Egész Európában sok a visszaélés a használtautó-piacon. Magyarországon is rengeteg a visszatekert kilométerórával értékesített autó, valamint rejtett hibáik is lehetnek az eladott, használt járműveknek. Azonban a régió számos más országában sem jobb a helyzet.
Sok visszatekert órás autó gurul a magyar utakon
Autópiaci átláthatóság alapján a 25 vizsgált európai országból a 17. helyre rangsorolja Magyarországot a carVertical autóipari adatszolgáltató. Az adatbázisuk alapján a magyarországi gépjárműállomány 6,1 százaléka jár visszatekert kilométerórával. A kilométerszámlálókat átlagosan 75 ezer km-rel tekerik vissza. Emellett a járművek 56,7 százaléka sérült meg kisebb-nagyobb mértékben korábban. Az átlagos kárérték pedig 3409 euró, azaz nagyjából 1,3 millió forint volt.
A legkedvezőbb adatokat az Egyesült Királyságban mérték, ahol a jobbkormányos járműpark miatt kicsi a használtan importált autók aránya. Azonban a HVG megjegyi, igen kedvező a helyzet a magyar használtautó-piacnak fontos Németországban is, ahol 3,36 százalék a visszatekert órás járművek aránya. Az átlagos visszaállítás pedig 64 ezer km.
A legrosszabbak értékeket Ukrajnában, Lettországban, Litvániában, Észtországban, Romániában és Lengyelországban mérte a cég. Ezek közül különösen Ukrajna mutatói festenek rosszul. Ott az autók 8,5 százalékát manipulálták átlagosan 100 ezer kilométerrel. A sérült járművek aránya pedig 49,7 százalék.
Dízel, hibrid, benzines? Így áll a hazai eladási lista
Egyébként csökken az érdeklődés a dízelek iránt, továbbra is a hibrid kategóriába tartozó személyautók vezetik az eladási listát Magyarországon. Az első fél évben forgalomba helyezett 53 500 új autónak már 44 százaléka rendelkezett kiegészítő elektromos motorral a Jóautók.hu adatai alapján.
A tisztán benzinesek részaránya folyamatosan csökken, az első fél évben 39 százalék volt. Idén már csupán minden nyolcadik eladott új autó dízelhajtású, a részarányuk a csupán 12 százalék, míg 2020-ban még 20 százalék volt. Hangsúlyozták: a dízelautók visszaszorulásának trendje immár egy évtizede tart, ez idő alatt részarányuk a forgalomba helyezett új személyautók között 46 százalékról 12 százalékra csökkent.
Eközben a teljesen elektromos autók részaránya elérte az 5 százalékot, az első fél évben 2918 új villanyautót értékesítettek. Három év alatt több mint a duplájára nőtt az eladások mennyisége. A tisztán elektromos hajtású autók tömeges terjedése továbbra is várat magára, a vásárlók egyelőre kivárnak.
Halász Bertalan, a JóAutók.hu vezérigazgatója a közlemény szerint úgy fogalmazott: “A képet jelentősen árnyalja, hogy a DataHouse statisztikáiban szereplő hibrid kategóriába sorolt autók több mint kétharmada mild hibrid jármű. Ezek nem alkalmasak önálló villanymotoros haladásra, csupán induláskor és dinamikus gyorsuláskor segít rá egy kis elektromos motor a belső égésű motorra a fékezés során nyert energiát hasznosítva.”
A behozott használt autókról a Jóautók.hu azt közölte, hogy a benzinmotorral hajtott példányok részaránya az első fél évben 46 százalékot ért el. A dízelhajtású járművek aránya a két évvel korábbi 37 százalékos mélypontról mostanra 43 százalékra emelkedett vissza. Az ismét növekedésnek indult népszerűség oka, hogy ezek az autók jelentős diszkonttal érhetők el benzines társaikhoz képest a nyugati autópiacokon.
Emellett a behozott autók idősebbek, és közöttük nagyobb arányban fordulnak elő a presztízsmárkák (Audi, BMW, Mercedes) nagyobb méretű, jobbára dízelmotorokkal ellátott modelljei – áll az elemzésben. Érdekességként említik, hogy a teljesen elektromos meghajtású használt autók behozatala mind darabszámban (2977), mind részarányban (6 százalék) túlszárnyalta az új villanyautókat.
Forrás: haszon.hu Kép: illusztráció
Ideális esetben pontosan tudjuk, mik azok a felszerelések, amiket magunknál kell tartani, ha autóba ülünk.…
Ismét a Fővárosi Közgyűlés napján. Taxis demonstráció közepette tartja szerdai ülését a Fővárosi Közgyűlés –…
Továbbra is dinamikus kereslet tapasztalható a hazai használtautó-piacon, különösen az elektromos és hibrid modellek iránt.…
De miért? A közúti balesetekben elhunytak száma világszerte évente nagyjából 1,19 millió főre tehető, ami azt…
Valós fogyasztási és kibocsátási adatok mutatják, hogy konnektoros hibridekkel alig spórolnak benzint az autósok, a…
Az Európai Parlament képviselői támogatják a jogosítványok uniós szabályozásának reformját. Mutatjuk, milyen változások jönnek! Az…