Categories: Hírek

Emiatt ússzák meg az európai Teslák a 2 milliós visszahívást

A napokban kiderült, hogy a Tesla visszahív nagyjából 2 millió autót az Egyesült Államokban. A Tesla félkész önvezető rendszere, vagyis az Autopilot miatt volt szükség erre. Fontos esemény lehet ez az önvezetés jogi kérdéseinek tekintetében.

 

Több mint 1000 olyan balesetet regisztráltak, ahol a baleset idején aktív volt az Autopilot. Az NHTSA (Amerikai Közlekedésbiztonsági Hatóság) megvizsgálta a körülményeket, és arra jutott, hogy a rendszer túl nagy, nem valós biztonságérzetet ad a sofőröknek. Az NHTSA-nál nagyjából két éve vizsgálják a körülményeket és a rendelkezésre álló adatokat.

 

A problémát azonban nem maguk a Teslák, hanem sokszor a felhasználók okozzák: sokszor túlzottan megbíznak a rendszerben, és egyáltalán nem figyelnek az útra. Ez azonban nem jó ötlet, hiszen az Autopilot és az FSD még nem egy teljesen kész önvezető rendszer, így még mindig szükség van a sofőr figyelmére.

Azonban az NHTSA álláspontja szerint mindez megtévesztő: a sofőrök elhiszik, hogy a rendszer megoldja majd a veszélyes helyzeteket, de a valóságban erre sok esetben még nincs felkészülve az Autopilot és az FSD.

 

Ráadásul a Tesla erre több szinten is rájátszik: az Autopilot és a Full Self Driving extra pénzért kínált rendszerek, tehát a felhasználók azt feltételezhetik, hogy önvezetést kapnak a plusz összegért cserébe, amire a két rendszer neve is utal. Pedig a valóságban ez közel sincs így.

Ezt nevezhetjük félreértésnek vagy félrevezetésnek is, a lényeg azonban világos: a rendszer még messze nem tud teljes önvezetést, hiába hiszik ezt egyes tulajok, ez pedig veszélyes. Emiatt a Tesla kénytelen összesen körülbelül 2 millió autót visszahívni, hogy szabályozottabbá tegyék az Autopilot működését. A rendszer továbbra is működni fog, de jóval gyakrabban fogja ellenőrizni a sofőr figyelmét, és adott esetben deaktiválja magát, ha a vezető nem figyeli az utat.

 

Ezek alapján furcsa lehet, hogy ez az egész ügy az európai Teslákat egyáltalán nem érinti. Ennek egy igen egyszerű oka van: az európai specifikációjú Teslákba más rendszer kerül. Bár az európai és az amerikai változat is 2-es szintű önvezető rendszernek számít – a skála 5-ösig terjed, az a teljes önvezetés –, területtől függően más funkciók engedélyezettek bennük. Lekerekíteni nem tudják, az európai szabályoknak pedig így nagyon nem felel meg.

Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy az európai változat eleve óvatosabb, több figyelmet követel meg a sofőrtől és többször is ellenőrzi azt. Tehát az európai Autopilot nem annyira megengedő, emiatt változtatás és visszahívás nélkül is biztonsággal használható.

Forrás: totalcar.hu Kép: illusztráció

 

Double D

Recent Posts

Érdemes várni a tankolással, jelentősen csökken a benzin és a gázolaj ára

A brent olaj hordónkénti árának csökkenése miatt keddtől a benzin bruttó 7, a gázolaj ára…

2 óra ago

Németország megtört, átadja a gyárait Kínának: a Volkswagen az első áldozat, ezek a kínai autók gördülhetnek ki a német gyárakból

Nagyon közel a megállapodás. A kínai autók minden eddiginél látványosabb jelét adhatják, hogy átveszik az…

10 óra ago

Újabb dolog, amiért hamarosan többet fizetnek az autósok

2025. június 1-től módosulnak a nappali várakozási díjak és a nappali bérlet ára az őrzött…

10 óra ago

„Se tűz, se robbanás” akkumulátorszabvány lép életbe Kínában, a CATL már teljesítette is

2026 júliusától új akkumulátorszabvány lép életbe Kínában. Hőelszabadulás (thermal runaway) esetén az új egységeknek meg…

10 óra ago

Május 5-től forgalomkorlátozás lesz a Hungária körúti felüljáró Árpád híd felé vezető oldalán

Május 5-én hétfőn garanciális dilatáció- és burkolatjavítási munkálatok kezdődnek a Hungária körúti felüljáró Árpád híd…

1 nap ago

Halványul a toyotás legenda – Az ötéves autók közül kik a legjobbak és legproblémásabbak?

Elkészült az ADAC megbízhatósági statisztikája. A Totalcar most az öt évvel ezelőtt gyártott autóknál nézett…

2 nap ago