„Nem idegeskednek a Boltnál, hiszen a hagyományos hazai társaságok nem képesek lépést tartani velük” – ismertette álláspontját az Index érdeklődésére egy bennfentes: Bajzik Tamás, az NSZ – Nemzeti Szakszervezet elnöke. Úgy látja, versenyelőnyről vagy versenyhátrányról nem lehet szó, hiszen a tarifa egységes.
Közlekedésszervezői döntés megsemmisítésére tett javaslatot a Budapest Főváros Önkormányzatának az Országos Taxis Szövetség, az Index írására az érintett Bolt is reagált. A cég azt állította lapunknak, hogy a magyar jogi szabályozások szerint jár el, védjegyoltalommal, azon belül is szó- és szóösszetételre vonatkozó védjeggyel rendelkezik. A főváros nem válaszolt szerkesztőségünk megkeresésére, a BKK viszont igen: arról tájékoztatott, hogy a közlekedési központ szabályosan járt el, a Bolt Taxi pedig jogszerűen működik Budapesten.
Nekimennek a taxisok a Boltnak: meglepő, hogyan találtak rajta fogást
Budapesten áll a bál, miközben Bécsben minden piaci szereplő elfogadta a játékszabályokat.
A témában írt cikkeink hatására új front nyílt a taxisháborúban: Bajzik Tamás, az NSZ – Nemzeti Szakszervezet elnöke árnyalta a képet.
A hazai, azon belül a fővárosi piac összetett. Ugyanakkor látható, hogy a zsugorodó és technológiai, innovációs vonalon lassabban fejlődő vállalkozások elmaradásban vannak a külföldi anyacéggel, haladó innovatív gondolkodással és látásmóddal rendelkező vállalatokkal szemben – adott hangot véleményének a szakember. Kifejtette: ebből következik, hogy van egyfajta törésvonal a piacra betörő high-tech és a piacon őshonos vállalkozások között. Úgy látja, ez óhatatlanul feszült légkört eredményezett több tarifálási tárgyalás során, amelyeken a BKK-val és a főváros képviselőivel egyeztettek. Az NSZ-ről fontos tudni, hogy több mint 10 éve foglalkozik egyéni és kollektív érdekképviselet ellátásával. Emellett a FESZSZ – Független Egységes Szakszervezetek Szövetsége alapítói, amellyel nemzetközi szinten is képviselik a dolgozók és partnerszervezeteik érdekeit.
Szabad a piac és a verseny is
„Versenyelőnyről vagy versenyhátrányról nem lehet szó, hiszen a tarifa egységes, a cégek tagdíjalapon vagy a bevétel százalékában teremtik meg bevételeik döntő hányadát. A piac szabad, a verseny is” – állapította meg az Indexnek Bajzik Tamás. Felidézte: Kiss Ambrus főpolgármester-helyettes is több alkalommal hangsúlyozta a tárgyalások során, hogy a főváros a Gazdasági Versenyhivataltól kért és kapott kontrollt, ajánlást, hogy az Európai Unió emberek, áruk, javak szabad mozgására, illetve a szabad vállalkozás jogára vonatkozó alapelvei ne sérüljenek.
Úgy látják, a darwini elmélet kezd teret nyerni ezen a piacon is. „Aki nem fejlődik, nem veszi fel a piac ritmusát, a vásárlók igényeit nem igyekszik a mai technológiai elvárásokat megfelelően figyelembe véve alkalmazni, kihalásra van ítélve” – szögezte le a Nemzeti Szakszervezet elnöke. Kormányzati oldalról
Bajzik Tamás elmondta: ezeket a konzultációkat már tavaly novemberben megkezdték, meggyőződése, hogy az elmúlt bő fél évben többet haladtak a kérdések megválaszolásában, mint a taxis tagozatuk létrejötte előtti 10 év alatt összesen.
Elárulta, hogy a konzultációk a tárcák leterheltségétől függően alakulnak, de nem is igényelnek mind személyes jelenlétet. „Számtalan szakmai anyagot hivatalos levelezés útján tisztázunk le, a pragmatikusabb gondok igényelnek személyes találkozót.” A párbeszédet úgy értékelte: a minisztériumok alapos, több oldalas, komolyan megalapozott szakértői anyagokkal találkozhatnak az ő részükről, és ennek megfelelően igyekeznek a tagságuk számára korrekt és egzakt módon megválaszolni a felvetéseiket, javaslataikat. Egyenrangú partneri viszonyként jellemezte Bajzik Tamás az így kialakult diskurzust. „Az adózásra tett javaslatainktól sem zárkózott el a szaktárca, hanem további egyeztetésre invitálták képviseletünket” – jegyezte meg.
Erős az ellentét
A taxisháború aktuális csataterére térve a szakszervezeti vezető megállapította: a helyzet ma a Bolt és a hagyományos cégek között meglehetősen hektikus. „Erős ellentét van a felek között, ugyanakkor a piacot dominánsan uraló cég, ahogy eddig nem konfrontálódott az ellenséges magatartású őshonos vállalkozásokkal, úgy most sem teszi” – mondta Bajzik. A Bolt helyzetét úgy írta le, hogy a nagyságának megfelelő módon, dominánsan veszi ki részét a piacból. „Nem idegeskednek, hiszen a hagyományos hazai társaságok nem képesek lépést tartani velük. Ettől függetlenül képviseletünknek mindegyik társaság színeiben vannak tagjai” – tette hozzá a szakember.
Az NSZ – Nemzeti Szakszervezet – elnöke amondó, hogy már a tavalyi tárgyalásaik során felvetették a „numerus clausus” elvét. Ez a gyakorlatban a megközelítésük szerint annyit tesz, hogy
HA MÁR A TAXIS TAGTÁRSAK FEHÉRÍTENI SZERETNÉK A SZAKMÁT, ÉS BECSÜLETESEN AKARNAK DOLGOZNI, EZZEL IS JAVÍTVA A TÁRSADALOMBAN RÓLUK KIALAKULT SZTEREOTÍPIÁKON, AKKOR TÁMOGATJÁK ŐKET A TÖREKVÉSEIKBEN, HOGY „A TAXIS ENGEDÉLY VALÓDI ÉRTÉKET KÉPVISELHESSEN.”
Bajzik Tamás azt vallja: a kormány vagy az érintett szakminisztérium mérje fel, optimálisan hány taxis elég Budapesten, és ennyi engedély legyen maximalizálva, engedélyezve rendeletileg vagy törvényileg. Viszonyításképp ma Magyarországon mintegy 7500 taxis van, ebből 5000 a fővárosban. Közülük úgy 2600 fő a Bolt Taxinál teljesít szolgálatot. Ez nem jelenti 2600 vállalkozó jelenlétét a piacon, hiszen úgy a harmaduk flottás sofőr.
Forrás: index.hu Kép: illusztráció
Nem célszerű arra játszani, hogy előbb kiszúrjuk a traffipaxokat, mint ahogy azok lefotóznának minket. Az…
A nyári csúcsidőszakra egészen szeptember 1-ig szüneteltetik az M7-es autópálya felújítását. Leállítják nyárra az M7-es…
Hétfőtől egy héten keresztül fokozott rendőri ellenőrzést tartanak Magyarország közútjain, melynek célja a járművezetők ittas…
Spanyolország az egyik legnépszerűbb nyaralóhely a magyar utazók között is. Azonban gyakorlott nyaralóként is érdemes…
Az Uber budapesti indulásának első évfordulóját ünnepli. Az Uber Budapesten kívüli terjeszkedése Miskolc városával indul.…
Az Európai Bizottság új, átfogó módosítási javaslattal szervezné át a műszaki vizsgáztatást. Ennek részeként kötelezővé…