintű vezetőtámogató rendszerekkel kapcsolatos balesetek kötelező bejelentését. Az EU-ban nincs az amerikai Nemzeti Közlekedésbiztonsági Testülethez hasonló hatáskörrel rendelkező ügynökség sem, amely a vezetőtámogató és automatizált vezetési rendszerekkel kapcsolatos baleseteket vizsgálná. Az ETSC szerint egy ilyen hatáskörrel rendelkező ügynökségnek előfeltétele kellene lennie a fejlettebb vezetéstámogató és automatizált vezetési rendszerek további uniós bevezetésének.
Forrás: vezess.hu Kép: illusztráció
Alaposan átrendezi az új uniós szabályozás a jogosítványokkal kapcsolatos eddigi rendszert. A hazai részletes szabályok…
Lehetséges, hogy az ön autójában lévő légzsák hibásan működik – vagy ami még rosszabb, egyáltalán…
Vasárnap az Európai Néppárt vezetője megerősítette a belső égésű motorok EU-s tilalmának visszavonását, és Brüsszel…
Pár hét múlva élesednek az első készülékek, amelyek több tulajdonságukban eltérnek az eddigi sebességmérőktől. Például…
Kenőpénzről már mindenki hallott, a kenőszesz már kevésbé gyakori megoldás. Állítólag Magyarország nem Balkán, mégis…
Több mint egy tucat új egységet ígérnek. Budapest környékén hamarosan jóval több fix sebességmérő figyeli…