Az EP szakbizottsága sem támogatja, hogy a 70 év felettieket KRESZ-vizsgára kötelezzék. Nem kapta meg a képviselők támogatását a B és B+ kategóriás jogosítvány ötlete sem. A busz- és kamionsofőr-hiány enyhítésére csökkenteni javasolják a sofőrök korhatárát. Az ETSC szerint „pusztító következményekkel jár”, ha „tinik” is vezethetnek kamionokat.
Erősen rezgett a léc az Európai Parlament Közlekedési Szakbizottságának december 7-ei szavazásán, végül egyetlen szavazattal (22 igen, 21 nem és három tartózkodás mellett) ment át az Európai Vezetői engedélyekről szóló irányelvet módosító javaslatcsomag. Számos, az előterjesztőik által fontosnak tartott javaslat elbukott a bizottság előtt. Köztük az is, amely a 70 év felettieket arra kötelezné, időről időre külön nekik szervezendő vizsgákon adjanak számot KRESZ tudásukról. Magyarország Kormánya ezt az ötletet a megszületése pillanatában elutasította. Gulyás Gergely miniszterelnökséget vezető miniszter a hírekre reagálva kijelentette: a kormány semmiképpen nem támogatja azt.
Elbukott a szakbizottság előtt a B+ jogosítvány bevezetésének ötlete is. Az eredeti javaslat szerint a jövőben két B kategóriás jogosítványt bocsátottak volna ki a tagállamok: B és B+ típusút. Az előbbivel csak 110 kilométeres óránkénti sebességgel lehetett volna közlekedni. A 130 km/h tempójú vezetéshez már B+ kategóriára lett volna szükség. A teljes körű vezetői jogosultsághoz pedig mindkét jogosítványra is szükség lett volna.
Bár az előterjesztők szerint a B+ jogosítvány bevezetése és a B-hez kapcsolódó jogosultságok korlátozása együtt javíthatná a közlekedés biztonságát, a képviselők többsége szerint a tervezett rendszer nehezen betartatható, nem mellesleg pedig a két jogosítvány kétszeres költséget jelentene az autózni vágyók számára, így nem szolgálja a mobilitás szempontjait.
Az ötlet támogatói azonban a szavazás eredményének bejelentése után jelezték, nem adják fel. Mivel az ügyben a végső szót az Európai Parlament plenáris ülése mondja majd ki, várhatóan januárban vagy februárban, tovább lobbiznak a minimális többséggel leszavazott javaslatuk elfogadtatásáért.
Számos más javaslatot is függőben hagyott a szakbizottság. A Zöldek és a Szocialisták például azt szorgalmazták, hogy a gépjárművezetők orvosi alkalmassági vizsgálata előírás és ne lehetőség legyen. Több uniós tagállamban – így Magyarországon is – már ma is ez a gyakorlat. Ha mindenhol kötelezővé tennék, azzal az előterjesztők szerint jelentősen csökkenteni lehetne a súlyos és halálos kimenetelű közúti balesetek számát.
Ez a felvetés is jelentős ellenállásba ütközött azonban. És az előterjesztők esélyeit csak rontotta, hogy három nappal a voksolás előtt az Európai Tanács úgy döntött, a tagállamokra bízza, hogy kötelezővé teszik-e vagy továbbra is lehetőségként kezelik az orvosi alkalmassági vizsgálatot az első jogosítvány megszerzésénél, később pedig az okmány meghosszabbításakor.
Elvi szinten az európai parlamenti képviselők mindig is egyetértettek abban, hogy a közúti közlekedésbiztonság szempontjából fontos kérdés, kik, milyen életkorban és milyen feltételekkel kaphatnak jogosítványt. A most tárgyalt előterjesztés készítői és támogatói szerint javasolt módosítások segíthetnék az uniót abban, hogy 2030-ra (2019-hez képest) a felére csökkenjen a balesetekben elhunytak száma.
Jelenleg évente közel 20 ezren halnak meg az Európai Unió útjain közlekedési balesetekben.
Csakhogy a képviselőknek a közlekedésbiztonság mellett más szempontokat is mérlegelniük kell. Például azt, hogy a Nemzetközi Közúti Szállítási Unió (IRU) adatai szerint Európában mintegy 600 ezerrel kevesebb tehergépkocsi és buszsofőr van a szükségesnél, és ez a helyzet súlyosan veszélyezteti az unióban a közúti személy- és áruszállítást. Mivel a prognózisok szerint az elkövetkező években több kamion- és buszsofőr vonul nyugdíjba, mint ahány munkába állna, a sofőrhiány, ha nem változik semmi, várhatóan csak tovább nő.
A hivatásos sofőrök hiányának mérséklése érdekében a képviselők – a közlekedésbiztonságért aggódók tiltakozása ellenére – megszavazták, hogy a jövőben már a 18 évesek számára is engedélyezzék a teherautó vagy a legfeljebb 16 utast szállító autóbusz vezetéséhez szükséges jogosítvány megszerzését, amennyiben arra egy szakmai alkalmassági vizsgálaton felkészültnek bizonyulnak. Ellenkező esetben csak 21 éves koruk után ülhetnek nehéz-tehergépjármű volánja mögé.
Tapasztalt sofőr oldalán már akár 17 év felettiek is jogosultak lehetnek teherautó-vezetői engedélyre, ha előzetesen arra felkészülnek.
Jelenleg öt tagállam engedélyezi a 18 évesek számára a nehéz-tehergépjárművek vezetését: Finnország, Németország, Írország, Lengyelország és Spanyolország. Gyakorlatuk uniós szintű kiterjesztése ellen drámai hangvételű nyilatkozatban tiltakozott az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács.
Az ETSC még a szavazás előtt arra kérte a képviselőket, ne engedjék a tinédzsereket a nehéz-tehergépjárművek volánja mögé, mert az álláspontjuk szerint „pusztító következményekkel járna”. A döntés után ismét arra hívták fel a figyelmet, hogy a Finnországból, Németországból és Lengyelországból származó adatok egyértelműen azt mutatják, a 18-19 éves teherautó-vezetők sokkal nagyobb valószínűséggel okoznak balesetet.
Az IRU ugyanakkor „jelentős előrelépésnek” nevezte az autóbusz- és teherautó-sofőr karrier megkezdését késleltető akadály felszámolásában. Szakértők mindazonáltal úgy vélik a kérdés még nem dőlt el véglegesen. Januárban és februárban újra összecsapnak a támogatók és az ellenzők az Európai Parlamentben, akkor már a plenáris ülésen. Abból kiindulva, hogy már a szakbizottságon sem ment át egy sor javaslat, és a csomag megmaradt részei is csak egyetlen szavazattal kaptak zöld utat, a plenáris ülésen még bármi megtörténhet.
Ugyanakkor támogatta a szakbizottság azt az elképzelést, amely szigorítaná a friss jogosítvánnyal vezetőkre vonatkozó előírásokat. Például, attól függetlenül, hogy az egyes tagállamokban mekkora véralkoholszintig megengedett a sofőröknek a vezetés, a kezdő sofőröknek 0,2 gramm/literben maximálnák ezt az értéket.
Ez a javaslat hazánkat nem érinti, mivel nálunk zéró tolerancia van érvényben, azaz jogszerűen kortól és vezetési gyakorlattól függetlenül senki nem ihat(na) egy kortyot sem.
Támogatták a képviselők azt a felvetést is, miszerint a járművezetők képzését és vizsgáztatását úgy alakítsák ki, hogy azok jobban készítsék fel a gépjárművezetőket a valódi közlekedési kockázatokra, veszélyhelyzetekre. Fejlesszék a közlekedők kockázattudatát.
Részévé kell tenni a képzésnek a bizottság által elfogadott javaslat szerint a vezetés közbeni biztonságos telefonhasználatot (ezt nálunk jelenleg a KRESZ kategorikusan tiltja), a járművezetést havas és csúszós útviszonyok között, a holttér kockázatainak megismerését, a vezetőt segítő rendszerek használatát, valamint a járműhasználattal járó károsanyag-kibocsátást és annak következményeit.
Az Európai Unió egységes piacának támogatása érdekében a szakbizottságban a képviselők rábólintottak a digitális jogosítvány bevezetésére, amely – ha az EP is rábólint – mobiltelefonon is elérhető lesz, és teljesen egyenértékű a fizikai jogosítvánnyal az Európai Unió valamennyi tagállamában.
Magyarországon, mint ma már az köztudott, 2023 januárja óta a sofőröknek nem kell maguknál tartaniuk a jogosítványukat. Közúti ellenőrzéskor a vezetési jogosultságot a rendőrök a központi nyilvántartó adatai alapján ellenőrzik. Azonban maguknál kell tartaniuk azoknak, akik külföldre indulnak autóval, mivel más országok hatóságai közvetlenül nem kérhetnek le adatokat a hazai nyilvántartásból.
A digitális jogosítvány bevezetésével azonban már külföldön sem lesz szükség a plasztikkártyára.
Forrás: kozlekedesbiztonsag.kti.hu kép: illusztráció
De miért? A közúti balesetekben elhunytak száma világszerte évente nagyjából 1,19 millió főre tehető, ami azt…
Valós fogyasztási és kibocsátási adatok mutatják, hogy konnektoros hibridekkel alig spórolnak benzint az autósok, a…
Az Európai Parlament képviselői támogatják a jogosítványok uniós szabályozásának reformját. Mutatjuk, milyen változások jönnek! Az…
Egy új uniós rendelet lépett hatályba, amelyről még alig hallottak az autósok, pedig mindenkit érint…
Október 30. és november 9. között, Tokióban kerül megrendezésre a 2025-ös Japán Mobilitási Kiállítás, amely…
Németországban költségcsökkentő reformra készülnek a jogosítványszerzésben: miután a mobilokba költöztetik az elméleti képzést, a bukás…