Categories: Hírek

Az akkutechnika új csodafegyvere: a rákpáncél

Folytatódnak a minél könnyebb, kisebb, ugyanakkor a korábbinál nagyobb kapacitású akkumulátorokkal kapcsolatos kutatások, amelyek időnként váratlan eredményekkel járnak. A rákpáncélos kísérletek ígéretesnek tűnnek, de korai azonban még akksiforradalomról beszélni. 

 

Az egyesült államokbeli Marylandet a tarisznyarák-rajongók paradicsomának tartják, ám a University of Maryland kutatói úgy vélik, hogy az akkumulátoroknál is lehet keresnivalójuk – derül ki a Yahoo Finance tudósításából.

Az egyetem anyagkutatással foglalkozó központja, a Center for Materials Innovation kutatói azt találták, hogy a rákfélék páncéljában lévő kitin valami különlegeset ígér. Cinkkel kombinálva a kitint újfajta akkumulátorok nyersanyagaként lehet hasznosítani.

A rákok páncélja igen nagy mennyiségben az éttermek szemeteseibe kerül, mivel eddig nem lehetett másként hasznosítani. A kutatók azonban úgy gondolják, hogy a fenntartható akkumulátorgyártás nyersanyaga lehetne a rákpáncél.

Ha a manapság használatos legelterjedtebb lítium-ion akkumulátorok a természetbe kerülnek, akkor többezer évig tart, mire lebomlanak. Ezért újrahasznosításuk nagyon fontos, miközben ez sem segít azon a környezetromboláson, amit a lítium bányászata okoz. A kitin alapú akkumulátorok azonban a környezetbe kerülve öt hónap alatt lebomlanak, cinktartalmuk visszamarad, amit be lehet gyűjteni.

A marylandi tudósok nemrég megjelent tanulmányukban azt állítják, hogy a kitin-cink akkumulátorok 400 órás használat után is megtartják kapacitásuk 99,7 százalékát. Előállításuk nagy tömegben olcsó lenne és mérsékelné az emberek kiszolgáltatottságát a lítium-ion akkumulátoroknak.

 

Korai ünnepelni

Mindez majdnem túl szép ahhoz, hogy igaz legyen. Ennek szellemében Graham Newton, a Nottinghami Egyetem anyagvegyészettel foglalkozó professzora óvatosságra int.

Azt mondta, amikor új anyagok jelennek meg az akkumulátorok technológiájában, akkor a velük kapcsolatos labororatóriumi vizsgálatok általában sokkal jobb eredményeket mutatnak, mint amit az ipari gyártásban képesek produkálni. A szakértő ezzel együtt óvatosan optimista marylandi kollégáinak kitin-cink akkumulátorával kapcsolatban.

Forrás: totalcar.hu Kép: illusztráció

OldA

Recent Posts

Utcákat zárnak le Budapest belvárosában

Jelentősen megváltozik a közlekedés a VII. kerület belső részén június 22-től. Több utcaszakaszt csak a…

20 óra ago

Most érkezett! Új sztráda épül Budapesten: ennek sokan nem fognak örülni, itt vannak a részletek

Kiírta a BKK a Nagykörút fejlesztésének legfontosabb lépcsőjeként a „bringasztráda” tervezésének pályázatát. A BKK Budapesti…

20 óra ago

Egy cetli tette híressé az önzetlen taxist – ez állt rajta

Meglepően önzetlen taxis hírére kapta fel a fejét az online világ, a 28 éves sofőr…

2 nap ago

Igazságosabb traffipaxszabályokat vezet be a kedvelt nyaralási úti cél

Olaszországban rengeteg lazán szabályozott sebességmérő kamera figyeli a forgalmat, de idén nyáron szigorúbb előírások alapján…

2 nap ago

Elon Musk: a jövő hét végén indul a Tesla robottaxi

A Tesla ideiglenes jelleggel június 22-én megteremti az önvezető robottaxis fuvarozás lehetőségét a nagyközönség számára…

2 nap ago

Egy elektromos autó annyit szennyez, mint három hibrid – állítja a Toyota-vezér

Elképesztő kijelentés: egy villanyautó nagyobb szénlábnyomot hagy, mint három hibrid! Akio Toyoda, a Toyota elnöke…

2 nap ago