A Közösségi Költségvetés nyertes projektjeként valósul meg a kerékpározás biztonságát növelő fejlesztés a Szent István körúton. A Nyugati tér irányába a parkolósáv helyén pollerekkel védett kerékpársávot, más szakaszokon a buszok és a biciklizők közlekedését segítő közös sávokat alakítanak ki. A Nyugati tér és a Jászai Mari tér között továbbra is 2×2 forgalmi sáv áll majd az autóval közlekedők rendelkezésére. A kivitelezés az időjárás függvényében október végén, vagy november elején indulhat a Budapest Közút Zrt. megvalósításában.
A Nyugati tér és a Margit-sziget két nagyon fontos és népszerű közlekedési, találkozási pont. A két helyszínt legtöbben a Szent István körúton közelítik meg, a BKK adatai szerint sokan biciklivel.
Ez az útvonal jelenleg a kerékpárral, illetve a gyalog közlekedők számára sem elég biztonságos. Előbbieknek a nagyobb sebességgel haladó autók mellett, azokkal egy sávban kell haladniuk. A Szent István körút az egyetlen szakasza a pesti Nagykörútnak, ahol még nem létesült biztonságos kerékpáros infrastruktúra, emiatt sokan a járdán, a gyalogosok között kerékpároznak.
A fővárosban élők közül nagyon sokan jelezték, hogy szeretnék, ha végre biztonságosabbá válna a közlekedés a Szent István körúton. Nem véletlen, hogy ez a javaslat lett a Közösségi Költségvetés egyik nyertes ötlete, amely most végre megvalósulhat.
A Főváros és a BKK célja, hogy a Szent István körút áteresztőképessége ne csökkenjen, ugyanakkor valamennyi közlekedési módot teljes biztonsággal lehessen használni. Ezért a következő változások történnek a Szent István körúton:
• Az autóval közlekedők a jövőben is a megszokott módon haladhatnak. A Nyugati tér és a Jászai Mari tér között – a Ferenc körúthoz hasonlóan – megmarad a 2×2 forgalmi sáv. Az üzletek rakodóhelyeit a mellékutcák torkolataiba helyezik át.
• A tervezés során kiemelt szempont volt a közösségi közlekedés segítése. Ezért az Oktogon felé vezető oldalon a Nyugati tér előtt közös BKK-kerékpársávot alakítanak ki, ennek köszönhetően a nagy forgalmat bonyolító járatok fennakadás nélkül közlekedhetnek. A Margit híd irányában a jelenlegi busz-kerékpársávot továbbra is használhatják a buszok és a kerékpározók egyaránt.
• A Szent István körút egyes, ma parkolósávként használt szakaszain pollerekkel védett kerékpársávokat is kialakítanak. Budai irányban megmarad a Visegrádi és a Tátra utca közötti busz-kerékpársáv, a Nyugati tér és a Jászai Mari téri villamosmegálló közötti hiányzó szakaszokon pedig kerékpársávot alakítanak ki. A kerékpársávoknak köszönhetően várhatóan kevesebben fognak a járdán biciklizni, ezért nemcsak kerékpárral, hanem gyalog is biztonságosabban lehet majd közlekedni a Szent István körúton.
A Szent István körút új közlekedési rendjének tervezésekor a szakemberek felhasználták az Üllői úti és Váci úti védett kerékpársávok kialakítása óta nyert tapasztalatokat, több módosítás után alakult ki a végleges verzió.
A kidolgozott terveket a Magyar Autóklub és a Magyar Kerékpárosklub is véleményezte. A szakemberek az Országos Mentőszolgálatot (OMSZ) és a megkülönböztető jelzést használó közszolgáltatókat is tájékoztatták a változásokról. A kék lámpát használó járművek számára természetesen továbbra is átjárható marad az útszakasz.
Ezen az útszakaszon számos olyan vendéglátóhely és üzlet található, amelyek szintén értesítést kaptak a pozitív változásokról. Több európai nagyváros példája azt mutatja, hogy amelyik üzlet többféle közlekedési eszközzel – például kerékpársávon is – megközelíthető, ott növekedik a vásárlók száma.
A BKK folyamatosan vizsgálja az új, védett kerékpársávok forgalmát az Üllői úton és a Váci úton. A forgalomszámlálási adatok szerint a 2023. áprilisi bázisértékhez viszonyítva az Üllői út kerékpáros forgalma 242%-ra emelkedett szeptember végére, míg a Váci út esetében ugyanez az érték kb. 170%, de szeptember elején a Váci út esetében is meghaladta a 200%-ot. A kerékpársávok forgalomnövekedésével párhuzamosan a tapasztalatok szerint jelentősen csökkent a járdán biciklizők száma.
Forrás: BKK
Az Európai Parlament képviselői támogatják a jogosítványok uniós szabályozásának reformját. Mutatjuk, milyen változások jönnek! Az…
Egy új uniós rendelet lépett hatályba, amelyről még alig hallottak az autósok, pedig mindenkit érint…
Október 30. és november 9. között, Tokióban kerül megrendezésre a 2025-ös Japán Mobilitási Kiállítás, amely…
Németországban költségcsökkentő reformra készülnek a jogosítványszerzésben: miután a mobilokba költöztetik az elméleti képzést, a bukás…
Változatos programokkal és gyertyafényes vacsorával búcsúzik az idei szezon a Pesti alsó rakparton. A hosszú…
Egy német sofőrt 150 euróra, vagyis közel 58 000 forintra büntettek, mert vezetés közben az…