Továbbra is folyamatosan fejleszti RS Q e-tron versenyautóját az Audi: harmadik Dakar Rali bevetése előtt több területen is módosul a nagyfeszültségű akkumulátorral és energiaátalakítóval működő, jövőbemutató elektromos hajtásrendszerrel készült rali-prototípus. Az Audi pilóták és navigátorok Mattias Ekström/Emil Bergkvist, Stéphane Peterhansel/Edouard Boulanger és Carlos Sainz/Lucas Cruz alkotta csapata így 2024 januárban számos részletfejlesztés előnyeit élvezheti majd. Az új ötletek révén az RS Q e-tron biztonságosabbá, megbízhatóbbá, kényelmesebbé és némileg könnyebbé is vált, a szerelőcsapat számára pedig rövidült a karbantartás időigénye.
2024 januárban az Audi immár harmadik alkalommal áll rajthoz alacsony károsanyag-kibocsátású járművével a világ legkeményebb sivatagi raliján. „Pilótáink és navigátoraink 2022 óta hat Dakar Rali szakaszgyőzelemmel és további huszonkét, napon belüli dobogós eredménnyel mutatták meg, alapvetően mire képes az RS Q e-tron” – emelte ki Rolf Michl, az Audi versenyigazgatója. „Jelen feladatunk, hogy a lehető legkiegyensúlyozottabb teljesítményt nyújtva az első helyezésekért küzdhessünk.” Az Audi Sport az eddigi szereplést elemezve meghatározta a gyenge pontokat, és egyértelmű prioritásokat tűzött ki a további fejlődésre. Dr. Leonardo Pascali, a projekt új műszaki vezetője a nyár eleje óta öt fő témakörre összpontosít fejlesztőcsapatával.
Biztonság – tovább emelve az eleve magas színvonalat
Stéphane Peterhansel és Carlos Sainz Dakar Ralin bekövetkezett balesetei arra késztették az Audit, hogy még tovább növelje a biztonságot. „Az volt a célunk, hogy mérsékeljük a nagy ugratók utáni földet éréskor adódó maximális függőleges lassulást” – mutatott rá Dr. Leonardo Pascali. A rugók, lengéscsillapítók és a felfüggesztések határolóütközőin végzett munkájukkal a mérnökök kedvezőbben alakíthatták a terhelés egy részének időbeli eloszlását, az autó általános teljesítménye szempontjából is meghatározó, optimális működést téve lehetővé a teljes futómű számára. Szintén nagyban hozzájárul ehhez az ülések új habtöltete, amely szélesebb időtartományra segít elosztani a vezetőt és a navigátort érő behatásokat, így mérsékelve a terhelési csúcsokat. A fejlesztők itt célzottan a habtöltetek merevségére és geometriájára összpontosítottak, amely során a vezetőtér hőmérsékletének a hab merevségére kifejtett hatását is tekintetbe vették. A biztonságért felelős szakemberek a bennülők olyan kemény frontális földet érések alatti védelmét is szem előtt tartották, amilyen például Carlos Sainz a 2023-as Dakar Ralin bekövetkezett, borulással végződött második balesete során fordult elő. A vázszerkezet első végén kialakított szénszálerősítésű műanyag (CFRP) ütközőboksz hosszabb lett, ám a terepen oly fontos első terepszög korlátozása nélkül. Az új konstrukció a korábbiaknál hatékonyabban nyeli el az ilyen balesetek során fellépő energiákat.
Megbízhatóság – átgondolt részletek a nagy egész szolgálatában
Az Audi RS Q e-tron a legnehezebb körülmények között is igen megbízható versenyautónak bizonyult. 2022-es első Dakar-bevetése alkalmával mindhárom példánya célba ért, de annak sem műszaki, hanem balesetből származó okai voltak, hogy 2023-ban a háromból két autó nem hajthatott át a célvonalon.
Forrás: Porsche Hungaria
Ausztriai kutatók vizsgálata szerint a járműtechnológia fejlődése olyan szintre érhet el, amikor már az út…
Börtönbe küldené a Budapesti VI. és VII. Kerületi Ügyészség azt a 28 éves R. Györgyöt, aki…
A karácsonyi időszakban a legtöbb hivatal és szolgáltató eltérő rendben működik. Érdemes előretervezni, hogy elkerüljük…
2026. január 15-től Magyarországon is megszűnik az ingyenes prémium adatkapcsolat a Tesláknál: ettől az időponttól…
A horvát parlament elfogadta az új útdíjszedési törvényt, amelynek értelmében 2027. március 1-jétől egységes elektronikus…
Az uniós elképzelés szerint előmozdítanák az elektromos és alternatív hajtású járművek használatát, és a motorozás…