Categories: Hírek

100 éve szinte minden taxi elektormos volt New York-ban

Meglepő lehet, de 1899-ben a New York-i taxik 90 százaléka még elektromos jármű volt – eleveníti fel a Today I Found Out. A flottát a philadelphiai Electric Carriage and Wagon Company építette, az elektromos modellek pedig 1899-ben és 1900-ban is előzték a többi, így a benzin- és gőzüzemű autókat.

 

 

Az első aerodinamikus karosszériájú kocsit is áram hajtotta, ez volt az 1902-es Baker Torpedo, amellyel még 190 kilométer per órás sebességet is elértek.

Az e-járművekkel való kísérletezés az 1800-as évek elején kezdődött meg, 1842-ben pedig két feltaláló, az amerikai Thomas Davenport és a skót Robert Davidson egymástól függetlenül alkotta meg az első akkumulátoros, gyakorlatban is használható elektromos autókat.

 

Évtizedekig tartó fejlesztést követően az e-kocsik az 1880-as évekre váltak igazán népszerűvé. A versenytársakhoz képest ezen modellek nagy előnye a csendesség, a füstmentesség és az azonnal indulás volt – nem kellett kurblizni őket –, ráadásul jóval ritkábban gyulladtak ki.

 

A korai autóknál a sebességváltás sem volt egyszerű, kivéve a villanymodelleket. A benzines kocsik egyetlen valódi előnye ekkoriban a nagyobb hatótávolság volt, csakhogy a kiépítetlen infrastruktúra miatt eleve kevesen vállalkoztak hosszú utakra. Az autók inkább a városi közlekedésben vettek részt, ilyen környezetben pedig a e-kocsik jelentették a legjobb megoldást.

 

A villanyjárművek népszerűsége az 1900-as évek elején is folytatódott, 1915-ben azonban Henry Ford révén olcsó, az átlagember számára is megfizethető benzines modell érkezett. Eközben Texasban és Oklahomában olajmezőket tártak fel, ami csökkentette az üzemanyag árát, a benzines modellek gyorsabbá váltak, az e-kocsik ára pedig egyre nőtt. Az utak is terjeszkedésbe kezdtek, ami már megkövetelte a nagyobb hatótávot.

 

Az elektromos autók piaca 1935-re tetszhalott állapotba került, amelyből csak az 1960-as évek környékén ébredt fel – akkor is csak rövid időre. Bár napjainkra sok e-kocsi, így a Tesla Model S és annál jóval olcsóbb típusok komoly sikereket ért el, az ilyen modellek továbbra sem dominálják a közlekedést.

Az elektromos autók az 1800-as években megelőzték korukat. Noha a motort tekintve kevés előrelépés történt azóta, az akkumulátortechnológia rengeteget fejlődött, és további előrelépés várható, ami valóban elhozhatja a zöld fordulatot.

Forrás: okodrive.hu Kép: illusztráció

Double D

Recent Posts

Betilthatják a villanyautók egyik spórolós megoldását

Valós előnyük nem összemérhető a biztonsági kockázatukkal. Kínai autóipari hatóságok új, hangsúlyosan biztonsági szempontokra épülő…

7 óra ago

Taxisofőr fújt le paprikaspray-vel egy buszsofőrt Budapesten

„Ma egy dühöngő autós – egy taxisofőr – paprikaspray-jel fújta le az egyik buszsofőrünket, aki…

2 nap ago

A BMW vezérigazgatója szerint hiba volt az EU-tól, hogy 2035-re betiltják a hagyományos motorokat

Nagy hibának nevezte az Európai Unió döntését a belső égésű motorok 2035-ös betiltásáról a BMW…

2 nap ago

A kutyának sem kell a kínai autó

A kínai elektromos autók iránt csak szerény az érdeklődés Európában – derül ki egy pénteken…

2 nap ago

Hétvégén ismét felborul a megszokott közlekedés Budapesten

A Wizz Air félmaraton miatt A Budapesti Rendőr-főkapitányság tájékoztatása szerint futóverseny miatt útlezárások lesznek Budapesten…

3 nap ago

Megemelték a Flórián téri felüljárót

Komoly mérnöki és kivitelezői kihívás zajlik a Flórián térnél, ahol a déli felüljáró felújítása új…

4 nap ago