Cikkeinkben nem győzzük hangsúlyozni, hogy semmilyen levelet, értesítést ne hagyjunk figyelmen kívül, ami ügyfélkapus tárhelyünkre érkezik. Ma már a legritkább esetben kapunk postai tértivevényes ajánlott levelet a hatóságtól, ám fontos tudni, hogy az elektronikusan érkezett levelek is hasonló joghatással bírnak.
A tárhelyre érkező dokumentumok a megnyitásuk dátumával kézbesítettnek minősülnek. Ha nem nyitjuk meg, akkor amellett, hogy bizonyos idő múlva így is beáll a kézbesítési vélelem, még csak azt sem tudjuk, mit tartalmazott az a bizonyos levél.
Nem kell persze naponta nézegetni a tárhelyet, hiszen kivétel nélkül minden ilyen értesítésről üzenet érkezik a megadott email címünkre. Itt jegyzem meg, hogy érdemes kontrollálni, egyáltalán érvényes-e a tárhelyen megadott email cím. Sokan váltottak mostanában freemailes és citromailes címekről újabbra, ezt a változást az ügyfélkapun is át kell vezetni, különben valóban nem értesülünk a leveleinkről.
A tárhely megnyitásakor bejelentkezés után a „Szerkesztés” feliratra kattintva ellenőrizhetjük az emailcímet.
Leveleink fontosság szempontjából eltérőek lehetnek.
Vannak olyanok, amelyek azonnali intézkedést kívánnak. Ilyenek például a határozatok, végzések, bevallás javítására vonatkozó felhívások. Előfordulhat, hogy idézést küld a hatóság, ha személyesen – adózóként, vagy tanúként – meg kell jelenni egy hatósági eljárás során. Talán kevésbé ismert tény, hogy az ügyfélkapus tárhelyre nem csak a NAV-tól hanem egyéb hatóságoktól (rendőrség, bíróság, illetékhivatal, stb.) is érkezhetnek anyagok- ezeket szinté nem szabad figyelmen kívül hagyni.
A levelek egy másik csoportja „Értesítés”, vagy „Felszólítás” címmel érkezhet. Ezek is nagyrészt intézkedést igényelnek részünkről, ilyen például a hatósági eljárás megindításáról szóló értesítés, az elmaradt adófizetésről, járulékfizetésről szóló értesítés, vagy a bevallás javítására vagy pótlására való felhívás. Ezek a levelek is mind érdemesek figyelmünkre, hiszen intézkedést igényelnek.
Az ügyfélkapus tárhelyre érkező levelek egy újabb csoportja a „Tájékoztatás” címmel bír. Ezek általában általános értesítések különösebb teendő nincs velük. A beküldött bevallásainkat igazoló „Elfogadó nyugták” is ebbe a körbe tartoznak.
A leggyakoribb levéltípusokhoz tartozó teendők:
A tárhelyre érkező üzenetek alapesetben harminc napig érhetőek el. Ha úgy véljük, később fontos lehet, áthelyezhetjük a tartós tárba, itt bármikor elérhető. Amennyiben egy levelet nem nyitunk meg, a hatóság még többször felhívhatja a figyelmet kötelezettségünkre, utána a hivatalos levél kézbesítettnek minősül.
Nem érdemes ezt megvárni, mert mint fentebb említettem így esetleg lesz egy olyan kézbesítettnek („átvettnek”) minősülő levelünk, amiről azt sem tudjuk, hogy mit tartalmaz…
-oli-
Egy joghézagot kihasználva online rendszer épült ki azoknak az autósoknak, akik már közel állnak a…
Az Európai Unió új szabályozást fogadott el a vezetői engedélyek érvényességére vonatkozóan, amely 2033-ig minden…
Zűrzavar uralkodott el csütörtök reggel Németország autópályáin. Olyat mutatott a Google Maps, amilyenre nem nagyon…
A férfi késsel próbálta meg elvinni a sofőr pénzét és kocsiját Havannatelepen. A taxis azonban…
Biztosan vannak még most is olyanok, akik azért, hogy megspóroljanak néhány deci üzemanyagot, a klíma…
„Megjött az e-nyugta, érdemes foglalkozni vele” – kezdte előadását Mizsányi Attila, a NAV főosztályvezetője szerdán…