Az idősek valóban rosszabbul vezetnek, mint a fiatalok? Közlekedési kockázatot jelentenek? Szüksége van ezért rendszeres vizsgálatokra és ellenőrzésekre? A német szövetségi statisztikai hivatal szerint az ittasság miatti közlekedési balesetek legalábbis ritkák. Más típusú vezetési hibák azonban különösen gyakran fordulnak elő ebben a korcsoportban – írja a Kronen Zeitung.
Inkább figyelmetlen, mint kockázatos: a túl gyors vezetés az időseket érintő autóbalesetekben alig játszik szerepet. Ehelyett a 65 év felettiek gyakran hibáznak forduláskor és manőverezéskor.
A tájékoztatás szerint ők is jóval nagyobb eséllyel követnek el elsőbbségi szabálysértést, mint a fiatalabb sofőrök.
Mindkét korosztályban forduláskor, tolatáskor és induláskor hibázik a legtöbb autós. Míg a balesetet szenvedett idősek körülbelül 22,3 százaléka követett el súlyosabb hibát, addig a fiatalabbaknál ez 19,2 százalék volt. A 65 év alattiaknál gyakrabban fordult elő, hogy figyelmen kívül hagyták más járművek elsőbbségét.
Ezzel szemben az idős embereket lényegesen ritkábban vádolják túl szoros követéssel (10,8 százalék versus 16,3 százalék), gyorshajtással (5,2 százalék versus 11,4 százalékkal) vagy ittas vezetéssel (1,1 százalék versus 4,3 százalék).
Az idősek és a fiatalok több személyi sérülést okoznak
A lakosságon belüli arányukhoz képest az idősebbek kisebb valószínűséggel lesznek részesei közlekedési baleseteknek, mint a fiatalok. Tavaly Németországban 77 700 65 év feletti ember szenvedett személyi sérüléssel járó balesetet, ami a balesetben érintettek mintegy 15,1 százalékának felel meg. A lakosságon belüli arányuk viszont 22 százalék. Ennek egyik oka a közúti forgalomban való alacsonyabb részvétel – például sokszor már nincs szükség munkába utazásra.
Ha azonban az idősek olyan balesetet szenvednek, amely személyi sérüléssel jár, gyakrabban okolják őket, mint a fiatalabbakat. Tavaly az esetek több mint kétharmadában (68,7 százalék) a 65 év felettiek voltak a fő bűnösök. A legalább 75 évesek közül négyből bő három érintett volt elsősorban a balesetért felelős (76,6 százalék), ami messze a legmagasabb adat az összes korcsoportban
Összehasonlításképpen: a 65 év alatti vezetők 55,2 százaléka volt a fő ok. Ebben a korcsoportban különösen a fiatal sofőrök okoznak aránytalanul sok balesetet: Ha 18 és 20 év közötti fiatal felnőttek ültek az autó volánja mögött, az esetek 70,8 százalékában elsősorban ők a felelősek a balesetért.
Forrás: autoszektor.hu Kép: illusztráció
Nagyon közel a megállapodás. A kínai autók minden eddiginél látványosabb jelét adhatják, hogy átveszik az…
2025. június 1-től módosulnak a nappali várakozási díjak és a nappali bérlet ára az őrzött…
2026 júliusától új akkumulátorszabvány lép életbe Kínában. Hőelszabadulás (thermal runaway) esetén az új egységeknek meg…
Május 5-én hétfőn garanciális dilatáció- és burkolatjavítási munkálatok kezdődnek a Hungária körúti felüljáró Árpád híd…
Elkészült az ADAC megbízhatósági statisztikája. A Totalcar most az öt évvel ezelőtt gyártott autóknál nézett…
Túl sok az öreg autó, az újakat meg nem veszik, ez a javaslat viszont megint az…