A napi munkaidő a felek által a munkaszerződésben meghatározott időtartam, amely lehet teljes napi munkaidő vagy részmunkaidő. Teljes munkaidőnek számít a napi 8 órás „főállás.” A részmunkaidő lehet ennél jóval kevesebb, de mi a minimum?
Az alkalmazottak bejelentésére a T1041-es nyomtatvány szolgál. Ezen napi munkaidő megjelölés nem szerepel, helyette heti óraszámot kell feltüntetni. A gyakorlat a heti 20, vagy 10 óra, ez utóbbi jelenti a taxis alkalmazottaknál oly közkedvelt „kétórás” bejelentést.
Részmunkaidőben a feleknek a munkaszerződésben kifejezetten meg kell állapodniuk. Erről szabadon rendelkezhetnek azzal a természetszerű feltétellel, hogy a részmunkaidő a munkavállaló munkakörére irányadó teljes munkaidőnél csak kevesebb lehet, de ennek mértékére a törvény nem állapít meg minimumot: erről a felek szabadon állapodhatnak meg.
Nyilvánvaló, hogy a munkavállaló díjazása és egyéb juttatásai is ezzel arányosan járnak. Itt viszont már van törvényi minimum: részmunkaidőben foglalkoztatottak munkabére után fizetendő járulékoknak el kell érniük a mindenkori minimálbér után fizetendő járulékok 30 százalékát. Jelenleg ez 69.600 forintos havi munkabérnek, ennek megfelelő járulékoknak felel meg. 2024-től (ill. már 2023 decembertől) változik a minimálbér, így az alkalmazottnak juttatandó minimális munkabér is. Az új minimálbér 266.800 forintra emelkedik, a legkisebb részmunkaidős munkabér tehát 80.040 forint lesz, a fizetendő járulékokat ennek alapján kell számítani.
A munkaviszony mindenképpen biztosítási jogviszonyt keletkeztet, ez független a munkaórák számától. A nyugdíjjogosultsághoz szükséges szolgálati idő szempontjából azonban csak arányos szolgálati időt szerez a munkavállaló, a fizetett járulékoktól függően.
-oli-
Ausztriai kutatók vizsgálata szerint a járműtechnológia fejlődése olyan szintre érhet el, amikor már az út…
Börtönbe küldené a Budapesti VI. és VII. Kerületi Ügyészség azt a 28 éves R. Györgyöt, aki…
A karácsonyi időszakban a legtöbb hivatal és szolgáltató eltérő rendben működik. Érdemes előretervezni, hogy elkerüljük…
2026. január 15-től Magyarországon is megszűnik az ingyenes prémium adatkapcsolat a Tesláknál: ettől az időponttól…
A horvát parlament elfogadta az új útdíjszedési törvényt, amelynek értelmében 2027. március 1-jétől egységes elektronikus…
Az uniós elképzelés szerint előmozdítanák az elektromos és alternatív hajtású járművek használatát, és a motorozás…