Categories: Hírek

Negatív csúcsot döntött a magyar autópiac

Kevesebb új autó talált gazdára, és zsugorodott a használtautó-piac is. Közben pedig korosodik flotta – nem a magyar autópiac éve volt 2023. Mérleg.

 

A magyar autópiac negatív csúcsot döntött 2023-ban. Legalábbis az autók átlagéletkorának alakulása alapján. A június végén nyilvántartott több mint 4,1 millió személyautó átlagban 15,6 éves volt, ez pedig új rekordot jelent.

Az átlagéletkor fokozatosan nőtt az elmúlt időszakban. A kétezres évek közepén, egész pontosan 2006-ban és 2007-ben alig több mint 10 év volt az átlagéletkor, 2010-ben már 11,3, 2015-ben pedig 13,7 évnél járt. A 15 éves határt 2021 végén lépte át a magyar flotta.

 

Az elöregedést lassíthatná, megállíthatná, ha az újautó-piac növekedő pályára állna. Erre tavaly nem volt esély. Részben az autók drágulása miatt, részben pedig azért, mert az infláció megugrása nyomán nőttek a kiadások, így a lakosság nagy része és sok cég is elhalasztotta a nagyobb beruházásokat. A hitelből vagy lízingkonstrukció segítségével történő vásárlás sem jelentett kiutat, mivel pont az infláció miatt nagyon magasak voltak a kamatok, igaz, ezen a téren az év második felében már javulás volt látható.

 

A Datahouse számai szerint 2023 első tizenegy hónapjában kevesebb mint 100 ezer új autót helyeztek forgalomba, ez pedig 4 százalékkal marad el az egy évvel korábbi szinttől. Ráadásul az uniós országok közül egyedül Magyarországon zsugorodott az újautó-piac.

Ország Forgalomba helyezett új autók száma (darab) Éves változás (%)
Belgium 450 960 +32
Horvátország 52 740 +31
Bulgária 34 698 +30,1
Ciprus 13 997 +29
Portugália 182 988 +28,6
Görögország 126 244 +27,8
Hollandia 345 579 +22,9
Olaszország 1 454 261 +20
Luxemburg 45 803 +17,5
Spanyolország 867 587 +17,3
Csehország 206 294 +16,2
Franciaország 1 593 718 +16,2
Európai Unió 9 681 752 +15,7
Írország 121 505 +15,5
Dánia 153 611 +15,4
Lettország 17 895 +14,4
Szlovákia 82 675 +14,2
Románia 133 238 +14
Lengyelország 432 915 +13,1
Málta 6 730 +12,6
Ausztria 220 653 +11,8
Németország 2 602 726 +11,4
Észtország 21 007 +9
Finnország 81 704 +8,2
Litvánia 25 771 +7,2
Szlovénia 46 318 +5,3
Svédország 260 391 +3,1
Magyarország 99 743 -3,7

Forrás: ACEA

 

A használtautó-piactól sem igazán lehetett várni, hogy hozzájáruljon az átlagéletkor csökkenéséhez. Ezen a piacon is csökkenés történt: kevesebb mint 99 ezer használt autót helyeztek forgalomban a tavalyi év első tizenegy hónapjában, szemben az egy évvel korábbi közel 119 ezres volumennel.

A behozott használt autók 32 százaléka ráadásul idősebb volt 16 évnél, 34 százalékuk pedig 11-15 éves. Csak a fennmaradó 34 százalékba tartozó használt autók fiatalabbak 10 évnél.

Forrás: totalcar.hu Kép: illusztráció

Double D

Recent Posts

Ha ilyen autód van nem hajthatsz be ezekbe a városokba

Már nem csak az elektromosok és hibridek sújtják a piaci versenyben a benzines és gázolajos…

9 óra ago

Májusban is lendületesen bővült a hazai elektromos járműpark

2020 elejéhez képest tízszeresére nőtt a tisztán elektromos járműállomány Magyarországon. Minden idők második legjobb havi…

2 nap ago

Autósok figyelem: ez a hiba akár félmillióba is kerülhet

A lejárt jogosítvány nem csupán egy adminisztratív baki, hanem súlyos következményekkel is jár. Aki nem…

2 nap ago

A római taxisok felháborodtak, mert Max Verstappenéhez hasonlították a vezetési stílusukat

A római taxisok nem örültek neki, hogy a négyszeres Formula–1-es világbajnok Max Verstappenéhez hasonlították a…

2 nap ago

Péntek éjszaka a belvárosban – fókuszban a biztonság

A fővárosi rendőrök újabb razziáján 625 embert igazoltattak, ebből 11 embert elfogtak. A Budapesti Rendőr-főkapitányság…

3 nap ago

Nyakunkon a szabályozás, ami mindent megváltoztat – ezt tudjuk eddig az új KRESZ-ről

A magyar KRESZ 135 éves története alatt rengeteg módosításon esett át, viszont jelenleg 1975 óta,…

4 nap ago