A járvány után mindent elkapott az áremelési őrület az ellátási láncok akadozása miatt, így a lítiumot is. Ez aztán megtolta az elektromos autók árát is, megtörve a hosszú távú csökkenő trendet. Most azonban kezd helyreállni a korábbi állapot.
Kétéves mélypontra csökkent a lítium ára Kínában, ami tonnánként 166 ezer jüant, avagy 22 800 dollárt jelent. Júniusban kétszer ekkora volt az ár, az egy évvel ezelőtti tetőzéskor viszont 600 ezer jüan volt, a mostani ár négyszerese.
Miután az elektromos autók lelke és egyben legdrágább alkatrésze az akkumulátor, azokban pedig jelenleg döntő a lítium szerepe, az autók fogyasztói ára szempontjából meghatározó annak ára.
A pandémia idején, amikor a kereslet és a termelés egyaránt visszaesett az autógyártásban, a lítium ára is a mélybe zuhant, 50 ezer jüanig. Akkor azonban a kereslet helyreállt, a termelési és ellátási láncok viszont nem tudták újra felvenni a korábbi ritmust, így nagy áremelkedés kezdődött, ami a lítiumot sem kerülte el.
Tavaly azonban tetőzött a folyamat, a kínálat megnőtt, és teljesen természetes, hogy a lítium ára most visszatér a múlt évtizedben megszokott szintekre, sok piaci szereplő mégis meglepődik rajta.
Sokan ugyanis azt várták a Bloomberg szerint, hogy a negyedik negyedévben megnő a kereslet, mivel ilyenkor a kínai akkumulátorgyárak növelik a termelést, ám hozzá kell tenni, hogy ha eleve áremelkedésre számítanak sokan, akkor előre vásárolnak az árfolyamnyereség reményében, esetleg maguk az akkumulátorgyártók hozzák előre vásárlásaikat, így aztán a várt emelkedés elmarad.
Kétségtelen, hogy a kínai gazdasági problémák miatt kisebb a kereslet a világ legnagyobb elektromos autó piacán a vártnál, de ez még mindig 37 százalékos növekedést jelentett a második negyedévben a Kínában eladott elektromos autók számát tekintve. A világ egészének növekedési adata ugyanakkor 50 százalékos jelenleg.
A Goldman Sachs elemzői arra számítanak, hogy az áresés tartós lesz, vagy stabilizálódik az ár a viszonylag alacsony szinten, ugyanakkor hosszabb távon mindenki a kereslet erősödésére számít a gyártás felfutása miatt.
A Bloomberg saját becslése alapján a mostani négyszerese lesz a felhasználás az évtized végén, viszont ez nem feltétlenül jelent áremelkedést ezen a távon sem, az viszont valószínű, hogy stabilizálja az árat.
Forrás: economx.hu Kép: illusztráció
Az Európai Parlament képviselői támogatják a jogosítványok uniós szabályozásának reformját. Mutatjuk, milyen változások jönnek! Az…
Egy új uniós rendelet lépett hatályba, amelyről még alig hallottak az autósok, pedig mindenkit érint…
Október 30. és november 9. között, Tokióban kerül megrendezésre a 2025-ös Japán Mobilitási Kiállítás, amely…
Németországban költségcsökkentő reformra készülnek a jogosítványszerzésben: miután a mobilokba költöztetik az elméleti képzést, a bukás…
Változatos programokkal és gyertyafényes vacsorával búcsúzik az idei szezon a Pesti alsó rakparton. A hosszú…
Egy német sofőrt 150 euróra, vagyis közel 58 000 forintra büntettek, mert vezetés közben az…