Elérhető közelségbe került a hidrogénmeghajtású személyautók tömeges gyártása. Dél-koreai kutatók ugyanis olyan nagy teljesítményű belső égésű motort fejlesztettek ki, amely teljes egészében hidrogén üzemanyaggal működik.
Nagy léptékű áttörésről számoltak be dél-koreai kutatók a zöld üzemanyagokra való áttérés terén, ami illeszkedik a karbonsemlegességi törekvésekhez. A Korea Institute of Machinery and Materials (KIMM) a Hyundai-Kia Motor Companyval (HMC) közös Zéró Karbon Motorkutatási Laboratóriumban egy kétliteres, közvetlen befecskendezéses motort fejlesztettek ki, amely teljes egészében hidrogén üzemanyaggal működik. Az új technológia lehetővé teszi, hogy a hidrogén közvetlenül a hengerekbe fecskendezve fejtsen ki – az eddig ismertnél nagyobb – hatást.
Ebben a formában minden korábbinál életképesebbnek tűnik az az elképzelés, hogy a hidrogénmeghajtású személyautók tömeggyártásba kerüljenek – írja az uzletem.hu.
Egy olyan gazdaságos technológia született, ami segíthet a járművek fő energiaforrásaként használt fosszilis üzemanyagok szénmentes hidrogén üzemanyagokkal történő helyettesítésében – közölték a tudósok.
Orvosolták a problémát
A tanulmány alapvetése az, hogy az ismert belső égésű, de hidrogén üzemanyagot használó, úgynevezett portbefecskendezéses motorok nem elég hatékonyak. A levegővel való keverés után égetik el a hidrogént, amely a henger helyett egy szívónyíláson keresztül jut a rendszerbe. Ennek a felépítésnek hála tiszta üzemű motorról beszélhetünk, viszont az égéstérbe jutó levegő mennyisége lecsökken az égéstérben gázhalmazállapotban jelen lévő hidrogén által elfoglalt hely miatt. Innen az alacsonyabb üzemanyag-hatékonyság és a rosszabb motorteljesítmény – idézi az uzletem.hu a kutatócsoport által a ScienceDirect folyóiratban publikált eredményeket.
A probléma orvoslására nagynyomású hidrogént fecskendeztek közvetlenül az égéstérbe. „Ez a módszer olyan előkeveréses égést alkalmaz, ami ultrakönnyű égést tesz lehetővé, és nagy előnye, hogy nincs szivattyúzásból eredő veszteség, hiszen a teljesítményt a befecskendezett üzemanyag mennyisége szabályozza – a beszívott levegő fojtása nélkül” – áll a tanulmányban. A szívócsőben ráadásul nincs hidrogéngáz, így nem fordulhat elő visszagyulladás, ami gyakori a hidrogénüzemű motoroknál. Az alacsonyabb hőmérsékleten történő égés pedig alacsony nitrogén-oxid-kibocsátást és jó termikus hatásfokot eredményez.
AZ ÚJONNAN KIFEJLESZTETT HIDROGÉNMOTORRAL A BENZINMOTOROKHOZ KÉPEST 98 SZÁZALÉKKAL CSÖKKENTHETŐ A SZÉN-DIOXID- ÉS 90 SZÁZALÉKKAL A FINOMPOR-KIBOCSÁTÁS. AZ EREDMÉNY TELJES MÉRTÉKBEN MEGFELEL AZ EURÓPAI UNIÓ NULLA KÁROSANYAG-KIBOCSÁTÁSÚ AUTÓKRA VONATKOZÓ ELŐÍRÁSAINAK, AMIRŐL AZ INDEX IS TÖBB ÍZBEN BESZÁMOLT.
A kutatók további széles körű tesztelésnek vetik alá a motort, hogy ellenőrizzék annak hosszú távú tartósságát, továbbá azt is górcső alá veszik, hogy a technológia személygépkocsik, haszongépjárművek és villamosenergia-termelő erőművek számára egyaránt kifejleszthető-e.
Vetélytársat kaptak az elektromos autók
A koreai áttörés megdöntheti azt a szemléletet, hogy a jövő mobilitása kizárólag az elektromos autókhoz köthető. Az Autós Nagykoalíció elnöke úgy fogalmazott az Indexnek, hogy Európa az egyetlen kontinens, amely teljes mértékben az elektromos autók mellett tette le voksát a közúti közlekedés terén.
Ami azért igényelhet némi átgondolást, mert 12-féle hajtáslánc áll jelenleg rendelkezésre, ebből kizárólag egyre koncentrálni – ráadásul a többi kárára – könnyen zsákutca lehet – hangsúlyozta Knezsik István.
Alternatíva lehet többek között a metanol, a cserélhető akkumulátor, az e-fuel, a teljes elektromobilitás, a plug-in hibrid, a hidrogén, valamint az alacsony fogyasztású belső égésű motor, amelynek a hatékonyságát tovább lehet fokozni.
Forrás: index.hu Kép: illusztráció
Gyökeres változás jöhet a bulinegyedben június végétől: az Index birtokába jutott előterjesztés szerint sétálóutcává alakítanák…
A közlekedésbiztonság javítása érdekében egy új EU-s javaslat előírná, hogy a tíz évnél idősebb autók…
A gépjárműadót április 15.éig kellett befizetniük a járműtulajdonosoknak, üzemben tartóknak. A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) friss…
A Tesla számos listán állt az élen az elmúlt években, de mostanában sikerült egy olyan…
Változik a forgalmi rend a Dohány utcában: felszabadul a trolik útvonala, szélesebbek lesznek a járdák,…
A CATL második generációs Shenxing akkumulátora öt perc alatt 520 kilométernyi hatótávot képes felvenni, és…