2024 januárjában ugyan az adóemelések fájdalmasan érintik majd az autósokat, ám az Mfor Üzemanyagár-figyelő szerint most komoly esély nyílt arra, hogy addig jelentős áresést lássunk a hazai kutaknál. Mind az alapanyagok, mind a forint kedvező irányba mozdult, ennek a következő héten az árakban is tükröződnie kell.
Hetente jelentkező elemzésünkben, az Mfor Üzemanyagár-figyelő legutóbbi anyagában a nyersolaj, a finomított termékek és a devizák mozgása alapján előrevetítettük az üzemanyagok érezhető áresését. Úgy tűnik, a következő időszakban ez a folyamat folytatódhat: immár az lenne a meglepő, ha a gázolaj nem menne 600 forint alá.
Érdemes kiemelni, hogy az árak csökkenése ellenére a magyar kutaknál fizetendő összeg nem számít kifejezetten alacsonynak. Sőt, miután a magyarországi folyamatok általános nemzetközi trendet követnek, ezért uniós összevetésben a 95-ös üzemanyag esetén továbbra is az európai középmezőnyben vagyunk.
Ha a régiós képet nézzük, akkor még elgondolkodtatóbb a kialakult helyzet. Hiszen a magas infláció és a gyenge vásárlóerő ellenére kifejezetten magasak a hazai árak. Jellemző, hogy Csehországban vagy Ausztriában is olcsóbban lehet 95-ös benzint tankolni, és a magyar áraknál csak Szlovákiában látunk magasabbakat.
Talán nem meglepő, hogy a dízel esetén sem állunk jobban, ennél az üzemanyagfajtánál is Európa középmezőnyében vannak a magyarországi árak.
Mivel a gázolaj és a benzin közötti olló elkezdett zárulni, ez arra utal, hogy előbbi üzemanyagnál nagyobb mértékű áresés volt. Éppen ezért érdekes megnézni, hogy ebben mennyire volt lehetett benne az üzemanyag-forgalmazókra, elsősorban a Molra gyakorolt kormányzati informális nyomás, és mennyiben követtük a nemzetközi trendeket.
Kiderül, hogy a régiós országokban az elmúlt hónapokban a magyarhoz hasonló ármozgások történtek. Egyetlen kivétel Lengyelország volt, ahol a választások előtt politikai megrendelésre jelentősen nyomták le az árakat, majd a kormánypárt bukását követően megkezdődött a piaci konszolidáció. (A témáról a lenti cikkben írtunk bővebben.)
A kormányzati nyomásra csökkentett árak tartósan aligha lennének fenntarthatók, ezt egy újabb nemzetközi példa támasztja alá.
Érdemi különbség ugyan nincs, de a magyar kutaknál minimálisan magasabb volt az árcsökkenés mértéke euróban számolva, mint a többi régiós országban. Igaz ebben az is szerepet játszhat, hogy a magyar fizetőeszköz jól teljesített és például az euróval szemben 390 feletti szintről 375 körülre jött le
Meddig eshet az ár?
Ahogy korábbi elemzéseinkben, ezúttal is próbálunk kitekintést adni a várható folyamatokra. Ezek közül a legfontosabbnak a nyersolaj árának masszív esése számít. Pénteken ugyan minimálisan drágult a Brent, ám heti szinten így is nagyon komoly csökkenést láthattunk a tőzsdei jegyzéseknél. Mind az Európában irányadó Brent, mind az amerikai WTI az elmúlt négy hét során értékének mintegy hatodát veszítette el, és az árak heti összevetésben a negyedik hete csökkennek.
Forrás: mfor.hu Kép: illusztráció
De miért? A közúti balesetekben elhunytak száma világszerte évente nagyjából 1,19 millió főre tehető, ami azt…
Valós fogyasztási és kibocsátási adatok mutatják, hogy konnektoros hibridekkel alig spórolnak benzint az autósok, a…
Az Európai Parlament képviselői támogatják a jogosítványok uniós szabályozásának reformját. Mutatjuk, milyen változások jönnek! Az…
Egy új uniós rendelet lépett hatályba, amelyről még alig hallottak az autósok, pedig mindenkit érint…
Október 30. és november 9. között, Tokióban kerül megrendezésre a 2025-ös Japán Mobilitási Kiállítás, amely…
Németországban költségcsökkentő reformra készülnek a jogosítványszerzésben: miután a mobilokba költöztetik az elméleti képzést, a bukás…