Categories: Hírek

Főutakon 70-80-as korlátozás, okoseszközök?

Bekeményíthet az EU a gyorshajtások miatt

 

Az Európai Unióban a halálos balesetek 37 százaléka történik városi utakon, 55 százaléka vidéki mellékutakon és 8 százaléka autópályákon. Azokban az országokban, amelyekben statisztikák készülnek a gyorshajtásról, a városokban közlekedők 35-37 százaléka, a vidéki mellékutakon hajtók 9-63 százaléka, az autópályákon közlekedők 23-59 százaléka lépi túl a megengedett sebességkorlátot.

 

Azoknak az uniós országoknak kedvezőbb a statisztikája, amelyekben szigorúbbak a sebességkorlátozások – derült ki az ETSC (European Transport Safety Council – Európai Közlekedésbiztonsági Tanács) adataiból. Az EU-ban egymillió lakosra vetítve évente átlagosan 50-en veszítik életüket közlekedési balesetben. Ennél az átlagnál azok az országok érnek el jobb eredményt, amelyekben 70-80 km/h-s sebességkorlátozás van érvényben a vidéki utatokon.

 

Az EU stratégiai célja, hogy a biztonsági feltételek szigorításával javítson ezen a helyzeten. Az egyes tagállamok nemzeti irányelveket fogadtak el ennek szellemében, ám ezek végrehajtása nem kötelező. Az biztos, hogy a rendőrségi mobil traffipaxok és a rögzített sebességmérő kamerák segítenek az autósok visszatartásában a gyorshajtástól. Ugyanakkor nincs összhang abban, hogy mennyire elterjedtek ezek a berendezések és mennyi bírságot szabnak ki a hatóságok. A tagállamok közül azokban, amelyek gyűjtenek adatokat a bírságolások számáról, vegyes képet látunk. Közülük 18-ban nőtt a rendőrségi intézkedések száma 2010 és 2017 között, míg 9-ben csökkent.

 

Jönnek a szigorítások

Az EU Third Mobility Package intézkedéscsomagját, amelynek az a célja, hogy 2030-ra felére csökkenjen Európában a halálos és a súlyos balesetek száma, jelenleg köröztetik a tagállamok és az európai szervezetek között. A közlekedésbiztonsági standardokat utoljára 2009-ben szigorították. Az új javaslat egyik kezdeményezése, hogy kötelezővé kellene tenni az elektronikus sebességfelügyelő rendszerek (Intelligent Speed Assistance, ISA) beépítését az újonnan eladott autókba, buszokba és teherautókba.

 

Kutatások szerint ennek a technológiának az alkalmazása önmagában 20 százalékkal mérsékelhetné a halálos autóbalesetek számát. Az uniós csomag további része lehetne, hogy az európai forrásokból épülő utak tervezését biztonsági szempontból felülvizsgálnák, de a gyorshajtók lefülelésére is használható térfigyelő kamerák igénybevétele  is hatékony ötletnek tűnik.

Forrás: totalcar.hu Kép: illusztráció

OldA

Recent Posts

Fokozott közúti ellenőrzést tart a rendőrség hétfőtől

Hétfőtől egy héten keresztül fokozott rendőri ellenőrzést tartanak Magyarország közútjain, melynek célja a járművezetők ittas…

11 óra ago

Vagyonokra büntetnek, ha így zuhanyzol a népszerű nyaralóhelyen

Spanyolország az egyik legnépszerűbb nyaralóhely a magyar utazók között is. Azonban gyakorlott nyaralóként is érdemes…

11 óra ago

Egy éve Budapesten: hajós városnézéssel és vidéki terjeszkedéssel ünnepel az Uber

Az Uber budapesti indulásának első évfordulóját ünnepli. Az Uber Budapesten kívüli terjeszkedése Miskolc városával indul.…

1 nap ago

Nem támogatja Magyarország a 10 évesnél idősebb autók évenkénti műszakiztatását

Az Európai Bizottság új, átfogó módosítási javaslattal szervezné át a műszaki vizsgáztatást. Ennek részeként kötelezővé…

1 nap ago

Térképen az EU-országok kedvenc autói – Magyarország kilóg a sorból

Egy friss térkép megmutatja, hogyan fest az újautó-eladások toplistája az EU tagállamaiban, vagyis melyek a…

1 nap ago

Utcákat zárnak le Budapest belvárosában

Jelentősen megváltozik a közlekedés a VII. kerület belső részén június 22-től. Több utcaszakaszt csak a…

2 nap ago