Szerinte egyértelműen újra kell gondolni a sebesség-ellenőrzés módszertanát Magyarországon és növelni kell a hatékonyságát, erre pedig konkrét javaslatai is vannak.
A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai alapján az abszolút gyorshajtás mindössze egy százalékban felelős a közlekedési balesetekért, és átlagosan három százalékban felelős a halálos balesetekért. Mészáros Gábor adjunktus, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem (NKE) rendőr alezredes oktatója azonban úgy véli, a valóságban az abszolút gyorshajtás nagyobb arányban felelős a halálos balesetekért a KSH adatainál.
Kutatásai eredményeként egy 272 oldalas doktori disszertáció született, amely által arra derült fény, hogy valójában a halálos közúti balesetekben 30 százalék körüli mértékben van jelen az abszolút sebességtúllépés, csak a rendőrségi statisztikai adatszolgáltatásban ez másként szerepel. Vizsgálatai szerint a 2014-ben bekövetkezett 573 halálos közúti közlekedési balesetben a szakértők 191 esetben összesen 201 jármű részéről igazoltak abszolút sebességtúllépést – írja az Infostart a vezess.hu nyomán
2015-ben pedig 585 halálos közlekedési balesetben a szakértők 205-nél állapítottak meg sebességtúllépést, ezekben 226 járműnél állapítottak meg abszolút sebességtúllépést. A doktori disszertáció ezzel kimutatja, hogy „a KSH által megjelenített átlagos 3 százalékhoz képest a valóságban a halálos közúti közlekedési baleseteket közel 20 százalékban az abszolút sebességtúllépés okozta” ebben a két évben – hangsúlyozzák.
Túlzott engedékenység
Az alezredes szerint egyértelműen újra kell gondolni a sebesség-ellenőrzés módszertanát Magyarországon és növelni kell a hatékonyságát, erre pedig konkrét javaslatai is vannak. Az egyik, hogy a megállítás nélküli, objektív felelősség hatálya alá tartozó sebességmérések mellett gyakrabban kell élni a megállításos ellenőrzésekkel, a másik pedig, hogy fel kell tárni az objektív felelősség hatálya alá tartozó szabályszegéseknél a járművezető kilétét.
Így ki lehet szűrni a többi közlekedő számára veszélyt jelentő embereket, s ezzel párhuzamosan növelni kell az előéleti pontrendszer hatékonyságát is. Mészáros Gábor szerint rendkívül engedékeny a traffipaxok jelenlegi tűréshatára Magyarországon, és az ehhez kapcsolt büntetési tételek is, míg ő már azokat is büntetné, akik 5 km/órával lépik túl az adott útszakaszon megengedett sebességhatárt. Ennek oka, hogy a kutatás adatai alapján a gyorshajtók a bírságot még éppen elkerülő sebességgel közlekednek (+15 km/óra), nem pedig a szabályok szerint.
Mindemellett a pénzbírságot is drasztikusan megemelné: 100 ezer forint lenne a büntetés 10 km/órás sebességtúllépés felett, aztán duplázódna. 20 km/óra feletti sebességtúllépésért már 200 ezer forintos bírságot adna az autósnak, 30 km/órásért pedig 400 ezer forintosat. 50 km/óra feletti sebességtúllépés esetén már bűncselekmény lehetne a gyorshajtás.
Forrás: liner.hu Kép: illusztráció
Az Európai Parlament képviselői támogatják a jogosítványok uniós szabályozásának reformját. Mutatjuk, milyen változások jönnek! Az…
Egy új uniós rendelet lépett hatályba, amelyről még alig hallottak az autósok, pedig mindenkit érint…
Október 30. és november 9. között, Tokióban kerül megrendezésre a 2025-ös Japán Mobilitási Kiállítás, amely…
Németországban költségcsökkentő reformra készülnek a jogosítványszerzésben: miután a mobilokba költöztetik az elméleti képzést, a bukás…
Változatos programokkal és gyertyafényes vacsorával búcsúzik az idei szezon a Pesti alsó rakparton. A hosszú…
Egy német sofőrt 150 euróra, vagyis közel 58 000 forintra büntettek, mert vezetés közben az…