Categories: HírekKönyvelés

A taxióra adattárolása

Szükséges még?

 

Az online pénztárgép bevezetésének kötelezettsége óta hajlamosak vagyunk a taxiórára úgy tekinteni, hogy az csak egy eszköz, amely az utas számára mutatja a fizetendő viteldíjat. Az adattárolási funkcióit kezdtük félvállról venni. Aztán az utóbbi időben – például az ellenőrzések kapcsán – újra előtérbe került az adattárolás jelentősége.

 

A közelmúltban írtunk egy olyan esetről, amikor a taxis vállalkozó tiltott segédeszközt használt a taxaméter manipulálására. A „kütyü” létére egy ellenőrzés során, a taxaméterből kért nyugta, ill. zárás kérésekor derült fény. Az ebből kinyert adatok, és az utasok elmondása közötti különbségek alapozták meg a gyanút, hogy itt valami nem kerek. A tarifa semmiképpen sem jött ki a fővárosban kötelezően használandó 440 Ft/km-re. Sőt, még a duplájára sem…

Voltaképpen ennek kapcsán került előtérbe az a tény, hogy a kötelező pénztárgép-használat, ill. az elektronikus számlázás nyomán már nem nagyon hagyatkozunk a taxaméter adattárolására. Hiszen mind a pénztárgép, mind az elektronikus számla online, valós időben szolgáltat adatot a NAV-nak. Minden bevételünk rögtön látszik! Szinte már nincs is szükség könyvelésre…

 

A helyzet azonban nem ilyen egyszerű. A taxióra nem csak egy fuvardíj kijelző, mint aminek mostanában tekintettük, hanem egy hitelesített, adatok tárolására alkalmas mérőeszköz. Nem véletlenül van még mindig érvényben a 49/2013. (XI.15) NGM rendelet, 37§-a, ami így szól:

„37. § (1) A taxaméter adómemóriáját ki kell íratni

  1. a) adómemória csere esetén,
  2. b) a bevétellel való egyeztetés érdekében, az adóévet követő második hónap utolsó napjáig,
  3. c) az állami adóhatóság e rendelet szerint vagy adóellenőrzés során eljáró alkalmazottjának felhívására.

(2) Az adómemória kiíratást a taxaméternaplóba be kell jegyezni.

(3) A taxaméter adómemóriájának kiírását az üzemeltető maga is elvégezheti vagy azzal szervizt, illetve más, szerviznek vagy műszerésznek nem minősülő személyt is megbízhat. Amennyiben az adómemória kiírást nem szerviz végzi, az üzemeltető köteles a kiírást bejegyezni a taxaméternaplóba, és arról a 26. § (1) bekezdésének megfelelő alkalmazásával adatot szolgáltatni az állami adóhatóságnak.”

 

Szóval, az utóbbi években már kissé elhanyagolt adómemória-kiíratás kötelezettsége még mindig hatályos. Mégpedig például „a bevétellel való egyeztetés érdekében”. Persze soha nem fog forintra pontosan egyezni (ha igen, akkor az a gyanús…), hiszen egyrészt a többféle mérőeszköznek más és más lehet a hibahatára (taxióra, GPS), másrészt pedig akár nagyobb eltérések is lehetnek, a következő esetekben:

  • Az utas borravalót ad, ennek összege a pénztárgépbe bekerül, a taxaméterbe nem.
  • A megrendelés meghiúsul. A taxis vár a megadott cím előtt, a taxióra már ketyeg, de az utas nem jön. Értelemszerűen így a pénztárgépbe nem kerül bevétel.
  • Az utas elszállíttatja magát, aztán „rögtön jövök!” felkiáltással egy átjáróházon keresztül (van még ilyen?) angolosan távozik. Taxiórában már ott a több ezer forintos fuvardíj, de számlázásra, nyugtaadásra nyilvánvalóan nem kerül sor.
  • Utas fizet, számlát, vagy nyugtát megkapja, de a taxióra feledékenységből tovább számolja a tarifát (ne mondd, hogy még nem fordult elő veled ilyen!)

 

Lehetne még folytatni a példákat, de felesleges. Lényeg, hogy a vállalkozó éves összbevétele és a taxaméter adómemória-kiolvasás során keletkezett eredmény nem fog pontosan megegyezni. Több, ezer, vagy akár egy-két tízezer forint eltérés is lehet. Ha azonban ennél több, annak már más oka van!

Összefoglalva: ne vegyük félvállról a taxaméter adattároló funkcióját, Tartsuk számon, hogy nagyságrendileg egyezzen a vállalkozói bevétellel, és teljesítsük a fentebb idézett rendelet szerinti adatszolgáltatást, melynek határideje a tárgyévet követő év második hónapjának utolsó napja. Jut eszembe: 2024 szökőév! A teljesítés határideje tehát február 29. lesz.

-oli-

 

 

 

OldA

Recent Posts

Félelmetes jelentések születnek, már a parlament is a taxiskáoszról beszél

Felduzzadt a taxispiac a pandémia óta, miközben egyre több a szakmailag és jogilag is megkérdőjelezhető…

23 óra ago

Metál Zoltán: Számos olyan taxis jelent meg a piacon, akiknek nemhogy jogosítványa, általános iskolai végzettsége sincs

Dermesztő képet festett a taxis piac jelenlegi helyzetéről Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség elnöke…

23 óra ago

Sokakat hidegzuhanyként érhet, jönnek az új autópályadíjak

Jövőre autósok százezrei spórolhatnak az autópálya-használaton: egyes vármegyékben féláron vagy még olcsóbban váltható éves matrica,…

23 óra ago

Újabb közúti razziát jelentett be a rendőrség, most ezt fogják nézni

A hétfőn induló egyhetes akcióban ezúttal mindenféle járműveket ellenőriznek majd. A ROADPOL Operational Group (Európai…

23 óra ago

Ez az új traffipax sokat fog kaszálni Budapesten

Magyarország egyik legforgalmasabb útszakaszára telepítettek a napokban traffiboxt. A Liszt Ferenc repülőtér 1-es terminálja előtt…

2 nap ago

Piros vagy fekete? Sokan még mindig rosszul bikázzák be az autót – Ön ne essen ebbe a hibába!

Amikor nem indul a kocsi, sokan csak legyintenek: „Sebaj, rácuppantom a kábeleket, és kész is.”…

2 nap ago