Categories: Hírek

Az akkutechnika új csodafegyvere: a rákpáncél

Folytatódnak a minél könnyebb, kisebb, ugyanakkor a korábbinál nagyobb kapacitású akkumulátorokkal kapcsolatos kutatások, amelyek időnként váratlan eredményekkel járnak. A rákpáncélos kísérletek ígéretesnek tűnnek, de korai azonban még akksiforradalomról beszélni. 

 

Az egyesült államokbeli Marylandet a tarisznyarák-rajongók paradicsomának tartják, ám a University of Maryland kutatói úgy vélik, hogy az akkumulátoroknál is lehet keresnivalójuk – derül ki a Yahoo Finance tudósításából.

Az egyetem anyagkutatással foglalkozó központja, a Center for Materials Innovation kutatói azt találták, hogy a rákfélék páncéljában lévő kitin valami különlegeset ígér. Cinkkel kombinálva a kitint újfajta akkumulátorok nyersanyagaként lehet hasznosítani.

A rákok páncélja igen nagy mennyiségben az éttermek szemeteseibe kerül, mivel eddig nem lehetett másként hasznosítani. A kutatók azonban úgy gondolják, hogy a fenntartható akkumulátorgyártás nyersanyaga lehetne a rákpáncél.

Ha a manapság használatos legelterjedtebb lítium-ion akkumulátorok a természetbe kerülnek, akkor többezer évig tart, mire lebomlanak. Ezért újrahasznosításuk nagyon fontos, miközben ez sem segít azon a környezetromboláson, amit a lítium bányászata okoz. A kitin alapú akkumulátorok azonban a környezetbe kerülve öt hónap alatt lebomlanak, cinktartalmuk visszamarad, amit be lehet gyűjteni.

A marylandi tudósok nemrég megjelent tanulmányukban azt állítják, hogy a kitin-cink akkumulátorok 400 órás használat után is megtartják kapacitásuk 99,7 százalékát. Előállításuk nagy tömegben olcsó lenne és mérsékelné az emberek kiszolgáltatottságát a lítium-ion akkumulátoroknak.

 

Korai ünnepelni

Mindez majdnem túl szép ahhoz, hogy igaz legyen. Ennek szellemében Graham Newton, a Nottinghami Egyetem anyagvegyészettel foglalkozó professzora óvatosságra int.

Azt mondta, amikor új anyagok jelennek meg az akkumulátorok technológiájában, akkor a velük kapcsolatos labororatóriumi vizsgálatok általában sokkal jobb eredményeket mutatnak, mint amit az ipari gyártásban képesek produkálni. A szakértő ezzel együtt óvatosan optimista marylandi kollégáinak kitin-cink akkumulátorával kapcsolatban.

Forrás: totalcar.hu Kép: illusztráció

OldA

Recent Posts

Piával és pénzzel kenték meg a vizsgabiztosokat, hogy átmenjenek a romok

Kenőpénzről már mindenki hallott, a kenőszesz már kevésbé gyakori megoldás. Állítólag Magyarország nem Balkán, mégis…

4 óra ago

Elárasztják a Budapest környéki településeket az új trafiboxok

Több mint egy tucat új egységet ígérnek. Budapest környékén hamarosan jóval több fix sebességmérő figyeli…

1 nap ago

Új köntöst ölt a Nagykörút – szeptember közepén zárul a Nagykörút arculati pályázata

Nemcsak maga a Nagykörút újul meg az elkövetkezendő években, hanem „Pest főutcájának” arculata is felfrissülhet:…

2 nap ago

Sötéten látja a jövőt a BYD alelnöke, megszűnhet a kínai autógyártók jelentős része

A világ legnagyobb elektromos járműgyártója szerint a túlzott gyártási kapacitás és az árháborúk fenntarthatatlanná teszik…

3 nap ago

Kijelző nyomkodásért büntettek meg egy autóst

A pórul járt autós csak egy képernyőre telepített fontos funkciót akart beállítani az esőben, aminek…

4 nap ago

Kezdődik a tanév – vizsgáznak az iskolautcák

 Két fővárosi iskolánál, a XIV. és a XVII. kerületben rajtol a BKK által koordinált Iskolautca-program,…

5 nap ago