Categories: Hírek

Újabb gyomros a Boltnak, messze még a taxisháború vége

Hadüzenetet kapott a Bolt a hagyományos fuvarszervező társaságoktól: a Best Taxi, a City Taxi, a Go Taxi és a Taxi4, további taxis magánvállalkozókkal a hátuk mögött az Európai Bíróság ítéletére hivatkozva támadták meg az észt hátterű céghez köthető hazai szolgáltatót. Ezzel újabb csatatér nyílt a nagy budapesti taxisháborúban, amely csaknem két hónapja, az Index hasábjain robbant ki még július első napjaiban.

 

A Bolt védjegyhasználati gyakorlatát sérelmező beadványt küldött Budapest Főváros Önkormányzatának az Országos Taxis Szövetség, amellyel egyenlő versenyfeltételeket szorgalmaznak a hagyományos taxis társaságokkal, a javaslat ugyanakkor kimondva-kimondatlanul az észt hátterű technológiai vállalat kiszorítását célozza – írta meg elsőként július elején az Index. Emlékezhetünk, 2016 nyarán, amikor egymást érték a taxistüntetések, az Uber végül kivonult a magyar piacról. Azóta több érintett is megszólalt lapunknak: exkluzív interjút adott Sabjányi László, a Bolt ügyvezetője, de szót kért a BKK és az NSZ – Nemzeti Szakszervezet is.

 

Újabb szín jelent meg a palettán, ezért a fővárosi taxistársaságok,

  • a Best Taxi,
  • a City Taxi,
  • a Go Taxi,
  • a Taxi4

és vállalkozók közös közleményt adtak ki szerda délután a Bolt utazásmegosztó tevékenységével kapcsolatban. Ebben úgy fogalmaznak, hogy az Európai Bíróság (Curia) napokban birtokunkba jutott 2020. december 3. C 62/19. sz. ítélete »Előzetes döntéshozatali eljárásban« – a tagállamokra nézve kötelezően alkalmazandóan – kizárja a taxiszolgáltatást a »határokon átívelő, információs társadalommal összefüggő szolgáltatások« köréből, és egyértelműen közlekedési szolgáltatásnak minősíti a taxiszolgáltatást.

Az érintett cégek szerint mindebből következően „a Bolt ügyvezetője, Sabjányi úr nyilvánosságot látott nyilatkozata, valamint a sofőrökkel kötött szerződések tartalma – amely a fent említett szolgáltatásokat szó szerint megnevezi – egyértelműen olyan szolgáltatásra utal, amely az ítélet szerint kizárt a taxiszolgáltatásból.”

 

Így látják a Bolt adózását, tevékenységét 

A hangjukat ezúton hallató hagyományos fuvarszervezők jelezni kívánták, „az már minden érintett és a hatóságok számára is nyilvánvaló tény, hogy a valós szolgáltatást a diszpécserengedéllyel nem rendelkező észt cég végzi, azaz egy engedélyköteles tevékenységet a jogszabályok kikerülésével a magyar cég átad a számára. A magyar és az észt cég közötti szerződések hatályosan nem kerülhetik ki vagy nem kerülhetnék ki az európai uniós irányelveket és a hazai taxis piacra vonatkozó jogszabályokat és rendeleteket, mégis ez történik.”

Amennyiben a valós szolgáltatást vesszük alapul, a közleményt jegyző vállalkozások szerint a különféle adószakértők nyilatkozata a Bolt adózásáról, tevékenységéről nincs összhangban a valósan nyújtott szolgáltatással, éppen ezért „a médiában megjelent szakértői nyilatkozatok teljes mértékben tévesek és megtévesztők, azok általánosságban véleményeznek, és nem veszik figyelembe a szakmára vonatkozó rendelkezéseket.”

KIEMELTÉK TOVÁBBÁ, HOGY A MAGYAR KORMÁNY 2016-BAN JOGSZABÁLLYAL SZÜNTETTE MEG AZ UBER UTAZÁSMEGOSZTÓ MŰKÖDÉSÉT – PONTOSAN ADÓZÁSI, ADÓELKERÜLÉSI ANOMÁLIÁK MIATT.

Hangsúlyozták: jelen pillanatban az Uber tevékenységét a Bolt végzi, pusztán annyi különbséggel, hogy legalább a sofőrök megfelelnek az előírásoknak és rendeleteknek – beleértve az adójogszabályokat –, de maga a cég, sem az észt, sem a magyar, nem. Erre utal az is az álláspontjuk szerint, hogy minden nyilvános platformon, telefonos applikáción önmagát utazásmegosztónak aposztrofálja a Bolt, és nem taxinak, ezt pedig az észt cég cégkivonatai is megerősítik, azokban a taxiszolgáltatás sehol nem szerepel.

 

Mi a szerepe a BKK-nak a Bolt-ügyben?

Végeredményben az érintett taxistársaságok arra jutottak: a fenti ítélet tényszerűen rögzíti, hogy a tagállami, nemzeti, műszaki szabályozások kötelezőek minden tagállam területén. Ebből adódóan a BKK Zrt. azon nyilatkozata, mely szerint előttük a Bolt szabadjelző bemutatásra került, és azt ők elfogadták, ellentétes mind a hazai szabályozásokkal, mind pedig az ítélet által megfogalmazottakkal. Azonban pont ezen „megtekintés” alapján hozták meg a BKK Zrt. részéről az előzetes minősítést, amely alapján a Bolt HTX diszpécserengedélyt kaphatott.

Egyúttal felhívták a BKK figyelmét, hogy a minden más taxitársaság számára előírt, pajzsmatricával és szabadjelzővel kapcsolatos szabadalmi eljárás nem opciós lehetőség, ami a nyilatkozataik szerinti kvázi megtekintéssel kiváltható, hanem a Fővárosi Önkormányzat vonatkozó rendeletének előírása.

MEGÁLLAPÍTOTTÁK: ENNÉLFOGVA A BKK ILLETÉKESÉNEK SAJTÓBAN MEGJELENT VONATKOZÓ NYILATKOZATAI TÉVESEK ÉS MEGTÉVESZTŐEK.

Amennyiben az ítélet szerinti európai uniós irányelveket, valamint a magyarországi szabályozásokat a Bolt valós tevékenységére vonatkoztatjuk, hozzátették a közlemény jegyzői, hogy a nyilatkozatukkal ellentétesen a piaci szereplőket és a hatóságokat megtévesztően „olyan európai uniós irányelveket, nemzeti szabályozásokat kerülnek ki évek óta, amelyek a Bolton kívül mindenki számára kötelezőek, és amelyek betartását minden egyéb esetben az illetékes BKK szigorúan ellenőriz, szükséges esetben szankcionál is.”

A kommuniké mögött álló taxisok aláhúzták: mivel az Európai Bíróság ítélete kötelezően alkalmazandó, nagy figyelemmel kísérik a hatóságok vizsgálatainak eredményeit, különösen azért, mert a sarkos megfogalmazásuk szerint „az uniós értékeket oly nagyra becsülő” Fővárosi Polgármesteri Hivatal, valamint a BKK Zrt. közleményei szerint minden rendben van, ezért ők vizsgálatot nem is hajlandóak folytatni az ügyben.

Mindezek alapján a Best Taxi, a City Taxi, a Go Taxi és a Taxi4 olvasatában megállapítható, hogy a Bolt-cégek – észt és magyar egyaránt – nem a kiadott engedélyek szerint és azoknak megfelelően működnek.

Forrás: index.hu Kép: illusztráció

OldA

Recent Posts

Ebben a 10 városban a legdrágább a taxizás

A Deutsche Bank elemzésében a világ 69 nagyvárosában nézte meg, mi, mennyibe kerül, és ezek…

19 óra ago

Terjeszkedik Közép- és Kelet-Európában a Genius Automotive magyarországi érdekeltsége

Megkezdte a terjeszkedést a közép-kelet-európai régióban az Omoda és Jaecoo autómárka magyarországi importőre, a Genius…

19 óra ago

Taposson a fékbe! Most kiderül, milyen messzire lát el a traffipax

Hirtelen meglátjuk az út mentén az ismerős dobozt, benne egy optikával. Beletaposunk a fékbe, mert…

19 óra ago

Újabb helyeken korlátozták a parkolást Budapesten

Kizárólagos lakossági parkolóhelyek kialakításával segítik a helyi lakosokat. Új rendelkezést hozott Zugló önkormányzata azért, hogy…

19 óra ago

Most megmondjuk, miért ne vezessen télikabátban, de ha mégis, így használja a biztonsági övet

Télikabátban vezet? A Volvo Car Poland megbízásából végzett kutatás szerint a lengyel sofőrök akár 83%-a…

2 nap ago

A 6×6 Taxi felfüggeszti működését

A 6x6 Taxi felfüggeszti működését, indoklásul számos nehezséget említenek, amelyek kiderülnek abból a levélből, melyet…

3 nap ago