Categories: Hírek

Eshet az elektromos autók ára, egyre olcsóbb a lítium

A járvány után mindent elkapott az áremelési őrület az ellátási láncok akadozása miatt, így a lítiumot is. Ez aztán megtolta az elektromos autók árát is, megtörve a hosszú távú csökkenő trendet. Most azonban kezd helyreállni a korábbi állapot.

 

Kétéves mélypontra csökkent a lítium ára Kínában, ami tonnánként 166 ezer jüant, avagy 22 800 dollárt jelent. Júniusban kétszer ekkora volt az ár, az egy évvel ezelőtti tetőzéskor viszont 600 ezer jüan volt, a mostani ár négyszerese.

Miután az elektromos autók lelke és egyben legdrágább alkatrésze az akkumulátor, azokban pedig jelenleg döntő a lítium szerepe, az autók fogyasztói ára szempontjából meghatározó annak ára.

 

A pandémia idején, amikor a kereslet és a termelés egyaránt visszaesett az autógyártásban, a lítium ára is a mélybe zuhant, 50 ezer jüanig. Akkor azonban a kereslet helyreállt, a termelési és ellátási láncok viszont nem tudták újra felvenni a korábbi ritmust, így nagy áremelkedés kezdődött, ami a lítiumot sem kerülte el.

Tavaly azonban tetőzött a folyamat, a kínálat megnőtt, és teljesen természetes, hogy a lítium ára most visszatér a múlt évtizedben megszokott szintekre, sok piaci szereplő mégis meglepődik rajta.

Sokan ugyanis azt várták a Bloomberg szerint, hogy a negyedik negyedévben megnő a kereslet, mivel ilyenkor a kínai akkumulátorgyárak növelik a termelést, ám hozzá kell tenni, hogy ha eleve áremelkedésre számítanak sokan, akkor előre vásárolnak az árfolyamnyereség reményében, esetleg maguk az akkumulátorgyártók hozzák előre vásárlásaikat, így aztán a várt emelkedés elmarad.

 

Kétségtelen, hogy a kínai gazdasági problémák miatt kisebb a kereslet a világ legnagyobb elektromos autó piacán a vártnál, de ez még mindig 37 százalékos növekedést jelentett a második negyedévben a Kínában eladott elektromos autók számát tekintve. A világ egészének növekedési adata ugyanakkor 50 százalékos jelenleg.

 

A Goldman Sachs elemzői arra számítanak, hogy az áresés tartós lesz, vagy stabilizálódik az ár a viszonylag alacsony szinten, ugyanakkor hosszabb távon mindenki a kereslet erősödésére számít a gyártás felfutása miatt.

A Bloomberg saját becslése alapján a mostani négyszerese lesz a felhasználás az évtized végén, viszont ez nem feltétlenül jelent áremelkedést ezen a távon sem, az viszont valószínű, hogy stabilizálja az árat.

Forrás: economx.hu Kép: illusztráció

OldA

Recent Posts

Kezdődik a tanév – vizsgáznak az iskolautcák

 Két fővárosi iskolánál, a XIV. és a XVII. kerületben rajtol a BKK által koordinált Iskolautca-program,…

22 óra ago

Előnyben a közösségi közlekedés – ideiglenesen egyirányúsítják a Népszínház utca egy szakaszát szerdától

Gyorsabban és pontosabban közlekedhetnek a villamosok a Népszínház utcában: a közösségi közlekedés előnyben részesítése miatt…

2 nap ago

Az Országos Taxis Szövetség leveleiből

Tisztelt Elnök úr! Sokszor hallottam már Önt nyilatkozni rádióban, tévében, és úgy vettem észre, hogy…

2 nap ago

Betilthatják a villanyautók egyik spórolós megoldását

Valós előnyük nem összemérhető a biztonsági kockázatukkal. Kínai autóipari hatóságok új, hangsúlyosan biztonsági szempontokra épülő…

3 nap ago

Taxisofőr fújt le paprikaspray-vel egy buszsofőrt Budapesten

„Ma egy dühöngő autós – egy taxisofőr – paprikaspray-jel fújta le az egyik buszsofőrünket, aki…

5 nap ago

A BMW vezérigazgatója szerint hiba volt az EU-tól, hogy 2035-re betiltják a hagyományos motorokat

Nagy hibának nevezte az Európai Unió döntését a belső égésű motorok 2035-ös betiltásáról a BMW…

5 nap ago