Vitézy Dávid korábbi közlekedési államtitkár részletes Facebook-posztokkal szállt be az Üllői úti védett kerékpársávja körül kialakult vitába, amit a Népliget és a Kálvin tér között megszüntetett buszsávból alakítottak ki. Vitézy szerint mivel a reptéri buszok külön sáv hiányában néha elakadnak a dugóban, ezért megnövekedett a menetidejük – szerinte akár egy közös kerékpár- és buszsáv lehetne a megoldás a védett sáv helyett. Egyetlen járat miatt nem éri meg fenntartani buszsávot, a közös kerékpár- és buszsáv sáv pedig épp a bicikliseket űzné el – válaszolta a Telex megkeresésére a Budapesti közlekedési Központ (BKK).
A Váci úti és az Üllői úti védett kerékpársávból komoly belpolitikai és szakmai vita alakult ki az utóbbi hetekben. A probléma alapja az, hogy a 3-as metró felújításának idejére ezeken az utakon ideiglenes buszsávokat hoztak létre. Ahogy a metró elkészült, a sávok egy részét a főváros a bicikliseknek adta át, ráadásul a több mint 2 méter széles kerékpársávot műanyag védőoszlopokkal választották el az autós forgalomtól.
A Váci úti sávok ügye a mentősök egy posztja miatt lett vitatéma, aztán beszálltak a taxisok is, akik most már nem használhatják a kerékpárosoknak adott külön sávot. Majd jött Rétvári Bence, a Belügyminisztérium parlamenti államtitkára is, aki szerint az új fővárosi kerékpársávok veszélyesek, aztán felmerült az Üllői úton a 100E reptéri busz megnövekedett menetidejének problémája. A Miniszterelnökséget vezető miniszter szerint ezzel a „fővárosi autósüldözés újabb szakaszához érkeztünk”.
Vitézy Dávid szerint több megoldással is lehetne orvosolni az Üllői úton kialakult problémát. A volt közlekedési államtitkár a Facebook-posztjában azt írta: rossz döntés volt az önálló biciklisáv, helyette közös busz- és kerékpársáv kellett volna. Véleményezte a városvezetés érvelését is, miszerint a „busz utasai ráérnek, mert turisták”.
Vitézy szerint a reptéri busz utasainak többsége magyar, és a külföldi turistákat sem kellene dugóba kényszeríteni. A 100E busz elvégre a repülőtér megközelítésének mára legnépszerűbb módja, és a külföldiek számára a Budapestről alkotott kép egyik első eleme.
Azt a BKK sem tagadta, hogy nem a menetidő az elsődleges szempont a reptéri busz esetében, hanem az, hogy „egyszerűen, átszállásmentesen, közvetlenül lehessen közlekedni a belváros és a reptér között” – válaszolta a Telex megkeresésére a fővárosi közlekedési társaság.
Ezt azzal indokolták, hogy a busz útvonalán „naponként, napszakonként, irányonként hektikusan változik a közúti forgalom”. Itt is figyelembe veszik ezeket a körülményeket, tették hozzá, ennek megfelelően állítják a vonal menetrendjét, azaz a menetidő irányonként és napszakonként változik. Négyféle menetidő is van: hajnalban például 30 perc, reggeli csúcsidőben hétköznap pedig 47 perc alatt ér be a a repülőtérről a Deák térre a busz. A repülőtér felé is hasonló módon, különböző értékek szerepelnek a tervezett menetrendben.
A vállalat részletesen reagált Vitézy azon felvetésére is, hogy közös busz- és kerékpársávra lenne szükség az Üllői úton.
A BKK szerint a közös busz- és kerékpársáv ezen a szakaszon a 100E busz sajátosságai miatt ellehetetlenítené a biztonságos kerékpározást.
A 100E-nek ugyanis nincsenek megállói az Üllői úton, ezért viszonylag nagy sebességgel haladhat, ami a közös sáv esetén zavarhatja a kerékpárral közlekedőket. Kiemelték, hogy a buszsáv megtartása csupán a reptéri járat miatt nem indokolt. A BKK azt írta, hogy a sávokat eleve a 3-as metró pótlása miatt alakították ki, az, hogy a metrópótlók mellett a 100E is használni tudta „járulékos haszonnak volt tekinthető”.
A BKK szerint a volt államtitkár azon felvetése, hogy akár külön busz-, bicikli- és autóssáv is lehetne a szakaszon, indokolatlanul nehéz helyzetet teremtene az Üllői úton.
A menetidővel kapcsolatban a BKK a reptéri busz terelésére is kitért: ezzel a menetrendet igyekeznek betartani. A vállalat szerint a 100E esetében erre a célra ideális például az Üllői úttal nagyrészt párhuzamosan futó Baross utca. „A BKK figyelemmel kíséri a haladási körülményeket. Abban az esetben, ha ezek az eltérések veszélyeztetik a menetrendi forgalom fenntartását, a diszpécserek operatív intézkedéseket hoznak” – írták.
Vitézy arról is írt, hogy ideális esetben a reptérről közvetlen vonatokkal lehetne bejutni Budapestre, de elismerte, ha minden feltétel adott lenne, ehhez akkor is legalább hat év kell majd. Az államtitkár szerint a reptéri busz továbbra is realitás marad még jó sok évig. A BKK ezzel kapcsolatban azt írta, hogy minden fórumon támogatják a budapesti repülőtér kötöttpályás kapcsolatának megteremtését, mert „ez az a megoldás, amely megnyugtatóan, kompromisszummentesen rendezheti a repülőtér közösségi közlekedésének kérdését”.
A volt közlekedési államtitkár a Tarlós-korszak alatt elfogadott, Karácsonyék által is támogatott Budapesti Mobilitási Tervre is kitért. Eszerint a kerékpározás a megtett utak arányában maximum 10 százalékra, a megtett kilométereket tekintve 5 százalékig nőhet, addig a közösségi közlekedés részarányát a mai 45 körüli értékről 50 százalékra szeretné növelni Budapest.
A BKK szerint ha hagynánk, hogy a többlet közösségi közlekedési kapacitás ellenére növekedjen az általános közúti forgalmi sávok száma és ezzel az autóforgalom, akkor a Mobilitási Tervben kitűzött célok ellen dolgoznánk és „az Üllői út megújulása, élhetősége hosszútávon lehetetlenülne el”. A vállalat azt írta, hogy az új kerékpársáv gyakorlatilag azonnal a másfélszeresére növelte a kerékpározók számát az Üllői úton, emellett gyakorlatilag eltűntek a járdán biciklizők a szakaszon.
A BKK-nál arra is rákérdeztünk, hogy a mentők Váci úti kerékpársávval kapcsolatos panasza után volt-e egyeztetés a BKK és az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) között. Válaszukban azt írták, hogy a BKK, a Budapest Közút, az OMSZ, a katasztrófavédelem és a BRFK képviselői között konstruktív szakmai egyeztetés zajlott. Ezt a szeptemberi, nagyobb forgalmú időszak után mindenképpen folytatják majd, probléma esetén pedig hamarabb is összeülhetnek.
Karácsony Gergely csütörtökön reagált a pollerekkel védett biciklisáv körüli vitára: felhívta a figyelmet, hogy az első ilyet nem a főváros, hanem a kormány építette az Üllői úton.
A BKK szerint egyébként nemhogy dugó nincs az új kerékpársávok miatt, de 6 százalékkal csökkent is a torlódási idő. Erről részletesebben itt írtunk.
Forrás: telex.hu Kép: illusztráció
Hétfőtől egy héten keresztül fokozott rendőri ellenőrzést tartanak Magyarország közútjain, melynek célja a járművezetők ittas…
Spanyolország az egyik legnépszerűbb nyaralóhely a magyar utazók között is. Azonban gyakorlott nyaralóként is érdemes…
Az Uber budapesti indulásának első évfordulóját ünnepli. Az Uber Budapesten kívüli terjeszkedése Miskolc városával indul.…
Az Európai Bizottság új, átfogó módosítási javaslattal szervezné át a műszaki vizsgáztatást. Ennek részeként kötelezővé…
Egy friss térkép megmutatja, hogyan fest az újautó-eladások toplistája az EU tagállamaiban, vagyis melyek a…
Jelentősen megváltozik a közlekedés a VII. kerület belső részén június 22-től. Több utcaszakaszt csak a…