Véget ért a Budapesti Mobilitási Terv (BMT) felülvizsgálata, a Fővárosi Közgyűlés ellenszavazat nélkül elfogadta a módosított tervet. A 2019-es BMT átdolgozását a BKK végezte el szakmai és civil szervezetek bevonásával, valamint a kérdőíves társadalmi egyeztetések eredményeit figyelembe véve. A felülvizsgálat során a szakértők az elmúlt évek új kihívásaira és jelentős társadalmi változásaira is reagáltak. A most elfogadott BMT a 2019-es terv célkitűzéseit viszi tovább, és 2030-ig foglalja össze Budapest minden közlekedésfejlesztési célját, illetve az ezeket megvalósító intézkedéseket, projekteket.
„Fontos mérföldkő a mai döntés Budapest mobilitásának fejlesztésében – összegzett Bodor Ádám, a BKK mobilitásfejlesztési igazgatója. – Az új BMT egy olyan mobilitási rendszert vizionál, amely minden helyzetben fenntartható és kényelmes utazási megoldásokat kínál a budapesti polgárok számára. A legújabb BMT középpontjában ugyanis az ember áll, hisz tudjuk, hogy a budapesti mobilitás nem járművekről, hálózatokról és jegyekről szól, hanem emberekről és az ő történeteikről. Azt szeretnénk, hogy ebben a városban mindenki időben, kényelmesen odaérjen, ahova igyekszik, ahol dolga van, ahol várnak rá.”
Gyalogosbarát, zöld közterületek, akadálymentes járműpark, a közlekedési módok kényelmes váltásának lehetősége – az átfogó városfejlesztési szempontok mellett ilyen és ehhez hasonló célokat jelöl ki az a Budapesti Mobilitási Terv, amely a főváros fenntartható városi mobilitási terveként (Sustainable Urban Mobility Planning, SUMP) Budapest közlekedési fejlesztésének irányait jelöli ki 2030-ig. A terv átfogó célja, hogy a fővárosi közlekedés javítsa Budapest és térsége versenyképességét, valamint hozzájáruljon a fenntartható, élhető, vonzó és egészséges városi környezet kialakításához. A fővárosi és állami projekteket egyaránt tartalmazó SUMP alapú terv azért is fontos, mert feltétele az európai uniós forrásból megvalósuló közlekedésfejlesztési projektek sikeres finanszírozásának.
A BMT felülvizsgálatával az elmúlt évek új kihívásaira és változásaira is reagált a BKK. A 2022-ben elkezdett folyamat során a szakértők olyan szempontokat építettek be a Budapesti Mobilitási Tervbe, amelyek gyorsabban közel visznek a zöld és hozzáférhető főváros kialakításához. A terv felülvizsgálatával elkészült a budapesti közlekedésfejlesztési célok új verziója, a fejlesztési projektek átfogó értékelése és ez alapján a beruházási program és a célok teljesülését értékelő monitoringrendszer részletes változata.
A felülvizsgálati folyamat széles körű partnerségben zajlott, több szinten párhuzamosan folytak egyeztetések az elmúlt két évben. A fővárosi közlekedés irányításáért, szabályozásáért és fejlesztéséért felelős kormányzati és önkormányzati szereplők, a fővárosi kerületek vezetői, a különböző érdekeket képviselő civil szervezetek, a közlekedéssel és városfejlesztéssel foglalkozó szakértők, valamint a budapesti polgárok egyaránt véleményezték több alkalommal a mobilitási tervet.
A most elfogadott BMT nagy infrastrukturális beruházásokat és kisebb, gyorsan és hatékonyan megvalósítható intézkedéseket is tartalmaz. A közösségi közlekedés előnyben részesítése mellett nagyobb hangsúlyt kap az aktív mobilitás, a gyalogos közlekedés és a kerékpározás feltételeinek javítása, illetve a korszerű digitális szolgáltatások kínálatának fejlesztése. Erősíti a főváros, a kerületek és a térség együttműködését. A BMT modal split célja 10 éve, ciklusokon túlmutatóan változatlan: a város élhetősége és a klímacélok elérése érdekében az aktív és közösségi közlekedés részarányának növelése. A cél, hogy ötből négy utazás valamelyik fenntartható közlekedési móddal (gyalog, kerékpárral vagy közösségi közlekedéssel) történjen.
A felülvizsgálat eredményeként a stratégiai célok négy beavatkozási területre csoportosítva összesen 11 operatív célon keresztül valósulhatnak meg. A célokhoz intézkedéscsomagokat és projekteket rendeltek a szakértők.
A BMT elfogadott célrendszere az alábbi négy beavatkozási terület jelölte ki:
A célok elérését segítő konkrét beruházásokat, projekteket és szakpolitikai intézkedéseket a mintegy 280 projektet tartalmazó BMT Beruházási programja foglalja össze. A Beruházási Program projektjeit a Főváros a forráslehetőségek függvényében valósítja meg.
A BMT legfontosabb, EU-s forrást igénylő, a Fővárosi Önkormányzat hatáskörébe tartozó projektjei között szerepel többek között a meglévő trolibuszhálózat fejlesztése, a pesti fonódó villamoshálózat kiépítése a Deák Ferenc tér és a Lehel tér között, újabb villamosok beszerzése. Emellett szerepel a tervben a pesti alsó rakpart komplex felújítása a Kossuth Lajos tér és a Havas utca között, a város kerékforgalmi főhálózatának fejlesztése, bringasztrádák, valamint az EuroVelo 6 (Duna menti kerékpárút) és EuroVelo 14 (Közép-Európa vizei) kerékpáros útvonalak budapesti szakaszainak fejlesztése, illetve a BKK közösségi közlekedési forgalomirányítási és utastájékoztatási rendszerének megújítása is, a FUTÁR 2.0 bevezetésével.
A Budapesti Mobilitási Terv korábbi változatairól, a társadalmasítási folyamat lépéseiről és a felülvizsgálat egyéb híreiről további információ érhető el a www.bkk.hu/bmt oldalon.
Forrás: BKK
Az Európai Parlament képviselői támogatják a jogosítványok uniós szabályozásának reformját. Mutatjuk, milyen változások jönnek! Az…
Egy új uniós rendelet lépett hatályba, amelyről még alig hallottak az autósok, pedig mindenkit érint…
Október 30. és november 9. között, Tokióban kerül megrendezésre a 2025-ös Japán Mobilitási Kiállítás, amely…
Németországban költségcsökkentő reformra készülnek a jogosítványszerzésben: miután a mobilokba költöztetik az elméleti képzést, a bukás…
Változatos programokkal és gyertyafényes vacsorával búcsúzik az idei szezon a Pesti alsó rakparton. A hosszú…
Egy német sofőrt 150 euróra, vagyis közel 58 000 forintra büntettek, mert vezetés közben az…