Korunk egyik legégetőbb problémája
Világszerte zajlik a zöldátállás annak érdekében, hogy a világ 2050-re elérje a párizsi klímaegyezményben rögzített nettó zéró kibocsátást, vagyis, hogy a jelzett évtől károsanyag-kibocsátás nélkül „működjön” a bolygó. A lakosság azonban pontos kép helyett politikai és gazdasági érdekcsoportok mentén képződött, a valóságnak nem minden esetben megfelelő képet kapnak az átmenetről. A közlekedésen mint iparágon keresztül igyekszünk bemutatni, hogy mit is jelent pontosan a zöld átállás.
Minden iparágban drasztikus kibocsátás-csökkenést kell véghez vinni ahhoz, hogy elérjük a párizsi klímaegyezményben rögzített karbonsemlegességet. A kibocsátás legnagyobb szeletéért az energiaszektor felelős, aminek nagyjából harmadát a közúti közlekedés teszi ki. Ahogy számos iparágban, úgy a közlekedésben is megindult a zöldátállás – elég csak az elektromos autókra gondolni – de biztos, hogy jó úton járunk?
Mi az a reális zöldtudat?
Reális zöldtudatra van szükség. Ez alatt azt értem, amikor teljes életciklusokat vizsgálunk, legyen az a közlekedés, a mezőgazdaság, vagy bármelyik iparág. Sok esetben azonban sajnos kiragadnak egy-egy fejezetet a teljes életciklusból, és ha az a rész nettó zéró kibocsátással jár, akkor megkapja a fenntartható jelzőt – mondta az Indexnek Knezsik István. Az Autós Nagykoalíció (ANK) elnöke az elektromos autókon keresztül szemléltette, mire gondol. Az e-járművek használatuk során valóban nem bocsátanak ki károsanyagot, ám az akkumulátor gyártása, illetve az ahhoz szükséges áram előállítása már közel sem jár nulla kibocsátással.
„Amennyiben megvizsgáljuk bármelyik hajtáslánc – belső égésű motor, plug-in hibrid, elektromos – károsanyag-kibocsátását, akkor azt látjuk, hogy a felhasznált anyagok az autó tervezésétől a körforgásos (hulladék)gazdaságba való visszatéréséig történő kibocsátása 5 százalékon belül van.
Kevesen tudják, de a tisztán elektromos autók előtérbe helyezése eredetileg arról szólt, hogy a jármű akkumulátorát nemcsak tölteni tudjuk, de optimális felhasználás mellett – inverter segítségével – az autókban lévő akkumulátorok egy olyan hálózatkiegyenlítő berendezésegységet alkotnak, amely elektromos áramot tárol, amit aztán, hiány esetén, fel lehet használni anélkül, hogy – például – csúcserőművet létesítenénk. Ehhez elegendő lenne, ha a személygépkocsi-állomány 5-10 százaléka lenne elektromos – vázolta az autós szakember.
Mégsem nulla a nulla?
Az Európai Bizottság közel két éve terjesztette az Európai Parlament elé – amely aztán idén februárban megszavazta – azt a jogszabálytervezetet, amely 2035-től kizárólag szén-dioxid-mentes üzemanyaggal működő autók gyártását és eladását engedélyezné, amivel gyakorlatilag megtiltaná a belső égésű motorok előállítását. Mindez azonban nem jelenti a belső égésűek végét. Az EP környezetvédelemért felelős miniszterei ugyanis – főként a német autóipar lobbierejének köszönhetően – zöld utat adtak az alternatív technológiák, például a szintetikus üzemanyagok vagy a plug-in hibridek használatának.
Kivitelezhetetlennek tűnik az EU terve.
Kevés szó esik arról, hogy a tisztán elektromos autók nem nulla kibocsátását az Európai Unió sem tagadja. Az Európai Parlament honlapján a „Tények és adatok az autók szén-dioxid-kibocsátásról” szóló esszében azt írják:
Az elektromos autók előállítása és szállítása kevésbé környezetkímélő, mint a belső égésű motorral rendelkező autóké, az elektromos gépjárművek szén-dioxid-kibocsátásának mértéke pedig annak megfelelően változik, hogyan állítják elő az elektromosságot. Ha azonban azt nézzük, hogy mennyi károsanyagot bocsátanak ki az autók a gyártásuktól a bontásukig, akkor az elektromos autók bizonyítottan környezetkímélőbbek, mint a benzinnel működők…
Kérdéseket vet fel tehát, hogy bár az unió elismeri, hogy az elektromos autók előállítása környezetszennyező, ám mégis az elektromobilitás mellett teszi le a voksát a többi hajtáslánc kárára. Márpedig abból akad bőven. Knezsik István már korábban is rávilágított az Indexnek arra, hogy „ez azért igényelhet némi átgondolást, mert 12-féle hajtáslánc áll jelenleg rendelkezésre, ebből kizárólag egyre koncentrálni – ráadásul a többi kárára – könnyen zsákutca lehet”.
Torz képet tárnak a fiatalok elé
Knezsik István szerint mindezekből jól kirajzolódik, hogy a reális zöldtudathoz a rendszerszintű gondolkodás a kulcs.
Bizonyos gazdasági és politikai érdekek mentén születnek zöldgondolatok, ezért a lakosság és főként a fiatalok nem kapnak reális képet a zöldfolyamatokról, fenntarthatóságról – mondta.
Az autóiparban, illetve a többi iparág tekintetében fontos a megfelelő egyensúly megtalálása – tette hozzá. Vagyis a fenntarthatósági törekvések olyan mértékű vállalása, ami még megvalósítható, és működőképes.
„Térjünk vissza az elektromos autókra, amelynél a bűvös szám az 50 ezer. Aki ennél kevesebb kilométert autózik évente, annak nem éri meg tisztán elektromost autót vásárolni, mivel a ma rendelkezésre álló technológiával előállított akkumulátorok 8-10 év alatt elveszítik kapacitásfelvevő képességüket” – jelezte az ANK elnöke.
Bár a járműipar számít az egyik legnagyobb kibocsátónak, Knezsik István szerint az elmúlt 10 évben az iparágak közül ez tette a legtöbbet a kibocsátás-csökkentés érdekében, mind a járművek gyártásában végbement változások, mind a technológiaváltásnak köszönhetően.
„Összességében bármilyen iparágat nézzük, pozitív szám jön ki a károsanyag-kibocsátás végén, hiszen energiát használunk. Meg kell tanulni, hogy az az energia a legjobb, legfenntarthatóbb, amit nem fogyasztunk el. A fizikai törvények értelmében lehetetlen küldetés az a törekvés, hogy a használati mellett az előállítási fázis is karbonmentesen történjen” – tette hozzá. Példaként említette, hogy az áram előállítása által történő kibocsátás-csökkentést sem sikerült abszolválni, márpedig a tiszta energiaforrás a zöldátállás egyik sarokköve.
Szintén a reális zöldtudatot erősíti az élelmiszer-pazarlás elleni fellépés, vagyis hogy nem dobunk ki élelmiszert. De ugyanez igaz például a vízfelhasználásra vagy épp a szennyvízkezelésre, „tehát a mindennapjainkra”. Tíz éve minden esztendőben túlfogyasztás történt, vagyis
AZ EMBERISÉG TÖBB ENERGIÁT HASZNÁLT FEL, MINT AMENNYI AHHOZ KELLETT VOLNA, HOGY AZ ADOTT SZINTEN TARTSA, ÉS NE NÖVELJE A GLOBÁLIS FELMELEGEDÉST.
Arra a kérdésre, hogy miért a közúti közlekedés kapott kiemelt helyet a zöldátálláshoz vezető sétálóutcában, Knezsik István úgy válaszolt: „mert látszódik”, és így politikai haszonszerzésre is fel lehet használni. „Féltem a jövő nemzedékét, mert számos olyan kimutatás, előrejelzés készült, illetve készül, ami nem a valóságos zöldrealitást mutatja be” – fogalmazott, hozzátéve: azért nem bocsátkozik számadatokba, mert azokat eltérő módon számolják, így szintén alkalmasak a közvélemény félrevezetésére, ahogy teszik azt a leszűkített, és nem a teljes valóságot bemutató válaszok.
Példaként említette a háztáji élelmiszer-termelést. Az élelmiszer-előállítás szintén nagy szeletet harap ki a kibocsátási tortából, az emberek felé történő kommunikációban mégsem kapnak kellő hangsúlyt a háztáji termelés előnyei. Pedig általuk csökkenthető lenne a kibocsátás, az így megtermelt élelmiszer pedig még ízletesebb is, mint a nagyüzemi termelés során előállított.
A lényeg, hogy a lakosság a fizika és matematika törvényeinek megfelelő, tehát a tudomány valós ismeretein alapuló, reális képet kapja a zöldtudatosságról, és ne különböző érdekek által született, nem a valóságot tükröző, ezért nem megvalósítható zöldátállásra sarkalló üzeneteket – hangsúlyozta a szakember, aki a tudatos közlekedésre buzdítja a lakosságot, például azáltal, hogy „akkor ülünk autóba, amikor az elengedhetetlen, egyéb esetekben gyalog, kerékpárral, vagy épp a közösségi lehetőségeket használva közlekedünk. Ezáltal energiát takarítunk meg, így máris léptünk egyet a fenntarthatóság felé”.
Forrás: index.hu Kép: illusztráció
Az Európai Parlament képviselői támogatják a jogosítványok uniós szabályozásának reformját. Mutatjuk, milyen változások jönnek! Az…
Egy új uniós rendelet lépett hatályba, amelyről még alig hallottak az autósok, pedig mindenkit érint…
Október 30. és november 9. között, Tokióban kerül megrendezésre a 2025-ös Japán Mobilitási Kiállítás, amely…
Németországban költségcsökkentő reformra készülnek a jogosítványszerzésben: miután a mobilokba költöztetik az elméleti képzést, a bukás…
Változatos programokkal és gyertyafényes vacsorával búcsúzik az idei szezon a Pesti alsó rakparton. A hosszú…
Egy német sofőrt 150 euróra, vagyis közel 58 000 forintra büntettek, mert vezetés közben az…