Categories: Hírek

Nem véletlen a 80% – A gyorstöltés nem használ az elektromos autónak

Az elektromobilitási megoldások az elmúlt években gyorsan fejlődtek. Az energiasűrű akkumulátoroktól kezdve a gyorstöltési képességekig az autógyártók feszegetik a határokat. A legtöbb gyártó azonban csak a 10-80%-os gyorstöltési időt tünteti fel modelljei esetében.

 

Bár ezek a paraméterek megfelelnek az iparági szabványnak, a legtöbben nem ismerik ennek a gyakorlatnak az okát. Az akkumulátorokkal kapcsolatos egyik legfontosabb szabvány a National Electric Code (NEC) által meghatározott 80%-os gyorstöltési szabály.

A szabály az elektromos áramkörök túlterhelésének elkerülése érdekében került meghatározásra: az NEC 80%-os szabálya szerint az EV-töltésre vonatkozóan egy elektromos áramkör nem terhelhető folyamatosan a maximális névleges kapacitás 80%-ánál nagyobb mértékben.

Ennek célja az áramköri elemek elhasználódási kockázatának csökkentése, valamint a tűzveszély elkerülése. A küszöbérték túllépése ugyanis megterhelné és túlmelegítené a vezetékeket.

A legtöbb elektromos jármű lítium-ion akkumulátorokat használ az elektromos energia tárolására. A lítium-ion akkumulátorok nem tűrik a magas feszültséget hosszabb ideig. Az akkumulátorok túlzott degradációjának csökkentése érdekében az akkumulátor-kezelő rendszereket (BMS) úgy programozzák, hogy a gyorstöltést 10% alatt és 80% fölött korlátozzák.

A lítium-ion akkumulátorokra az időjárási körülmények is hatással vannak. A hideg akkumulátoroknak hosszabb időre van szükségük a töltéshez, mint a melegebb egységeknek.

Az akkumulátor töltöttségi szintje is szerepet játszik, mivel az autógyártók az akkumulátorokat a maximális élettartamra tervezik. Ezért körülbelül ugyanannyi időbe telik egy akkumulátor 80-100%-os töltöttségi szintről feltölteni, mint 10-80%-os szintről.

Ugyanakkor a szakértők azt javasolják, hogy az akkumulátor egészsége szempontjából a legjobb, ha csak alkalmanként használunk gyorstöltőket, mivel az akkumulátor belső részei a gyorstöltés után stabilizálódásra szorulnak. Ezért az otthoni lassú töltést tartják a legjobb módszernek az akkumulátor egészségének optimális szinten tartására. (NewsBytes)

Forrás: azuzlet.hu Kép: illusztráció

OldA

Recent Posts

Ha ilyen autód van nem hajthatsz be ezekbe a városokba

Már nem csak az elektromosok és hibridek sújtják a piaci versenyben a benzines és gázolajos…

8 óra ago

Májusban is lendületesen bővült a hazai elektromos járműpark

2020 elejéhez képest tízszeresére nőtt a tisztán elektromos járműállomány Magyarországon. Minden idők második legjobb havi…

2 nap ago

Autósok figyelem: ez a hiba akár félmillióba is kerülhet

A lejárt jogosítvány nem csupán egy adminisztratív baki, hanem súlyos következményekkel is jár. Aki nem…

2 nap ago

A római taxisok felháborodtak, mert Max Verstappenéhez hasonlították a vezetési stílusukat

A római taxisok nem örültek neki, hogy a négyszeres Formula–1-es világbajnok Max Verstappenéhez hasonlították a…

2 nap ago

Péntek éjszaka a belvárosban – fókuszban a biztonság

A fővárosi rendőrök újabb razziáján 625 embert igazoltattak, ebből 11 embert elfogtak. A Budapesti Rendőr-főkapitányság…

3 nap ago

Nyakunkon a szabályozás, ami mindent megváltoztat – ezt tudjuk eddig az új KRESZ-ről

A magyar KRESZ 135 éves története alatt rengeteg módosításon esett át, viszont jelenleg 1975 óta,…

4 nap ago