2024 januárjában ugyan az adóemelések fájdalmasan érintik majd az autósokat, ám az Mfor Üzemanyagár-figyelő szerint most komoly esély nyílt arra, hogy addig jelentős áresést lássunk a hazai kutaknál. Mind az alapanyagok, mind a forint kedvező irányba mozdult, ennek a következő héten az árakban is tükröződnie kell.

 

Hetente jelentkező elemzésünkben, az Mfor Üzemanyagár-figyelő legutóbbi anyagában a nyersolaj, a finomított termékek és a devizák mozgása alapján előrevetítettük az üzemanyagok érezhető áresését. Úgy tűnik, a következő időszakban ez a folyamat folytatódhat: immár az lenne a meglepő, ha a gázolaj nem menne 600 forint alá.

Érdemes kiemelni, hogy az árak csökkenése ellenére a magyar kutaknál fizetendő összeg nem számít kifejezetten alacsonynak. Sőt, miután a magyarországi folyamatok általános nemzetközi trendet követnek, ezért uniós összevetésben a 95-ös üzemanyag esetén továbbra is az európai középmezőnyben vagyunk.

Ha a régiós képet nézzük, akkor még elgondolkodtatóbb a kialakult helyzet. Hiszen a magas infláció és a gyenge vásárlóerő ellenére kifejezetten magasak a hazai árak. Jellemző, hogy Csehországban vagy Ausztriában is olcsóbban lehet 95-ös benzint tankolni, és a magyar áraknál csak Szlovákiában látunk magasabbakat.

 

Talán nem meglepő, hogy a dízel esetén sem állunk jobban, ennél az üzemanyagfajtánál is Európa középmezőnyében vannak a magyarországi árak.

Mivel a gázolaj és a benzin közötti olló elkezdett zárulni, ez arra utal, hogy előbbi üzemanyagnál nagyobb mértékű áresés volt. Éppen ezért érdekes megnézni, hogy ebben mennyire volt lehetett benne az üzemanyag-forgalmazókra, elsősorban a Molra gyakorolt kormányzati informális nyomás, és mennyiben követtük a nemzetközi trendeket.

Kiderül, hogy a régiós országokban az elmúlt hónapokban a magyarhoz hasonló ármozgások történtek. Egyetlen kivétel Lengyelország volt, ahol a választások előtt politikai megrendelésre jelentősen nyomták le az árakat, majd a kormánypárt bukását követően megkezdődött a piaci konszolidáció. (A témáról a lenti cikkben írtunk bővebben.)

A kormányzati nyomásra csökkentett árak tartósan aligha lennének fenntarthatók, ezt egy újabb nemzetközi példa támasztja alá.

Érdemi különbség ugyan nincs, de a magyar kutaknál minimálisan magasabb volt az árcsökkenés mértéke euróban számolva, mint a többi régiós országban. Igaz ebben az is szerepet játszhat, hogy a magyar fizetőeszköz jól teljesített és például az euróval szemben 390 feletti szintről 375 körülre jött le

 

Meddig eshet az ár?

Ahogy korábbi elemzéseinkben, ezúttal is próbálunk kitekintést adni a várható folyamatokra. Ezek közül a legfontosabbnak a nyersolaj árának masszív esése számít. Pénteken ugyan minimálisan drágult a Brent, ám heti szinten így is nagyon komoly csökkenést láthattunk a tőzsdei jegyzéseknél. Mind az Európában irányadó Brent, mind az amerikai WTI az elmúlt négy hét során értékének mintegy hatodát veszítette el, és az árak heti összevetésben a negyedik hete csökkennek.

Forrás: mfor.hu Kép: illusztráció