Categories: Könyvelés

Emelkedtek a büntetési tételek

Figyeljünk a számla-, vagy nyugtaadásra!

 

A nyár végeztével a NAV revizorok visszatértek az üdülőterületekről, és ismét sűrűbben ellenőrzik a fővárosi vállalkozókat. Igen, a taxisokat is. Igen, próbautasként is.

 

A napokban két esetről is hallottam, amikor a taxis nem adott számlát, nyugtát az utasnak. A kollégák arról érdeklődtek, milyen szankció várható.

Ismereteim szerint már 2022-től emelkedtek az átlagos bírságösszegek nyugtaadás elmulasztása esetén. Az eddigi 100 ezres bírságok manapság már inkább 150-200 ezer forintra rúgnak. És még csak nem is ez a legfájóbb pont, hanem a kedvezményes adózás lehetőségének elvétele.

Az a taxis vállalkozó, aki átalányadósként esik bele egy próbautazásos ellenőrzésbe, és nyugtaadás elmulasztása miatt indul ellene eljárás, bízvást számíthat a pénzbírság mellett arra is, hogy átalányadózásra való jogosultságát – mintegy mellékbüntetésként – elveszti.

Ha főállású katás vállalkozóval történik meg ilyen eset, ő a kata-jogosultságát veszti el. Mindkét esetben a „mellékbüntetés” jobban fájhat, mint a pénzbírság.

 

Van-e menekülőút – merül fel a kérdés.

Nos, ha főállású katás vállalkozóval szemben történik ilyen eljárás, és kata-jogosultságát elveszti, még választhatja azt, hogy átalányadózásba megy át. Hasonlóan, ha főállású átalányadós esetéről beszélünk, ő még átmehet katába. Az igazi gond a mellékfoglalkozású-, és a nyugdíj melletti vállalkozókkal van. Miután ők 2022 szeptembere óta már nem választhatták az új katát, az átalányadózás volt a legkedvezőbb számukra, Ha viszont az eljárás során ettől a lehetőségtől megfosztja őket az adóhatóság, már nem mehetnek vissza katába.

Marad a mi szakmánkban legkedvezőtlenebb adózási forma, a tételes adózás. Itt a bevételeink mellett a költségeinket is nyilván kell tartani, és a megmaradó jövedelem után fizetni az adókat, járulékokat. Ez biztosan jóval több lesz, mint akár a kata, akár az átalányadó esetén…

 

Szintén a tételes adózásra van kényszerítve – legalább átmenetileg – az a vállalkozó, aki az elmúlt egy évben váltott katáról átalányba, vagy fordítva. A jelenleg érvényes rendelkezések szerint ugyanis, ha valaki bármely okból kilép a kata- vagy átalányadózásból, az a kilépés éve, plusz egy teljes adóév elteltéig nem választhatja azt újra.

 

Várható, hogy az év hátralévő részében ismét megszaporodnak a próbautazásos ellenőrzések. Persze számlát, nyugtát nem csak ezért kell adni, hanem azért is, mert az égvilágon semmit nem nyer az, aki bizonyos bevételét megpróbálja letagadni.

Katásként akkor is havi 50 ezer forintot fizet, ha évente hatmillió a bevétele, és akkor is, ha 12 millió. Az e feletti részről az áfa-körbe kerülés miatt nem is érdemes jelenleg beszélni.

Átalányadósként hasonló a helyzet: egyrészt van egy adómentes jövedelemhatár, amit taxisok 6.960.000 forint bevételnél érnek el, és csak az e fölötti részre kell fizetni a bevétel 20 százalékának a 15 százalékát, mint személyi jövedelemadót.

Ha valaki például egy 5 ezer forintos fuvart megpróbál letagadni, máris spórolt 150, azaz százötven forint adót. Vagy fizet 150 ezer büntetést, ha éppen revizorokat szállít. Megéri? Költői kérdés volt…

-oli-

 

OldA

Recent Posts

Kezdődik a tanév – vizsgáznak az iskolautcák

 Két fővárosi iskolánál, a XIV. és a XVII. kerületben rajtol a BKK által koordinált Iskolautca-program,…

4 óra ago

Előnyben a közösségi közlekedés – ideiglenesen egyirányúsítják a Népszínház utca egy szakaszát szerdától

Gyorsabban és pontosabban közlekedhetnek a villamosok a Népszínház utcában: a közösségi közlekedés előnyben részesítése miatt…

20 óra ago

Az Országos Taxis Szövetség leveleiből

Tisztelt Elnök úr! Sokszor hallottam már Önt nyilatkozni rádióban, tévében, és úgy vettem észre, hogy…

20 óra ago

Betilthatják a villanyautók egyik spórolós megoldását

Valós előnyük nem összemérhető a biztonsági kockázatukkal. Kínai autóipari hatóságok új, hangsúlyosan biztonsági szempontokra épülő…

2 nap ago

Taxisofőr fújt le paprikaspray-vel egy buszsofőrt Budapesten

„Ma egy dühöngő autós – egy taxisofőr – paprikaspray-jel fújta le az egyik buszsofőrünket, aki…

4 nap ago

A BMW vezérigazgatója szerint hiba volt az EU-tól, hogy 2035-re betiltják a hagyományos motorokat

Nagy hibának nevezte az Európai Unió döntését a belső égésű motorok 2035-ös betiltásáról a BMW…

4 nap ago