Categories: Hírek

Svájcban januártól megszűnik a villanyautók kedvezménye

Az elektromos átállás Európa különböző országaiban különböző ütemben halad, de Svájc nem áll rosszul, például az EU átlagához képest is előrébb jár. Az idei év első tíz hónapjában már az újautó eladások 20 százaléka volt tisztán elektromos.

 

Most úgy döntött a kormány, hogy arra a minimális kedvezményre sincs már szükség, amit eddig adtak.

Nem sokat számít Svájcban központi villanyautós támogatás nincs – amennyire tudjuk, az egyes kantonokban léteznek különböző ösztönzők -, de 1997 óta létezik egy kedvezmény, ami a tiszta üzemű járművek vásárlóinak kedvez, ugyanis az elektromos járművek mentesültek a négyszázalékos importvám alól.

 

A szövetségi törvényhozás azonban most november 8-án úgy döntött, hogy január 1-től kivezeti ezt a támogatást. Mint írják, a villanyautók eladásai az elmúlt egy évben 66 százalékkal növekedtek, és a piac már elég nagy ahhoz, hogy működjön külső segítség nélkül is.

 

Persze 1997-ben könnyű volt ilyen támogatást adni, hiszen valószínűleg csak pár tucat elektromos jármű érkezhetett, részesedésük még 2015-ben is csak 1,2 százalék volt és csak két éve lépte át a 10 százalékot. Most viszont úgy számolnak, hogy 2022-ben már 78 millió frankba (~30,5 milliárd forint), idén pedig 100-150 millióba (~39-58 milliárd forint) kerül az államnak a támogatás, és ha az értékesítés így nő, akkor 2024-2030 között 2-3 milliárd frankot bukna összesen a költségvetés.

 

A svájciak úgy számolnak, hogy 2025-re elérkezik az árparitás az elektromos és belsőégésű motoros autók között.

 

Bár a négy százalék nem tűnhet soknak, a svájci autóimportőrök szövetsége közleményében fekete napnak nevezte november 8-át. Mint írják a lépés szöges ellentétben áll azzal az erőfeszítéssel, hogy az ország csökkentse szén-dioxid lábnyomát, és ironikusnak nevezik, hogy pont akkor vezetnek be új adót a villanyautókra, amikor kivezetnek számos iparági adót, hogy felpörgessék a gazdaságot. A szövetség azt tartaná kívánatosnak, ha az állam új adók helyett inkább támogatná az átállást, akár azzal is, hogy megnyitja az ország árampiacát, vagy új belföldi erőműveket épít, hogy mindig legyen elég áram.

Forrás: villanyautosok.hu Kép: illusztráció

OldA

Recent Posts

Változás jön a magyar jogosítványoknál

Az Európai Parlament képviselői támogatják a jogosítványok uniós szabályozásának reformját. Mutatjuk, milyen változások jönnek! Az…

1 nap ago

Sok autós még nem is hallott erről az új uniós szabályról – Az ön autóját is érinti!

Egy új uniós rendelet lépett hatályba, amelyről még alig hallottak az autósok, pedig mindenkit érint…

3 nap ago

Hatalmas horderejű bejelentésekkel érkezik a Toyota az idei Japán Mobilitási Kiállításon

Október 30. és november 9. között, Tokióban kerül megrendezésre a 2025-ös Japán Mobilitási Kiállítás, amely…

4 nap ago

Olcsóbb lesz a jogosítvány: oktató helyett a szülők is taníthatják a kezdő sofőröket

Németországban költségcsökkentő reformra készülnek a jogosítványszerzésben: miután a mobilokba költöztetik az elméleti képzést, a bukás…

4 nap ago

Az október 23-i hosszú hétvégén lesz utoljára nyitva a Pesti alsó rakpart 2025-ben

Változatos programokkal és gyertyafényes vacsorával búcsúzik az idei szezon a Pesti alsó rakparton. A hosszú…

5 nap ago

Ön is e-cigizik vezetés közben? Mostantól ez tilos lehet – mutatjuk, miért!

Egy német sofőrt 150 euróra, vagyis közel 58 000 forintra büntettek, mert vezetés közben az…

6 nap ago