Óriási a sofőrhiány Magyarországon. Vajon beválnak-e a B kategóriás jogosítvánnyal rendelkezők?
A sofőrhiány Magyarországon is közlekedéstörténelmi útelágazáshoz vezetett. Úgy tűnik, nincs túl sok választási lehetőség: vagy sikerül elcsábítani a B kategóriás jogosítvánnyal rendelkező sofőröket, hogy dolgozzanak buszsofőrként, vagy indiai vendégmunkások ülnek a volán mögé a “piroshetesen”.
Várhatóan szeptember kezdődhetnek el azok a tanfolyamok, amelyek a B kategóriás vezetői engedéllyel rendelkezők számára elérhetővé teszik az autóbusz-vezetésre jogosító, D kategóriás jogosítvány megszerzését. Erre felfigyelve a SONLINE Somogy Vármegyei Hírportál megnézte, mit jelent a sofőrhiány a gyakorlatban Somogy vármegye esetében.
Nem kell a C
Eddig csak C kategóriás, azaz tehergépkocsi-vezetői engedéllyel mehettek autóbusz-vezetői képzésre a B kategóriás jogosítvánnyal rendelkező sofőrök, de a kormány döntése értelmében C kategória nélkül is jelentkezhetnek hamarosan buszvezetői oktatásra.
A sofőrhiány egyre komolyabb gondot jelent, öregszik a szakma, kevés a teherautó- és buszsofőr, akárcsak a kamionos. A fiatalok egy része külföldön vállalt munkát, vagy más szakmában próbál boldogulni, ahol jobban lehet keresni – magyarázta a portálnak az egyik kaposvári autós iskola vezetője.
Ha nincs elég kamionos, jöhetnek az autósok
Ha nem kell bajlódni a C kategóriával, az azt is jelentheti, hogy gyorsabban lehet egy autóvezető D kategóriás buszvezető, ám nagyon fontos a kellő gyakorlat megszerzése – hangsúlyozza az oktató.
Egy autóbusz eleve hosszabb, szélesebb, magasabb, és jóval nagyobb a tömege, mint egy személygépkocsi, és a két jármű gyorsulása is jelentősen eltér. A KRESZ és a műszaki tudnivalókon kívül lényegesnek érzem, hogy kellő gyakorlati óraszámban tanuljanak majd a buszos tanulók – figyelmeztette a buszvezetői pályára készülőket, még akkor is, ha sokan érezhetik úgy, hogy ezzel a könnyítéssel most egy új lehetőség nyílt meg számukra.
Budapesten már két éves a probléma
A TotalCar nemrég a budapesti közösségi közlekedés helyzetén keresztül mutatta be, mit jelent egy nagyváros mindennapjaiban, ha nincs elég autóbuszvezető. Ugyanis már második éve figyelhető meg a folyamatosan csökkenő járművezetői szám a BKV-nál, pedig Budapest trolibuszhálózata durván tizenhárom százalékkal fog bővülni, és a villamosok pótlása miatt is szükség van több autóbuszvezetőre.
A BKV Zrt. jelenleg
A folyamatos emberhiány miatt viszont ez csak részben sikerülhet. Jól jellemzi a helyzetet, hogy az Arriva, valamint a szintén forráshiánnyal küzdő Volánbusz is elszív munkaerőt a fővárosi cégtől, ám a D-kategóriás létszámhiány egész Európát sújtja. A BKV-nak eközben esélye sincs az osztrák, a német, vagy bármilyen egyéb nyugat-európai bérezéssel versenyezni. Mindenesetre a BKV Zrt. is toboroz, kihasználva azt a lehetőséget, hogy nincs szükség a C kategóriás tapasztalatra.
Az égető sofőrhiány miatt komoly döntésre kényszerült a kormány
Akkora már a piacvesztés és a bérverseny, hogy lépni kellett: emelik a fuvarosoknak adható adómentes napidíj összegét.
Indiából a Blahára?
Ahogy arra a TotalCar is felhívta a figyelmet, a sofőrhiány nem magyar sajátosság, de még csak nem is európai; ez egy globális kihívás.
Nincs egy hónapja, hogy a magyar sajtóban hírre ment annak, hogy Indiában teherautósofőröket toboroznak hazánkba. A jelentkezőknek különösebb iskolai végzettséggel nem kellett rendelkezniük, elégnek tartották a jó angol nyelvtudást, valamint a teherautó-jogosítványt. Sikeres pályázat esetén ingyenes vízum és repülőjegy jár a jelentkezőnek. Miután az indiai sofőrök megérkeznek hazánkba, egy hat hónapos tanfolyamot kell elvégezniük (ami alatt kétszázötvenezer forintnak megfelelő ösztöndíjat kapnak), majd az ígéreteknek megfelelően körülbelül négyszáz- és hatszázezer forintnak megfelelő összeget kereshetnek.
Indiában egyébként ugyanarra panaszkodnak, mint amire hazánkban is a gazdasági kivándorlás miatt: a sofőrök az ottani fizetésük többszörösét is meg tudják keresni nyugaton. Ennek pedig az a következménye, hogy Indiában száz teherautóra mindössze hetven sofőr jut.
Mutatjuk, hol okoz feszültséget a vendégmunkások érkezése
Vegyes a vendégmunkások fogadtatása a hazai munkahelyeken, akiknek a beilleszkedése nagyban függ a munkáltatók hozzáállásától. Bővebben >>>
Ahova a magyarok tartanak
De az Elbától nyugatra sem jobb a helyzet. A Die Welt összeállítása szerint bár Németországban körülbelül másfél millió kamionsofőr dolgozik, ám közülük egymillió negyvenöt évnél idősebb, míg évente körülbelül negyvenezer teherautó-sofőr megy nyugdíjba, viszont alig tizenhatezer frissen képzett sofőr kerül a munkaerőpiacra. Márpedig zöld átállás ide, vagy oda, idén a németországi teherszállítás több mint hetven százalékát közúton bonyolították le.
Egymillió sofőr Európája
Ha európai szinten közelítjük meg a kérdést, akkor azt láthatjuk, hogy a betöltetlen sofőr állások a tavalyelőtti tíz százalékról tizennégy százalékra nőttek tavaly. A közúti fuvarozásban jelenlévő sofőrök negyven százaléka ötven évnél idősebb, így 2030-ra az unióban egymillió sofőr is hiányozhat.
Szerbiában már tavaly mintegy 12 ezer hivatásos sofőrre hiányzott, nyolcezer a teherszállításban. A belgrádi buszok vezetésére vendégmunkásokat szerződtettek.
Az ötveneseké Budapest?
A már említett TotalCar összeállításból egyébként kiderül, hogy a BKV-buszvezetők átlagéletkora már most is ötvenegy(!) év. Így vagy sikerül a nyugdíjas kollégákat is a volán mögött tartani, ezzel párhuzamosan feltölteni a keretet a jelenleg még “csak” B kategóriás sofőrökkel, vagy toborozhatunk Indiából mi is.
Forrás: napi.hu Kép: illusztráció
Az Európai Parlament képviselői támogatják a jogosítványok uniós szabályozásának reformját. Mutatjuk, milyen változások jönnek! Az…
Egy új uniós rendelet lépett hatályba, amelyről még alig hallottak az autósok, pedig mindenkit érint…
Október 30. és november 9. között, Tokióban kerül megrendezésre a 2025-ös Japán Mobilitási Kiállítás, amely…
Németországban költségcsökkentő reformra készülnek a jogosítványszerzésben: miután a mobilokba költöztetik az elméleti képzést, a bukás…
Változatos programokkal és gyertyafényes vacsorával búcsúzik az idei szezon a Pesti alsó rakparton. A hosszú…
Egy német sofőrt 150 euróra, vagyis közel 58 000 forintra büntettek, mert vezetés közben az…