Categories: Hírek

Véget ér a metrópótlás

Változik a forgalmi rend a belvárosban

 

Az elmúlt években Budapest közlekedése jelentős átalakuláson ment keresztül – mondta Balogh Samu várostervező, a főpolgármester kabinetfőnöke. – Az M3-as metró és a Lánchíd felújítása miatt kisebb gépjárműforgalom hajthatott keresztül a belvároson. Budapest közlekedése ugyanakkor nem omlott össze, sőt, független navigációs cégek adatai szerint ezzel párhuzamosan csökkent a dugók mértéke. A felújított metró és az évek óta alacsonyabb forgalom lehetőséget ad arra, hogy a belvárosi autópályák helyett újjáélesszük az egykor szebb napokat látott sugárutakat.”

 

Új időszámítás

Május 22-én teljesen visszakapják a budapestiek a hármas metrót, ezzel véget ér a metrópótlás 5 és fél éves időszaka. Jelentős változások lépnek életbe a forgalmi rendben a pótlóbuszok számára használt sávok átalakításával az észak-déli tengelyen.

A fejlesztésnek hármas célja van:

  • a belvárosi forgalomterhelés növekedésének megakadályozása,
  • biztonságos kerékpársávok kialakítása és
  • a városmag torlódásainak további csökkentése.

Az új forgalmi rendre vonatkozó terveket a Fővárosi Önkormányzat, a Budapesti Közlekedési Központ és a Budapest Közút az érintett kerületi önkormányzatokkal, a Magyar Autóklubbal és a Magyar Kerékpárosklubbal is egyeztette.

 

Kevesebb dugó, tisztább levegő a belvárosban

Az elmúlt években a belvárosi beruházások következtében jelentősen csökkent a városközpont forgalmi terhelése. A Fővárosi Önkormányzat célja az érintett kerületi önkormányzatokkal közösen az, hogy ez az alacsonyabb forgalmi terhelés állandósuljon, hiszen a növekvő gépjárműforgalom több zajjal és porral járna, összességében romlana a belső kerületek élhetősége.

A BKK és a Budapest Közút olyan forgalmi rend kialakításán dolgozik, ami megőrzi a belvárosi kerületek alacsonyabb terhelését, ugyanakkor a városmag legbelső részein – a Bajcsy-Zsilinszky úton vagy a Kiskörúton közlekedők esetében – csökkenti a forgalmi korlátozások miatt korábban kialakult torlódások mértékét is.

A tervek részeként a Bajcsy-Zsilinszky úton és a Kiskörúton kisebb módosításokkal visszaáll a metrópótlás előtti forgalmi rend. Ez mindkét szakaszon a korábbi 2×2 autóssáv helyreállítását jelenti a Bajcsy-Zsilinszky úton korábban is meglévő buszsávok, illetve a kiskörúti villamosvágányok mellett. A közlekedési szakemberek olyan csomóponti kialakításokat és lámpaprogramokat terveztek, amelyek egyszerre célozzák a belvárosi területek dugómentes, de az elmúlt évek forgalmának megfelelő közlekedését.

 

Biztonságos biciklizés, összefüggő főhálózat

A metrópótlás végével jelentősen fejlődik a kerékpáros közlekedés is. A belvárost átszelő észak-déli tengelyen eddig csak szakaszosan lehetett biztonságosan biciklizni, az új forgalmi rendnek köszönhetően azonban teljesen átjárható lesz a belváros észak-déli irányban.

Az Üllői úton a buszsávok helyét új, biztonságos kerékpársávok veszik át a Kálvin tér és a Népliget között, a Váci úton pedig a Nyugati tér és a Gogol utca között. A kerékpársávok biztonságát – ahol lehetséges – fizikai elválasztó elemek (műanyag elhajló pollerek) biztosítják majd, ami Budapesten eddig nem látott fejlesztés lesz a kerékpározók biztonsága érdekében. A biztonságosabb biciklizést szolgáló fejlesztések a budapestiek szavazatai alapján a Közösségi Költségvetés forrásaiból valósulnak meg.

A fejlesztéseknek köszönhetően jelentősen biztonságosabb és kényelmesebb lesz biciklizni a nagyobb csomópontokban is: kerékpáros átvezetést alakítanak ki a Nyugati téren a felüljáró vonalával párhuzamosan a Nagykörúton keresztül, a csomópontban három új zebra is épül. Új kerékpáros átvezetés épül a Népligetnél is a Könyves Kálmán körúton keresztül, valamint a Deák Ferenc tér irányába biztonságosabbá válik a biciklizés az Astoria csomópontban is, ahol szintén épül új zebra is.

„A Kerékpárosklub felmérése szerint a fővárosiak 71 százaléka nagyon valószínűnek, vagy elképzelhetőnek tartja, hogy gyakrabban közlekedjen kerékpárral, ha a körülmények javulnak – mutatott rá Bodor Ádám, a BKK mobilitásfejlesztési igazgatója. – A hiányzó kerékpársávok létesítésével kiemelt közlekedési tengelyen válik biztonságossá a biciklizés. A védett kerékpárutak megépülése sokakat késztethet a módváltásra.”

Az új fejlesztéseknek köszönhetően összefüggő kerékpáros infrastruktúra alakul ki a Hungária körúton belül észak-déli irányban szinte teljes hosszon, ami jelentős fejlődés lesz a korábbi veszélyes állapothoz képest. Az új biciklisávok kihasználtságát fogja növelni, hogy az érintett szakaszokon már végig kiépültek a MOL Bubi gyűjtőállomásai.

 

A munkálatok ütemezése

Az új forgalmi rend kialakítása a Kálvin tér irányába tartó kiskörúti buszsávok megszüntetésével kezdődött. Következő lépésként, a hétvégén helyreáll a Bajcsy-Zsilinszky út korábbi forgalmi rendje is. Az itteni munkálatok várhatóan a pénteki napon indulnak el. A buszsávok felszámolása ütemezetten zajlik, több helyszínen, azonban az ideiglenesen kialakított megállóhelyi peronok elbontása miatt a munkálatok több héten át is tarthatnak.

A kerékpársávok kialakítása várhatóan június elején indul, és szakaszokban valósul meg július végéig. A sávok felfestése és a műanyag elhajló pollerek elhelyezése valósulhat meg gyorsabban, míg a kisebb átépítéssel járó szakaszok kialakítása több időt igényelhet.

A Nyugati téren, valamint az Astorián létesülő új zebrák pedig várhatóan az év második felében készülnek el teljeskörűen.

A Fővárosi Önkormányzat és a BKK köszöni minden budapesti közlekedő türelmét az elmúlt évek fejlesztéseivel kapcsolatban. Az M3-as metró felújítása hatalmas mérföldkő a város közlekedésének életében, amit most a metró felett a város megújítása követhet. A metrópótlást követő forgalmi rend kialakítása időt igényel, az átmeneti időszakban kérjük a budapestiek türelmét.

Főpolgármesteri Hivatal

Budapesti Közlekedési Központ

Double D

Recent Posts

Káosz várható a hétvégén Budapesten, mutatjuk, mire érdemes figyelni

Szombaton a 10 kilométeres Vivicittá futás, vasárnap pedig a félmaraton és a családi futás miatt…

1 nap ago

Újabb öt fix traffipaxot telepítenek Budapesten, íme a helyszínek

A III. kerület vezetése 2024-ben saját forrásból indította el azt a programot, amelynek keretében több…

1 nap ago

Megváltozott a magyar forgalmi, ezt már hiába keresed rajta

Minden nagyobb hírverés nélkül megváltozott a magyar forgalmi engedélyek tartalma, végleg eltűnt egy mező. Ezzel…

1 nap ago

Bevételi határok 2025

Vállalkozásunkban többféle bevételi határra is figyelnünk kell, ha adófizetésünket optimalizálni szeretnénk. Itt most nem azokra…

2 nap ago

Ezek a használt autók hibásodnak meg leggyakrabban

A német közlekedési hatóság hosszú ideje vezeti, melyek a leggyakoribb problémák a népszerű autós szériáknál.…

2 nap ago

Drasztikusan csökkentenék a sebességet lakott területen belül

Egyre több német település csatlakozik a mozgalomhoz, amely a városi utak biztonságának növelését tűzte ki…

2 nap ago