Hadüzenetet kapott a Bolt a hagyományos fuvarszervező társaságoktól: a Best Taxi, a City Taxi, a Go Taxi és a Taxi4, további taxis magánvállalkozókkal a hátuk mögött az Európai Bíróság ítéletére hivatkozva támadták meg az észt hátterű céghez köthető hazai szolgáltatót. Ezzel újabb csatatér nyílt a nagy budapesti taxisháborúban, amely csaknem két hónapja, az Index hasábjain robbant ki még július első napjaiban.
A Bolt védjegyhasználati gyakorlatát sérelmező beadványt küldött Budapest Főváros Önkormányzatának az Országos Taxis Szövetség, amellyel egyenlő versenyfeltételeket szorgalmaznak a hagyományos taxis társaságokkal, a javaslat ugyanakkor kimondva-kimondatlanul az észt hátterű technológiai vállalat kiszorítását célozza – írta meg elsőként július elején az Index. Emlékezhetünk, 2016 nyarán, amikor egymást érték a taxistüntetések, az Uber végül kivonult a magyar piacról. Azóta több érintett is megszólalt lapunknak: exkluzív interjút adott Sabjányi László, a Bolt ügyvezetője, de szót kért a BKK és az NSZ – Nemzeti Szakszervezet is.
Újabb szín jelent meg a palettán, ezért a fővárosi taxistársaságok,
és vállalkozók közös közleményt adtak ki szerda délután a Bolt utazásmegosztó tevékenységével kapcsolatban. Ebben úgy fogalmaznak, hogy az Európai Bíróság (Curia) napokban birtokunkba jutott 2020. december 3. C 62/19. sz. ítélete »Előzetes döntéshozatali eljárásban« – a tagállamokra nézve kötelezően alkalmazandóan – kizárja a taxiszolgáltatást a »határokon átívelő, információs társadalommal összefüggő szolgáltatások« köréből, és egyértelműen közlekedési szolgáltatásnak minősíti a taxiszolgáltatást.
Az érintett cégek szerint mindebből következően „a Bolt ügyvezetője, Sabjányi úr nyilvánosságot látott nyilatkozata, valamint a sofőrökkel kötött szerződések tartalma – amely a fent említett szolgáltatásokat szó szerint megnevezi – egyértelműen olyan szolgáltatásra utal, amely az ítélet szerint kizárt a taxiszolgáltatásból.”
Így látják a Bolt adózását, tevékenységét
A hangjukat ezúton hallató hagyományos fuvarszervezők jelezni kívánták, „az már minden érintett és a hatóságok számára is nyilvánvaló tény, hogy a valós szolgáltatást a diszpécserengedéllyel nem rendelkező észt cég végzi, azaz egy engedélyköteles tevékenységet a jogszabályok kikerülésével a magyar cég átad a számára. A magyar és az észt cég közötti szerződések hatályosan nem kerülhetik ki vagy nem kerülhetnék ki az európai uniós irányelveket és a hazai taxis piacra vonatkozó jogszabályokat és rendeleteket, mégis ez történik.”
Amennyiben a valós szolgáltatást vesszük alapul, a közleményt jegyző vállalkozások szerint a különféle adószakértők nyilatkozata a Bolt adózásáról, tevékenységéről nincs összhangban a valósan nyújtott szolgáltatással, éppen ezért „a médiában megjelent szakértői nyilatkozatok teljes mértékben tévesek és megtévesztők, azok általánosságban véleményeznek, és nem veszik figyelembe a szakmára vonatkozó rendelkezéseket.”
KIEMELTÉK TOVÁBBÁ, HOGY A MAGYAR KORMÁNY 2016-BAN JOGSZABÁLLYAL SZÜNTETTE MEG AZ UBER UTAZÁSMEGOSZTÓ MŰKÖDÉSÉT – PONTOSAN ADÓZÁSI, ADÓELKERÜLÉSI ANOMÁLIÁK MIATT.
Hangsúlyozták: jelen pillanatban az Uber tevékenységét a Bolt végzi, pusztán annyi különbséggel, hogy legalább a sofőrök megfelelnek az előírásoknak és rendeleteknek – beleértve az adójogszabályokat –, de maga a cég, sem az észt, sem a magyar, nem. Erre utal az is az álláspontjuk szerint, hogy minden nyilvános platformon, telefonos applikáción önmagát utazásmegosztónak aposztrofálja a Bolt, és nem taxinak, ezt pedig az észt cég cégkivonatai is megerősítik, azokban a taxiszolgáltatás sehol nem szerepel.
Mi a szerepe a BKK-nak a Bolt-ügyben?
Végeredményben az érintett taxistársaságok arra jutottak: a fenti ítélet tényszerűen rögzíti, hogy a tagállami, nemzeti, műszaki szabályozások kötelezőek minden tagállam területén. Ebből adódóan a BKK Zrt. azon nyilatkozata, mely szerint előttük a Bolt szabadjelző bemutatásra került, és azt ők elfogadták, ellentétes mind a hazai szabályozásokkal, mind pedig az ítélet által megfogalmazottakkal. Azonban pont ezen „megtekintés” alapján hozták meg a BKK Zrt. részéről az előzetes minősítést, amely alapján a Bolt HTX diszpécserengedélyt kaphatott.
Egyúttal felhívták a BKK figyelmét, hogy a minden más taxitársaság számára előírt, pajzsmatricával és szabadjelzővel kapcsolatos szabadalmi eljárás nem opciós lehetőség, ami a nyilatkozataik szerinti kvázi megtekintéssel kiváltható, hanem a Fővárosi Önkormányzat vonatkozó rendeletének előírása.
MEGÁLLAPÍTOTTÁK: ENNÉLFOGVA A BKK ILLETÉKESÉNEK SAJTÓBAN MEGJELENT VONATKOZÓ NYILATKOZATAI TÉVESEK ÉS MEGTÉVESZTŐEK.
Amennyiben az ítélet szerinti európai uniós irányelveket, valamint a magyarországi szabályozásokat a Bolt valós tevékenységére vonatkoztatjuk, hozzátették a közlemény jegyzői, hogy a nyilatkozatukkal ellentétesen a piaci szereplőket és a hatóságokat megtévesztően „olyan európai uniós irányelveket, nemzeti szabályozásokat kerülnek ki évek óta, amelyek a Bolton kívül mindenki számára kötelezőek, és amelyek betartását minden egyéb esetben az illetékes BKK szigorúan ellenőriz, szükséges esetben szankcionál is.”
A kommuniké mögött álló taxisok aláhúzták: mivel az Európai Bíróság ítélete kötelezően alkalmazandó, nagy figyelemmel kísérik a hatóságok vizsgálatainak eredményeit, különösen azért, mert a sarkos megfogalmazásuk szerint „az uniós értékeket oly nagyra becsülő” Fővárosi Polgármesteri Hivatal, valamint a BKK Zrt. közleményei szerint minden rendben van, ezért ők vizsgálatot nem is hajlandóak folytatni az ügyben.
Mindezek alapján a Best Taxi, a City Taxi, a Go Taxi és a Taxi4 olvasatában megállapítható, hogy a Bolt-cégek – észt és magyar egyaránt – nem a kiadott engedélyek szerint és azoknak megfelelően működnek.
Forrás: index.hu Kép: illusztráció
Hétfőtől egy héten keresztül fokozott rendőri ellenőrzést tartanak Magyarország közútjain, melynek célja a járművezetők ittas…
Spanyolország az egyik legnépszerűbb nyaralóhely a magyar utazók között is. Azonban gyakorlott nyaralóként is érdemes…
Az Uber budapesti indulásának első évfordulóját ünnepli. Az Uber Budapesten kívüli terjeszkedése Miskolc városával indul.…
Az Európai Bizottság új, átfogó módosítási javaslattal szervezné át a műszaki vizsgáztatást. Ennek részeként kötelezővé…
Egy friss térkép megmutatja, hogyan fest az újautó-eladások toplistája az EU tagállamaiban, vagyis melyek a…
Jelentősen megváltozik a közlekedés a VII. kerület belső részén június 22-től. Több utcaszakaszt csak a…