Categories: Hírek

Az önvezető technológia nagy áttörését nem az önvezető taxik hozzák el

Az önvezető technológia egyik jelentős szerepkörét a szállítmányozás jelentheti, az önvezető kamionok ugyanis sok problémára nyújthatnak valódi megoldást. Az autonóm módon közlekedő járművek azonban nem csak az autópályákon, hanem zsúfolt városi környezetben is megjelennek többek között az önvezető taxiknak köszönhetően.

 

Hogyan reagálnak majd az emberek az önvezető járművek jelenlétére az utakon, milyen a társadalmi megítélése ennek a speciális technológiának? Dr. Prónay Szabolcs egyetemi docens és Halmos Gyula, a Bosch csoport mérnöke podcastban beszélt a technológiával kapcsolatos kérdésekről.

 

A járműipari fejlesztések az elmúlt évtizedekben olyan szintű kényelmet és bizonyos tekintetben biztonságot hoztak a vezetők és utazók életébe, amelyet korábban nehéz lett volna elképzelni, de a manapság egyre nagyobb teret nyerő önvezetés egy egészen új korszakot nyithat meg a mindennapos közlekedésben. Az önvezetés múltja valójában régre nyúlik vissza: a General Motors 1956-ban (vagyis jóval azelőtt, hogy egyáltalán a biztonsági öv használatát kötelezővé tették volna az autókban) már nagyszabású koncepcióval állt elő az autopilot üzemmódban működő autókról, amelyekben nincs többé gondja a vezetésre a sofőrnek és mindenki utasként élvezheti az elsuhanó táj látványát.

Az önvezető technológia végül nem a radikális elképzelések tempóját követve robbant be a járműiparba, hanem lassanként, lépésről lépésre szivárgott be a fokozatos automatizálásnak köszönhetően, hogy kényelmet biztosítson a vezetők számára. Az önvezetés öt fokozata közül az egyes szint még csak a különféle asszisztensrendszereket takarja, amire nagy szükség lehet a hétköznapok során, de a magasabb szintek, a többé-kevésbé automatizált vezetést jelentő hármas és a teljesen automatizált vezetést nyújtó négyes szint, illetve a kormány nélküli önvezető autókat lehetővé tevő ötös szintű önvezetés hasznossága, megbízhatósága és megítélése már vitatottabb kérdést képvisel.

 

Az önvezető technológiákkal és automatizációval számos hazai intézmény és szakember is foglalkozik, akik a konkrét fejlesztések mellett olyan kulcsfontosságú kérdésekre is keresik a választ, mint hogy milyen lesz a társadalmi elfogadottsága az önvezető autóknak, hogyan reagálnak majd az emberek az önvezető járművek jelenlétére az utakon és milyen aspektusok befolyásolják a véleményüket. Egy egyedülálló kutatás keretében a Szegedi Tudományegyetem docense, Dr. Prónay Szabolcs kollégáival együtt újszerű módon, neurotudományos eszközökkel és EEG-vizsgálattal végzett méréseket a résztvevő alanyokon, hogy a kérdőíves felméréseknél közvetlenebbül tudják feltérképezni az önvezetéssel kapcsolatos viselkedés széles spektrumát. A kutatás eredményei alapján megerősítést nyert, hogy az önvezető technológia kipróbálása megváltoztatja az emberek előzetesen kialakított véleményét.

Míg a kérdőívben kipróbálás nélkül a vélt funkcionális hasznokat tartják fontos tényezőnek, addig kipróbálást követően inkább az élményt. De műszeres vizsgálattal kiegészítve azt láthatjuk, hogy a félelem és szorongás (is) meghatározó tényezők.” – összegzik a kutatók a tanulmányban a tapasztalatokat.

 

A kutatásról és az önvezető autókat érintő sok más fontos kérdésről a RE:FACT podcast decemberi epizódjában beszélgetett Dr. Prónay Szabolcs Juhász Bálinttal, a podcast legújabb adásában pedig az önvezetés témakörének más vonatkozásairól, többek között az automatizáció hasznosságáról és életképességéről osztotta meg véleményét Halmos Gyula, a Bosch csoport adatfelhő és automatizáció szenior mérnöke, aki az önvezetés elsődleges szerepét a szállítmányozás területén vizionálja.

 

Bár jelenleg az önvezető taxik kapják a legnagyobb figyelmet szerte a világon, de az önvezető kamionok előtt még nagyobb jövő állhat Halmos szerint, ami megoldhatja a cégek sofőrhiányát és üzletileg lehetséges, hogy nagyobb hasznot hajt majd, mint a városok autonóm taxijai. Az önvezetés bevezetése, illetve széleskörű használata a szállítmányozás infrastruktúrájában: ez jelentheti az igazi áttörést a önvezető technológiák szempontjából.

 

A Re:FACT legújabb epizódjában az automatizáció más területeken történő alkalmazásáról és fejlesztéseiről, a mesterséges intelligencia szerepéről, az adatfeldolgozás automatizációjáról, a nagy nyelvi modellekről és innovációkról is megosztja gondolatait a Bosch mérnöke.

A kéthetenként új résszel jelentkező RE:FACT bemutatja a jövőnket aktívan formáló legizgalmasabb embereket, cégeket és technológiai újításokat az ipar, a számítástechnika, és úgy általában a mindennapi élet színterein. A házigazda: Juhász Bálint.

A cikk elkészítésében együttműködő partnerünk volt a RE:FACT Podcast.

Forrás: raketa.hu Kép: illusztráció

OldA

Recent Posts

Jön a 30-as korlátozás a városokban?

De miért? A közúti balesetekben elhunytak száma világszerte évente nagyjából 1,19 millió főre tehető, ami azt…

7 óra ago

Alig fogyasztanak kevesebbet a konnektoros hibridek a belső égésű autóknál

Valós fogyasztási és kibocsátási adatok mutatják, hogy konnektoros hibridekkel alig spórolnak benzint az autósok, a…

7 óra ago

Változás jön a magyar jogosítványoknál

Az Európai Parlament képviselői támogatják a jogosítványok uniós szabályozásának reformját. Mutatjuk, milyen változások jönnek! Az…

2 nap ago

Sok autós még nem is hallott erről az új uniós szabályról – Az ön autóját is érinti!

Egy új uniós rendelet lépett hatályba, amelyről még alig hallottak az autósok, pedig mindenkit érint…

3 nap ago

Hatalmas horderejű bejelentésekkel érkezik a Toyota az idei Japán Mobilitási Kiállításon

Október 30. és november 9. között, Tokióban kerül megrendezésre a 2025-ös Japán Mobilitási Kiállítás, amely…

4 nap ago

Olcsóbb lesz a jogosítvány: oktató helyett a szülők is taníthatják a kezdő sofőröket

Németországban költségcsökkentő reformra készülnek a jogosítványszerzésben: miután a mobilokba költöztetik az elméleti képzést, a bukás…

5 nap ago