A portfolio.hu portálon 2023. július 24-én megjelent „Napra pontosan 7 éve állt le az Uber – Mi áll a Bolt elleni támadás mögött?” https://www.portfolio.hu/gazdasag/20230724/napra-pontosan-7-eve-allt-le-az-uber-mi-all-a-bolt-elleni-tamadas-mogott-629591 c. cikkre válaszképpen.
A cikk bemutatja a Bolt HTX Kft. és versenytársai árbevételében és profitabilitásában rejlő különbségeket, majd mintegy következtetésként rögzíti, hogy „a Bolt valamit nagyon jól csinál, ha ugyanazon a piacon a bevétele negyedét meg tudja tartani adózás után, míg vetélytársai ennél sokkal rosszabb arányt tudnak felmutatni”.
Ezen sommás kijelentés árnyalásához azért érdemes kissé részletesebben értékelni a közzétett számokat, valamint a vonatkozó jogszabályi hátteret.
Kétségtelen, hogy a Bolt egyre jelentősebb szereplőjévé vált a fővárosi taxis piacnak. Vélhetően ebben szerepet kapott az a kreatív megközelítés is, amellyel az áfát kezelték (vagyis hogy azt nem hárították át és nem fizettették meg közvetlenül a taxisokkal, hanem könnyedén rájuk bízták annak rendezését a magyar adóhatósággal), amint arról az elmúlt napokban már a sajtóban olvasni lehetett. Feltételezhető, hogy e nélkül a látszólagos vonzóerő nélkül jóval lassabb lett volna a piaci térfoglalás – mindenesetre e körben az adóhatóság vizsgálata várhatóan visszamenőlegesen is tisztázni fogja az érintett taxisok és a cég helyzetét.
A bevételek és költségek viszonyulása ugyanakkor e kreativitás másik oldalát is jól megmutatja. A bevételi oldalon az eredménykimutatásból és a kiegészítő mellékletből az látszik, hogy a bevételek 97%-a szolgáltatásexportból származik, de hogy ez pontosan hogyan oszlik meg az egyes tevékenységek között, az már nem (míg pl. a Főtaxi a számviteli törvény előírásainak megfelelően ezt a kiegészítő mellékletben egyértelműen közli). Miután a Bolt HTX a magyar diszpécserszolgálati engedélye alapján magyar személytaxi-szolgáltatóknak közvetít ki személyszállítási megrendeléseket, így a 2,85 milliárd forint (nettó) összegű szolgáltatásexport legalábbis nem szokványos.
A legnagyobb különbség az összbevételben a Bolt és versenytársai között, hogy miközben a taxisok felé érvényesített árszínvonal nagyjából azonos, a Boltnak áfa mentesen van annyi bevétele egy taxisra vetítve, mint a versenytársaknak áfával együtt. Ha a 2,85 milliárdra vetítjük az áfát, a Boltnak ebből mintegy 600 millió forint összegű áfát kellett volna fizetnie – ez esetben a bevételi különbség rögtön összezsugorodik. Ezt az adókülönbözetet, most úgy tűnik, a Bolt taxisoknak kell megfizetniük visszamenőleg több évre, a bírságokkal együtt.
A költségek oldalán ugyancsak látszik, hogy az anyagjellegű ráfordítások zöme (76%-a) import, amelyre ugyancsak nehéz magyarázatot találni, mindenesetre a kiegészítő melléklet ezt nem teszi meg a szolgáltatások bemutatásánál sem; bár feltételezhető, hogy az importszolgáltatások (pusztán a többi tétel alacsony értékénél fogva) túlnyomórészt a külön be nem mutatott egyéb szolgáltatások (400 MFt) és a reklám (882 MFt) között találhatóak (kérdés persze, hogy egy budapesti taxiszolgáltatást miért kell ennyiért külföldön reklámozni).
A személyi ráfordítások és a foglalkoztatotti létszám vizsgálata alapján szembeötlő, hogy a Bolt 18 alkalmazottal működik, míg a Főtaxi 62, az ezeknél már jóval kisebb City Taxi 44, a 6×6 Taxi pedig 34 munkavállalót foglalkoztat. Az utóbbi számok magyarázata az, hogy a magyar jogi szabályozás minden diszpécserszolgálat részére kötelezően előírja, hogy tudnia kell fogadnia (az applikáción kívül) „a telefonon, faxon, e-mailben, levélben […] érkező megrendeléseket” is, amely egyébként (mint látható, legalábbis elvben) szükséges az engedély megadásához is – ehhez pedig szükség van a jelentősebb munkavállalói létszámra. Nos, próbáljon valaki Bolt taxit telefonon rendelni.
Ha a külföldön megszerzett bevételeket és a külföldre fizetett szolgáltatásokat figyelembe vesszük, és a személyi ráfordításokat is bevesszük a képletbe, jól látható lesz, hogy mi az a „valami”, amit a Bolt „nagyon jól csinál” – az engedélyezett tevékenységét nem gyakorolja, hanem a pénzforgalmával együtt kiszervezi külföldre (amely által a tevékenységet ténylegesen a megkövetelt engedéllyel nem rendelkező partnere végzi), így jelentős mértékben kivonja azt a hazai hatóságok (és persze a sajtó) szeme elől. Ennek jogszerűségét nem tisztünk megítélni – de a bemutatott tények legalábbis óvatosságra intenek minden sommás összehasonlítással kapcsolatban, még egy gazdasági újság esetében is.
2023. 07. 29.
Metál Zoltá elnök
Országos taxis Szövetség
Hétfőtől egy héten keresztül fokozott rendőri ellenőrzést tartanak Magyarország közútjain, melynek célja a járművezetők ittas…
Spanyolország az egyik legnépszerűbb nyaralóhely a magyar utazók között is. Azonban gyakorlott nyaralóként is érdemes…
Az Uber budapesti indulásának első évfordulóját ünnepli. Az Uber Budapesten kívüli terjeszkedése Miskolc városával indul.…
Az Európai Bizottság új, átfogó módosítási javaslattal szervezné át a műszaki vizsgáztatást. Ennek részeként kötelezővé…
Egy friss térkép megmutatja, hogyan fest az újautó-eladások toplistája az EU tagállamaiban, vagyis melyek a…
Jelentősen megváltozik a közlekedés a VII. kerület belső részén június 22-től. Több utcaszakaszt csak a…