Categories: Hírek

Gyorshajtás: drasztikusan szigorítaná az autósok bírságolását egy rendőrségi szakértő

Szerinte egyértelműen újra kell gondolni a sebesség-ellenőrzés módszertanát Magyarországon és növelni kell a hatékonyságát, erre pedig konkrét javaslatai is vannak.

 

A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai alapján az abszolút gyorshajtás mindössze egy százalékban felelős a közlekedési balesetekért, és átlagosan három százalékban felelős a halálos balesetekért. Mészáros Gábor adjunktus, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem (NKE) rendőr alezredes oktatója azonban úgy véli, a valóságban az abszolút gyorshajtás nagyobb arányban felelős a halálos balesetekért a KSH adatainál.

 

Kutatásai eredményeként egy 272 oldalas doktori disszertáció született, amely által arra derült fény, hogy valójában a halálos közúti balesetekben 30 százalék körüli mértékben van jelen az abszolút sebességtúllépés, csak a rendőrségi statisztikai adatszolgáltatásban ez másként szerepel. Vizsgálatai szerint a 2014-ben bekövetkezett 573 halálos közúti közlekedési balesetben a szakértők 191 esetben összesen 201 jármű részéről igazoltak abszolút sebességtúllépést – írja az Infostart a vezess.hu nyomán

2015-ben pedig 585 halálos közlekedési balesetben a szakértők 205-nél állapítottak meg sebességtúllépést, ezekben 226 járműnél állapítottak meg abszolút sebességtúllépést. A doktori disszertáció ezzel kimutatja, hogy „a KSH által megjelenített átlagos 3 százalékhoz képest a valóságban a halálos közúti közlekedési baleseteket közel 20 százalékban az abszolút sebességtúllépés okozta” ebben a két évben – hangsúlyozzák.

 

Túlzott engedékenység

Az alezredes szerint egyértelműen újra kell gondolni a sebesség-ellenőrzés módszertanát Magyarországon és növelni kell a hatékonyságát, erre pedig konkrét javaslatai is vannak. Az egyik, hogy a megállítás nélküli, objektív felelősség hatálya alá tartozó sebességmérések mellett gyakrabban kell élni a megállításos ellenőrzésekkel, a másik pedig, hogy fel kell tárni az objektív felelősség hatálya alá tartozó szabályszegéseknél a járművezető kilétét.

Így ki lehet szűrni a többi közlekedő számára veszélyt jelentő embereket, s ezzel párhuzamosan növelni kell az előéleti pontrendszer hatékonyságát is. Mészáros Gábor szerint rendkívül engedékeny a traffipaxok jelenlegi tűréshatára Magyarországon, és az ehhez kapcsolt büntetési tételek is, míg ő már azokat is büntetné, akik 5 km/órával lépik túl az adott útszakaszon megengedett sebességhatárt. Ennek oka, hogy a kutatás adatai alapján a gyorshajtók a bírságot még éppen elkerülő sebességgel közlekednek (+15 km/óra), nem pedig a szabályok szerint.

 

Mindemellett a pénzbírságot is drasztikusan megemelné: 100 ezer forint lenne a büntetés 10 km/órás sebességtúllépés felett, aztán duplázódna. 20 km/óra feletti sebességtúllépésért már 200 ezer forintos bírságot adna az autósnak, 30 km/órásért pedig 400 ezer forintosat. 50 km/óra feletti sebességtúllépés esetén már bűncselekmény lehetne a gyorshajtás.

Forrás: liner.hu Kép: illusztráció

Double D

Recent Posts

Műszaki vizsgáztatás: száz nap alatt 1068 alkalommal vesztegették meg a kormánytisztviselőket

A nyomozó ügyészség bűnszövetségben, üzletszerűen elkövetett hivatali vesztegetés elfogadásának bűntette és más bűncselekmények miatt emelt…

22 óra ago

Bezuhant a legkedveltebb használt elektromos autó ára: ennyiért lehet most Tesla Model 3-at venni

Jelentősen csökkent a használt elektromos autók ára Magyarországon 2025 első felében. A Használtautó.hu adatai szerint…

22 óra ago

Felelőtlen taxis

Pozitív lett a kábítószergyorsteszt annál a férfinél, aki balesetet okozott Ferencvárosban taxijával, amivel szórakozni vitte…

2 nap ago

Kötelezővé tennék, amit senki sem akar: így bukhatja el az EU az elektromos autós álmait

Az Országos Flottafelmérés eredménye szerint a magyar vállalati autóparkok egyre idősebbek, a cégek többsége pedig…

2 nap ago

Amerika szabadulna a stop-start rendszerektől

Akkor sem spórolhatsz a benzinnel, ha szeretnél! A stop-start rendszerek fontos szerepet játszanak az üzemanyag-fogyasztás csökkentésében és…

3 nap ago

Mostantól akár 40 fokban is tilos az autóklíma Olaszországban!

Új szankciók jönnek a légkondik helytelen használatáért. A nyár beköszöntével és a magas hőmérsékletekkel a…

3 nap ago