Categories: HírekKönyvelés

A taxióra adattárolása

Szükséges még?

 

Az online pénztárgép bevezetésének kötelezettsége óta hajlamosak vagyunk a taxiórára úgy tekinteni, hogy az csak egy eszköz, amely az utas számára mutatja a fizetendő viteldíjat. Az adattárolási funkcióit kezdtük félvállról venni. Aztán az utóbbi időben – például az ellenőrzések kapcsán – újra előtérbe került az adattárolás jelentősége.

 

A közelmúltban írtunk egy olyan esetről, amikor a taxis vállalkozó tiltott segédeszközt használt a taxaméter manipulálására. A „kütyü” létére egy ellenőrzés során, a taxaméterből kért nyugta, ill. zárás kérésekor derült fény. Az ebből kinyert adatok, és az utasok elmondása közötti különbségek alapozták meg a gyanút, hogy itt valami nem kerek. A tarifa semmiképpen sem jött ki a fővárosban kötelezően használandó 440 Ft/km-re. Sőt, még a duplájára sem…

Voltaképpen ennek kapcsán került előtérbe az a tény, hogy a kötelező pénztárgép-használat, ill. az elektronikus számlázás nyomán már nem nagyon hagyatkozunk a taxaméter adattárolására. Hiszen mind a pénztárgép, mind az elektronikus számla online, valós időben szolgáltat adatot a NAV-nak. Minden bevételünk rögtön látszik! Szinte már nincs is szükség könyvelésre…

 

A helyzet azonban nem ilyen egyszerű. A taxióra nem csak egy fuvardíj kijelző, mint aminek mostanában tekintettük, hanem egy hitelesített, adatok tárolására alkalmas mérőeszköz. Nem véletlenül van még mindig érvényben a 49/2013. (XI.15) NGM rendelet, 37§-a, ami így szól:

„37. § (1) A taxaméter adómemóriáját ki kell íratni

  1. a) adómemória csere esetén,
  2. b) a bevétellel való egyeztetés érdekében, az adóévet követő második hónap utolsó napjáig,
  3. c) az állami adóhatóság e rendelet szerint vagy adóellenőrzés során eljáró alkalmazottjának felhívására.

(2) Az adómemória kiíratást a taxaméternaplóba be kell jegyezni.

(3) A taxaméter adómemóriájának kiírását az üzemeltető maga is elvégezheti vagy azzal szervizt, illetve más, szerviznek vagy műszerésznek nem minősülő személyt is megbízhat. Amennyiben az adómemória kiírást nem szerviz végzi, az üzemeltető köteles a kiírást bejegyezni a taxaméternaplóba, és arról a 26. § (1) bekezdésének megfelelő alkalmazásával adatot szolgáltatni az állami adóhatóságnak.”

 

Szóval, az utóbbi években már kissé elhanyagolt adómemória-kiíratás kötelezettsége még mindig hatályos. Mégpedig például „a bevétellel való egyeztetés érdekében”. Persze soha nem fog forintra pontosan egyezni (ha igen, akkor az a gyanús…), hiszen egyrészt a többféle mérőeszköznek más és más lehet a hibahatára (taxióra, GPS), másrészt pedig akár nagyobb eltérések is lehetnek, a következő esetekben:

  • Az utas borravalót ad, ennek összege a pénztárgépbe bekerül, a taxaméterbe nem.
  • A megrendelés meghiúsul. A taxis vár a megadott cím előtt, a taxióra már ketyeg, de az utas nem jön. Értelemszerűen így a pénztárgépbe nem kerül bevétel.
  • Az utas elszállíttatja magát, aztán „rögtön jövök!” felkiáltással egy átjáróházon keresztül (van még ilyen?) angolosan távozik. Taxiórában már ott a több ezer forintos fuvardíj, de számlázásra, nyugtaadásra nyilvánvalóan nem kerül sor.
  • Utas fizet, számlát, vagy nyugtát megkapja, de a taxióra feledékenységből tovább számolja a tarifát (ne mondd, hogy még nem fordult elő veled ilyen!)

 

Lehetne még folytatni a példákat, de felesleges. Lényeg, hogy a vállalkozó éves összbevétele és a taxaméter adómemória-kiolvasás során keletkezett eredmény nem fog pontosan megegyezni. Több, ezer, vagy akár egy-két tízezer forint eltérés is lehet. Ha azonban ennél több, annak már más oka van!

Összefoglalva: ne vegyük félvállról a taxaméter adattároló funkcióját, Tartsuk számon, hogy nagyságrendileg egyezzen a vállalkozói bevétellel, és teljesítsük a fentebb idézett rendelet szerinti adatszolgáltatást, melynek határideje a tárgyévet követő év második hónapjának utolsó napja. Jut eszembe: 2024 szökőév! A teljesítés határideje tehát február 29. lesz.

-oli-

 

 

 

OldA

Recent Posts

Sötéten látja a jövőt a BYD alelnöke, megszűnhet a kínai autógyártók jelentős része

A világ legnagyobb elektromos járműgyártója szerint a túlzott gyártási kapacitás és az árháborúk fenntarthatatlanná teszik…

10 óra ago

Kijelző nyomkodásért büntettek meg egy autóst

A pórul járt autós csak egy képernyőre telepített fontos funkciót akart beállítani az esőben, aminek…

1 nap ago

Kezdődik a tanév – vizsgáznak az iskolautcák

 Két fővárosi iskolánál, a XIV. és a XVII. kerületben rajtol a BKK által koordinált Iskolautca-program,…

2 nap ago

Előnyben a közösségi közlekedés – ideiglenesen egyirányúsítják a Népszínház utca egy szakaszát szerdától

Gyorsabban és pontosabban közlekedhetnek a villamosok a Népszínház utcában: a közösségi közlekedés előnyben részesítése miatt…

3 nap ago

Az Országos Taxis Szövetség leveleiből

Tisztelt Elnök úr! Sokszor hallottam már Önt nyilatkozni rádióban, tévében, és úgy vettem észre, hogy…

3 nap ago

Betilthatják a villanyautók egyik spórolós megoldását

Valós előnyük nem összemérhető a biztonsági kockázatukkal. Kínai autóipari hatóságok új, hangsúlyosan biztonsági szempontokra épülő…

4 nap ago