Categories: Könyvelés

Kata vs. minimálbér – nyílik az olló…

Immár 10 éve, 2013 január elsejétől használhatjuk a kata szerinti adózást, és szintén 10 éve változatlan a havonta fizetendő összeg. Megállt volna az idő?

 

Persze aki kata szerint adózik, az örül ennek a hírnek, hiszen egészen más volt 50 ezer forintot kifizetni havonta 2013-ban, mint most. Akkor még a hatályos minimálbér 98 ezer forint volt, ma 266.800 Ft. Akkor kicsit több mint a fele volt a kata a minimálbérnek, ma meg már csak ötödrésze.

 

Ugyanakkor ne feledkezzünk meg a hátrányokról sem. Nyugdíj szempontjából ma már kevesebb mint fél szolgálati évnek számít egy év ledolgozott kata, és a nyugdíj leendő összegében sem fényeskedik ez a fajta adózás.

 

Most azonban egy másik hátránnyal foglalkozunk részletesebben: a táppénzzel.

Sokan kérdezték, hogy egyáltalán kap-e táppénzt a katás. A válasz az, hogy igen, de nagyon keveset. Ráadásul oly módon, hogy közben még a havi katát is fizeti, feltéve, ha táppénzes állományának időtartama meg nem haladja az egy hónapot. Igen, 29 nap betegállomány idején is ugyanúgy 50 ezer forintot kell fizetni, arra az egy napra, mint egész hónapra. Hosszasabb betegség esetén tehát érdemes erre is figyelni.

A táppénz, és az egyéb ellátások összegének számításakor katásoknál 108 ezer forint jövedelmet vesznek figyelembe. Ennek 60 százaléka a táppénz úgy, hogy abból még személyi jövedelemadót is levonnak. Jelentkezzen, aki fenn tudja tartani magát havi 55 ezer forintból…

Ugyanez a táppénz 100 ezer forinttal több átalányadózás esetén, igaz a havi fizetendő közteher is jóval magasabb. Ma egy főállású átalányadózó taxis vállalkozó a minimálbér után 39.020 forint szociális hozzájárulási adót, és 49.358 forint társadalombiztosítási járulékot, vagyis összesen 88.378 forint közterhet fizet havonta. Éves 8 milliót meghaladó bevétel után pedig még személyi jövedelemadót is.

 

Hírek szerint 2025-től nagyobb arányú változás következik be az egyéni vállalkozók adózásának területén, amely érinti a katát és az átalányadót is. Meglátjuk…

-oli-

OldA

Recent Posts

Előnyben a közösségi közlekedés – ideiglenesen egyirányúsítják a Népszínház utca egy szakaszát szerdától

Gyorsabban és pontosabban közlekedhetnek a villamosok a Népszínház utcában: a közösségi közlekedés előnyben részesítése miatt…

15 óra ago

Az Országos Taxis Szövetség leveleiből

Tisztelt Elnök úr! Sokszor hallottam már Önt nyilatkozni rádióban, tévében, és úgy vettem észre, hogy…

16 óra ago

Betilthatják a villanyautók egyik spórolós megoldását

Valós előnyük nem összemérhető a biztonsági kockázatukkal. Kínai autóipari hatóságok új, hangsúlyosan biztonsági szempontokra épülő…

2 nap ago

Taxisofőr fújt le paprikaspray-vel egy buszsofőrt Budapesten

„Ma egy dühöngő autós – egy taxisofőr – paprikaspray-jel fújta le az egyik buszsofőrünket, aki…

4 nap ago

A BMW vezérigazgatója szerint hiba volt az EU-tól, hogy 2035-re betiltják a hagyományos motorokat

Nagy hibának nevezte az Európai Unió döntését a belső égésű motorok 2035-ös betiltásáról a BMW…

4 nap ago

A kutyának sem kell a kínai autó

A kínai elektromos autók iránt csak szerény az érdeklődés Európában – derül ki egy pénteken…

4 nap ago