Adótanácsadók, számviteli szakemberek és könyvelők élénk érdeklődése kísérte az idei Nemzeti Adókonzultációt. A miniszteri, elnöki és államtitkári előadások utáni kerekasztal-beszélgetésekben a nagyvállalatoktól, a mikro-, és kisvállalkozásokon át a fiatal vállalkozókig, minden vállalkozástípus képviselőjével konzultáltak a NAV szakemberei.
A NAV megválaszolta a konzultáción (is) felmerült kérdéseket.
Meddig marad használatban a kézi számlatömb, számlalap?
Összhangban az uniós célkitűzésekkel, Magyarországon is az elektronikus számlázás lehető legszélesebb körben történő alkalmazása a cél, hiszen az információs technológia adta lehetőségek, a digitális megoldások kihasználása hozzájárul a vállalkozások adminisztratív terheinek csökkentéséhez, az adóelkerülések visszaszorításához, és ezáltal a vállalkozások versenyképességének fokozásához.
A 2006/112/EK hozzáadottérték-adó (HÉA) irányelv szabályai kötik hazánkat a számlázás szabályaival kapcsolatban. Azonban a HÉA digitális korban elnevezésű, az Európai Bizottság által kidolgozott, és jelenleg még tárgyalás alatt álló javaslatcsomagnak is egyik központi eleme az elektronikus számlázás kötelezővé tétele 2028-tól bizonyos ügylettípusok, így az adatszolgáltatási kötelezettség alá eső közösségi és belföldi ügyletek esetén. Ha ez megvalósul, a kézi számlatömbök, számlalapok használata jelentősen visszaszorul, ezzel együtt a kézi számlázás lehetőségének teljes megszüntetése egyelőre nincs tervben.
A papíralapú vagy digitális könyvelésé a jövő? Kell-e az adatbázisból átvett számlákat nyomtatni, kontírozni, azonosítóval ellátni?
Ha az adatszolgáltatások adatainak Online Számla rendszerből történő lekérdezésére irányult a kérdés, úgy a válasz az, hogy nincs kötelezettség a számlaadatok – azok ugyanis nem a számlák – kinyomtatására, kontírozására, azonosítóval történő ellátására. A kérdéssel összefüggésben fontos utalni azonban arra, hogy az online számlaadat-szolgáltatás kizárólag a számla és a nyugta adóigazgatási azonosításáról, valamint az elektronikus formában megőrzött számlák adóhatósági ellenőrzéséről szóló 23/2014. (VI. 30.) NGM rendelet 2021. január 4-től hatályos 13/C. §-ában rögzített esetben azonos a számlával (úgynevezett NAVXML). Ekkor pedig a számviteli bizonylatokkal kapcsolatos előírásokat a számvitelről szóló 2000. évi C. törvény rendelkezései határozzák meg.
A zöldadó ellenőrzésére vonatkozó készség is megvan? Hibás adatszolgáltatás esetén rögtön büntetnek?
A kiterjesztett gyártói felelősségi rendszerhez kapcsolódóan fizetendő díjat a MOHU szedi (kiszámlázza), az adatszolgáltatást a kötelezetteknek az Országos Hulladékgazdálkodási Hatósághoz kell beküldeniük, a hatósági jogköröket ez a szerv (Pest Vármegyei Kormányhivatal) gyakorolja. A NAV a fizetendő díjjal összefüggésben semmilyen hatáskörrel nem rendelkezik, így az ellenőrzéshez készsége sem kell, hogy legyen. A szén-dioxid-kvótához és a kibocsátott mennyiséghez kapcsolódóan az adózók által téves tartalommal benyújtott adatszolgáltatás esetében a NAV mérlegeli az ügy összes körülményét és – az adószakma más adónemeihez hasonlóan, a fokozatosság elvét figyelembe véve – a feltárt eltérés mértékével arányos hivatali fellépés formájában kezdeményezi a hiba kijavítását. Az arányos fellépés formáját a NAV az adott ügyre vonatkozóan vizsgálja, figyelembe véve az adott esetben felmerülő körülményeket és kockázatokat.
Várható-e az egyes NAV-igazgatóságok kommunikációjának egységesítése például a cégkapus levelezések esetén, például az egységes tárgymegjelölés?
A NAV az elektronikus küldeményei könnyű és átlátható kezeléséhez ügyfelei számára kialakította az úgynevezett ügykatalógust, hogy azokat a címzettek gyorsan, már a dokumentumok típusa alapján átláthassák és rendszerezhessék. A NAV ügyféli tárhelyre kihelyezett elektronikus küldeményei ugyanis megnevezésükben az ügyfél adóazonosító száma mellett tartalmazzák a dokumentum típusát és leírását is. Az ügykatalógus a dokumentum típusa mezőben szereplő bejegyzések katalógusa, és az itt feltüntetett dokumentumtípusok alapján a cégkapura érkező küldemények címkézhetők, vagyis megfelelő beállításokkal az ügyfelek a küldeményeket azok megnyitása, letöltése nélkül kategorizálhatják, és ügyelosztási szabályokat rendelhetnek az egyes címkékhez. Az említettekről szóló tájékoztató, a letölthető ügykatalógus, valamint a címkézési szabályokról bővebb információ itt található:
Vagyis a fentiekre figyelemmel elmondható, hogy a NAV túlnyomórészt már jelenleg is országosan egységes kommunikációt alkalmaz az elektronikus küldeményeinek megnevezésénél. (NAV)
Forrás: uzletem.hu Kép: illusztráció
Hétfőtől egy héten keresztül fokozott rendőri ellenőrzést tartanak Magyarország közútjain, melynek célja a járművezetők ittas…
Spanyolország az egyik legnépszerűbb nyaralóhely a magyar utazók között is. Azonban gyakorlott nyaralóként is érdemes…
Az Uber budapesti indulásának első évfordulóját ünnepli. Az Uber Budapesten kívüli terjeszkedése Miskolc városával indul.…
Az Európai Bizottság új, átfogó módosítási javaslattal szervezné át a műszaki vizsgáztatást. Ennek részeként kötelezővé…
Egy friss térkép megmutatja, hogyan fest az újautó-eladások toplistája az EU tagállamaiban, vagyis melyek a…
Jelentősen megváltozik a közlekedés a VII. kerület belső részén június 22-től. Több utcaszakaszt csak a…