Kevesebb új autó talált gazdára, és zsugorodott a használtautó-piac is. Közben pedig korosodik flotta – nem a magyar autópiac éve volt 2023. Mérleg.
A magyar autópiac negatív csúcsot döntött 2023-ban. Legalábbis az autók átlagéletkorának alakulása alapján. A június végén nyilvántartott több mint 4,1 millió személyautó átlagban 15,6 éves volt, ez pedig új rekordot jelent.
Az átlagéletkor fokozatosan nőtt az elmúlt időszakban. A kétezres évek közepén, egész pontosan 2006-ban és 2007-ben alig több mint 10 év volt az átlagéletkor, 2010-ben már 11,3, 2015-ben pedig 13,7 évnél járt. A 15 éves határt 2021 végén lépte át a magyar flotta.
Az elöregedést lassíthatná, megállíthatná, ha az újautó-piac növekedő pályára állna. Erre tavaly nem volt esély. Részben az autók drágulása miatt, részben pedig azért, mert az infláció megugrása nyomán nőttek a kiadások, így a lakosság nagy része és sok cég is elhalasztotta a nagyobb beruházásokat. A hitelből vagy lízingkonstrukció segítségével történő vásárlás sem jelentett kiutat, mivel pont az infláció miatt nagyon magasak voltak a kamatok, igaz, ezen a téren az év második felében már javulás volt látható.
A Datahouse számai szerint 2023 első tizenegy hónapjában kevesebb mint 100 ezer új autót helyeztek forgalomba, ez pedig 4 százalékkal marad el az egy évvel korábbi szinttől. Ráadásul az uniós országok közül egyedül Magyarországon zsugorodott az újautó-piac.
| Ország | Forgalomba helyezett új autók száma (darab) | Éves változás (%) |
| Belgium | 450 960 | +32 |
| Horvátország | 52 740 | +31 |
| Bulgária | 34 698 | +30,1 |
| Ciprus | 13 997 | +29 |
| Portugália | 182 988 | +28,6 |
| Görögország | 126 244 | +27,8 |
| Hollandia | 345 579 | +22,9 |
| Olaszország | 1 454 261 | +20 |
| Luxemburg | 45 803 | +17,5 |
| Spanyolország | 867 587 | +17,3 |
| Csehország | 206 294 | +16,2 |
| Franciaország | 1 593 718 | +16,2 |
| Európai Unió | 9 681 752 | +15,7 |
| Írország | 121 505 | +15,5 |
| Dánia | 153 611 | +15,4 |
| Lettország | 17 895 | +14,4 |
| Szlovákia | 82 675 | +14,2 |
| Románia | 133 238 | +14 |
| Lengyelország | 432 915 | +13,1 |
| Málta | 6 730 | +12,6 |
| Ausztria | 220 653 | +11,8 |
| Németország | 2 602 726 | +11,4 |
| Észtország | 21 007 | +9 |
| Finnország | 81 704 | +8,2 |
| Litvánia | 25 771 | +7,2 |
| Szlovénia | 46 318 | +5,3 |
| Svédország | 260 391 | +3,1 |
| Magyarország | 99 743 | -3,7 |
Forrás: ACEA
A használtautó-piactól sem igazán lehetett várni, hogy hozzájáruljon az átlagéletkor csökkenéséhez. Ezen a piacon is csökkenés történt: kevesebb mint 99 ezer használt autót helyeztek forgalomban a tavalyi év első tizenegy hónapjában, szemben az egy évvel korábbi közel 119 ezres volumennel.
A behozott használt autók 32 százaléka ráadásul idősebb volt 16 évnél, 34 százalékuk pedig 11-15 éves. Csak a fennmaradó 34 százalékba tartozó használt autók fiatalabbak 10 évnél.
Forrás: totalcar.hu Kép: illusztráció
Az Európai Parlament képviselői támogatják a jogosítványok uniós szabályozásának reformját. Mutatjuk, milyen változások jönnek! Az…
Egy új uniós rendelet lépett hatályba, amelyről még alig hallottak az autósok, pedig mindenkit érint…
Október 30. és november 9. között, Tokióban kerül megrendezésre a 2025-ös Japán Mobilitási Kiállítás, amely…
Németországban költségcsökkentő reformra készülnek a jogosítványszerzésben: miután a mobilokba költöztetik az elméleti képzést, a bukás…
Változatos programokkal és gyertyafényes vacsorával búcsúzik az idei szezon a Pesti alsó rakparton. A hosszú…
Egy német sofőrt 150 euróra, vagyis közel 58 000 forintra büntettek, mert vezetés közben az…