Categories: Hírek

Gyorshajtás: drasztikusan szigorítaná az autósok bírságolását egy rendőrségi szakértő

Szerinte egyértelműen újra kell gondolni a sebesség-ellenőrzés módszertanát Magyarországon és növelni kell a hatékonyságát, erre pedig konkrét javaslatai is vannak.

 

A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai alapján az abszolút gyorshajtás mindössze egy százalékban felelős a közlekedési balesetekért, és átlagosan három százalékban felelős a halálos balesetekért. Mészáros Gábor adjunktus, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem (NKE) rendőr alezredes oktatója azonban úgy véli, a valóságban az abszolút gyorshajtás nagyobb arányban felelős a halálos balesetekért a KSH adatainál.

 

Kutatásai eredményeként egy 272 oldalas doktori disszertáció született, amely által arra derült fény, hogy valójában a halálos közúti balesetekben 30 százalék körüli mértékben van jelen az abszolút sebességtúllépés, csak a rendőrségi statisztikai adatszolgáltatásban ez másként szerepel. Vizsgálatai szerint a 2014-ben bekövetkezett 573 halálos közúti közlekedési balesetben a szakértők 191 esetben összesen 201 jármű részéről igazoltak abszolút sebességtúllépést – írja az Infostart a vezess.hu nyomán

2015-ben pedig 585 halálos közlekedési balesetben a szakértők 205-nél állapítottak meg sebességtúllépést, ezekben 226 járműnél állapítottak meg abszolút sebességtúllépést. A doktori disszertáció ezzel kimutatja, hogy „a KSH által megjelenített átlagos 3 százalékhoz képest a valóságban a halálos közúti közlekedési baleseteket közel 20 százalékban az abszolút sebességtúllépés okozta” ebben a két évben – hangsúlyozzák.

 

Túlzott engedékenység

Az alezredes szerint egyértelműen újra kell gondolni a sebesség-ellenőrzés módszertanát Magyarországon és növelni kell a hatékonyságát, erre pedig konkrét javaslatai is vannak. Az egyik, hogy a megállítás nélküli, objektív felelősség hatálya alá tartozó sebességmérések mellett gyakrabban kell élni a megállításos ellenőrzésekkel, a másik pedig, hogy fel kell tárni az objektív felelősség hatálya alá tartozó szabályszegéseknél a járművezető kilétét.

Így ki lehet szűrni a többi közlekedő számára veszélyt jelentő embereket, s ezzel párhuzamosan növelni kell az előéleti pontrendszer hatékonyságát is. Mészáros Gábor szerint rendkívül engedékeny a traffipaxok jelenlegi tűréshatára Magyarországon, és az ehhez kapcsolt büntetési tételek is, míg ő már azokat is büntetné, akik 5 km/órával lépik túl az adott útszakaszon megengedett sebességhatárt. Ennek oka, hogy a kutatás adatai alapján a gyorshajtók a bírságot még éppen elkerülő sebességgel közlekednek (+15 km/óra), nem pedig a szabályok szerint.

 

Mindemellett a pénzbírságot is drasztikusan megemelné: 100 ezer forint lenne a büntetés 10 km/órás sebességtúllépés felett, aztán duplázódna. 20 km/óra feletti sebességtúllépésért már 200 ezer forintos bírságot adna az autósnak, 30 km/órásért pedig 400 ezer forintosat. 50 km/óra feletti sebességtúllépés esetén már bűncselekmény lehetne a gyorshajtás.

Forrás: liner.hu Kép: illusztráció

Double D

Recent Posts

Változás jön a magyar jogosítványoknál

Az Európai Parlament képviselői támogatják a jogosítványok uniós szabályozásának reformját. Mutatjuk, milyen változások jönnek! Az…

19 óra ago

Sok autós még nem is hallott erről az új uniós szabályról – Az ön autóját is érinti!

Egy új uniós rendelet lépett hatályba, amelyről még alig hallottak az autósok, pedig mindenkit érint…

2 nap ago

Hatalmas horderejű bejelentésekkel érkezik a Toyota az idei Japán Mobilitási Kiállításon

Október 30. és november 9. között, Tokióban kerül megrendezésre a 2025-ös Japán Mobilitási Kiállítás, amely…

3 nap ago

Olcsóbb lesz a jogosítvány: oktató helyett a szülők is taníthatják a kezdő sofőröket

Németországban költségcsökkentő reformra készülnek a jogosítványszerzésben: miután a mobilokba költöztetik az elméleti képzést, a bukás…

3 nap ago

Az október 23-i hosszú hétvégén lesz utoljára nyitva a Pesti alsó rakpart 2025-ben

Változatos programokkal és gyertyafényes vacsorával búcsúzik az idei szezon a Pesti alsó rakparton. A hosszú…

4 nap ago

Ön is e-cigizik vezetés közben? Mostantól ez tilos lehet – mutatjuk, miért!

Egy német sofőrt 150 euróra, vagyis közel 58 000 forintra büntettek, mert vezetés közben az…

5 nap ago