Categories: Hírek

Sárgák az uberesek, lyftesek ellen

Harc az utasokért New York-ban

Egyrészt a New York-i taxisok töredéke jár taxival, inkább az Ubert és a Lyftet használják. A fuvaroknak a 14 százaléka jut nekik.

 

Bár a New York-i sárga taxik hozzátartoznak a városképhez, ám a taxisofőröknek csak tízszázaléka jár ilyen autón – írja a CNBC az amerikai nagyváros taxis múltjáról és jövőjéről szóló cikkében. A többiek az Uber vagy a Lyft autómegosztó szolgáltatásában taxiznak. Az ott cabnek nevezett taxik történetéből kiderül, hogy ez a fajta konkurencia nem újdonság.

 

A taxik az 1800-as évek végén jelentek meg New Yorkban. Az első taxitársaság elektromos autókat használt. Ez nem vált be, ezért a XX. század elején egy időre visszatértek a lóvontatáshoz. A benzinmotoros autók az 1920-as években jelentek meg. A világgazdasági válság után, az 1930-as évben már 30 ezer taxi közlekedett az amerikai nagyvárosban.

Mivel ennyi autó nem talált elég utast, elterjedt a túlóra és elhanyagolták az autókat. Erre válaszul vezették be az adható-vehető taxisengedélyek rendszerét. Az engedélyekhez jár egy medál (taximedallion). Ezzel limitálták a taxisok számát első körben 17 ezres korláttal. A város vezetése 1967-ben rendelte el az összes medálós taxi sárgára festését. Ezzel akarták megkülönböztetni őket a számtalan engedély nélkül taxizó versenytárstól. Ettől kezdve vált a sárga taxi a Central Park és más látványosságok mellett New York szimbólumává, számos film szereplőjévé. (A színválasztás nem véletlen, a sárga ugyanis szembetűnő az utasjelölteknek és a többi autós számára is jól látható, közelebbnek látják a többiek, így közlekedésbiztonsági szempontból sem mellékes.)

 

Egymást követik a technológiai váltások

Az új évezred elején technológiai váltás kezdődött. Megjelentek a hibrid meghajtású autók a taxiflottában, illetve a magasabb nagyobb belső teret kínáló autók. Az egyik hagyományos modell, a Ford Crown Victoriák 2015-re majdnem teljesen eltűntek a New York-i utakról. A sárga taxit vezetők csökkenésének csak az egyik magyarázata, hogy az autómegosztás visszaszorította a hagyományos taxikat – jelenleg a több 10 ezer “amatőr taxis”, azaz uberes és lyftes sofőr viszi el az fuvarok 86 százalékát, a maradék 14 százalék marad a sárga autóknak.

A másik ok, hogy ez a munka főállásban rendkívül megterhelő. A Journal of Transport & Health magazinban megjelent tanulmány szerint a taxit vezetők heti hat napon át átlagosan 9,5 órát dolgoznak. Az elmúlt másfél évtizedben átéltek egy olyan drámát, amit egyes szakértők a 2008-as pénzügyi válságot kirobbantó jelzálogpiaci összeomláshoz hasonlítanak. A taximedálok ára a túlkereslet és a spekuláció nyomán a 2010-es évek elején az égbe szökött.  Esetenként több mint egymillió dollárt (333 millió forint) kellett adni egy-egy engedélyért. Ezt csak hitelből tudták fizetni a taxisok, ám az Uber és a Lyft megjelentésével a medálok elvesztették majdnem teljes értéküket. Az adósság alatt nyögő taxisok közül páran öngyilkosok lettek, mások éhségsztrájkkal követelték a város vezetésétől, hogy avatkozzon közbe. Végül indult egy hitelrendezési program a kisegítésükre.

A koronavírus-járvány idején drámaian csökkent az utasok száma. Sok taxis más állás után nézett. Az elmúlt év pedig az útkeresésről szólt a medáladósság és a pandémia okozta kettős válság után. A következő kihívást a dugódíj bevezetése jelenti New Yorkban, aminek fizetése alól mentességet akarnak a sárga taxisok. Közben hamarosan elkezdik az elektromos átállást, például Teslák is megjelenhetnek sárga taxiként New York útjain.

Forrás:  totalcar.hu Kép: illusztráció

Double D

Recent Posts

Előnyben a közösségi közlekedés – ideiglenesen egyirányúsítják a Népszínház utca egy szakaszát szerdától

Gyorsabban és pontosabban közlekedhetnek a villamosok a Népszínház utcában: a közösségi közlekedés előnyben részesítése miatt…

10 óra ago

Az Országos Taxis Szövetség leveleiből

Tisztelt Elnök úr! Sokszor hallottam már Önt nyilatkozni rádióban, tévében, és úgy vettem észre, hogy…

10 óra ago

Betilthatják a villanyautók egyik spórolós megoldását

Valós előnyük nem összemérhető a biztonsági kockázatukkal. Kínai autóipari hatóságok új, hangsúlyosan biztonsági szempontokra épülő…

2 nap ago

Taxisofőr fújt le paprikaspray-vel egy buszsofőrt Budapesten

„Ma egy dühöngő autós – egy taxisofőr – paprikaspray-jel fújta le az egyik buszsofőrünket, aki…

4 nap ago

A BMW vezérigazgatója szerint hiba volt az EU-tól, hogy 2035-re betiltják a hagyományos motorokat

Nagy hibának nevezte az Európai Unió döntését a belső égésű motorok 2035-ös betiltásáról a BMW…

4 nap ago

A kutyának sem kell a kínai autó

A kínai elektromos autók iránt csak szerény az érdeklődés Európában – derül ki egy pénteken…

4 nap ago