Categories: Hírek

Új hajtásrendszer a tisztán elektromos ID.-család számára

Nagyobb teljesítmény és fokozott gazdaságosság

 

Új generációjába lép az ID.-család elektromos hajtása. Az új APP550 hátsókerékhajtás formájában teljes egészében új fejlesztésű hajtásegységet kapott a Volkswagen elektromos modellcsaládja, amely fokozott gazdaságosság mellett tesz lehetővé a jövőben nagyobb teljesítményt az ID.-modellek számára. Ennek előnyei mind a menetteljesítmények, mind pedig a megnövelt hatótávok tekintetében megmutatkoznak. Az új hajtásrendszer-generációval – 210 kW (286 LE) teljesítményű változatban – várhatóan az év végétől szállítja első járműveit a Volkswagen.

Az új elektromos hajtásrendszer koncepcionális alapjául továbbra is a Moduláris elektromos platform (MEB), azaz a Volkswagen kifejezetten elektromos modellek számára kifejlesztett járműplatformja szolgál. Amint Karsten Bennewitz, a műszaki fejlesztés hajtás- és energiarendszerekért felelős vezetője kiemelte: „Mivel a rendelkezésre álló beépítési tér nem változott, olyan új hajtástechnikát kellett kifejleszteni, amelyet az azonos keretfeltételek ellenére is jóval magasabb teljesítményszint és hatásfok jellemez. Komoly kihívást jelentett a műszaki fejlesztés és a Group Components csapata számára, az eredmény azonban jól mutatja, hogy a járművek gazdaságosságának jelentős növelése mellett az alapanyag-felhasználást is csökkenteni tudtuk.

 

Nagyobb teljesítmény és jelentősen megnövelt forgatónyomaték

Az új erőforrás teljesítménye 210 kW (286 LE), maximális forgatónyomatéka pedig mintegy 550 newtonméter, és többféle áttétellel is kiegészülhet. A jócskán megnövekedett forgatónyomaték tekintélyes vonóerőről gondoskodik, álló helyzetből indulva és nagyobb sebességeknél egyaránt. Az új APP550 elektromos hajtásegység magas forgatónyomatékszintjét többek között megnövelt effektív tekercs-menetszámmal és nagyobb huzalkeresztmetszettel továbbfejlesztett állórész (sztátor) alkalmazásával sikerült elérni. Ellendarabja, azaz a forgórész (rotor), erősebb és nagyobb terhelhetőségű állandó mágnesekkel készül, az erőátvitelt pedig az így ébredő nagyobb forgatónyomatéknak megfelelően megerősítve méretezték át.

 

Impulzus-inverter nagy áramerősséggel

Az elektromos hajtások teljesítménye szempontjából meghatározó az áramerősség, így a teljesítmény és a hatásfok növelése érdekében további alapvető komponensként az impulzus-invertert (PWR) is nagyobb fázisáramokra tervezték át. E technika alkotja a hajtásrendszer „agyát”, amelynek üzemi szoftvere a rendszer folyamatainak gazdaságosságáról is gondoskodik. Ez például az órajel-frekvenciákat és a modulációs eljárásokat is érinti az elektromos gép számára szükséges váltakozóáram előállítása során, amelyekkel a motor a terhelési fázistól függően magasabb hatásfokkal üzemelhet.

 

Optimalizált hőmenedzsment intelligens hűtéssel

Az elektromos hajtásrendszer hatékonyságának növelése érdekében a Volkswagen a hajtásegység több komponensét is továbbfejlesztette, köztük a hőmenedzsmentet is. Az új hajtás így olyan energiatakarékos hűtéssel rendelkezik, amely elektromos működtetésű olajszivattyú nélkül működik. A rendszer az áthajtómű fogaskerekei, illetve az olaj továbbítására és elosztására szolgáló, speciálisan kialakított alkatrészek segítségével tulajdonképpen önállóan hűtheti magát. A felmelegedett olajat a jármű hűtőköre hűti vissza, folyamatosan optimális üzemi hőmérsékletén tartva a hajtásrendszert. A motor állórészét külső oldalán vízhűtő köpeny veszi körül.

 

Volkswagen Kassel, az elektromos hajtásrendszerek központja

A motor forgórésze és állórésze, valamint az erőátvitel alkotta hajtásegység gyártása a Volkswagen Group Components kasseli termelési helyszínén zajlik. Alexander Krick, aki a Group Components szervezetében az elektromos hajtások, a teljesítményelektronikák és az erőátviteli megoldások fejlesztéséért felel, hangsúlyozta: „Immár 15 éve fejlesztünk elektromos gépeket, illetve hozzájuk tartozó erőátviteleket, és több mint 10 éve gyártjuk is őket ezen a telephelyen.” Az elektromos gépek és erőátviteli megoldások termék- és folyamatinnovációi a hatásfok és a teljesítmény jelentős növekedését eredményezték. Amint Krick rámutatott: „Sokéves tapasztalatunkkal – például speciális mágnesalapanyagok vagy különleges megmunkálási eljárások alkalmazásával – a teljes rendszert optimalizáltuk, jelentősen növelve gazdaságosságát.”

Forrás: Porsche Hungaria

OldA

Recent Posts

Műszaki vizsgáztatás: száz nap alatt 1068 alkalommal vesztegették meg a kormánytisztviselőket

A nyomozó ügyészség bűnszövetségben, üzletszerűen elkövetett hivatali vesztegetés elfogadásának bűntette és más bűncselekmények miatt emelt…

21 óra ago

Bezuhant a legkedveltebb használt elektromos autó ára: ennyiért lehet most Tesla Model 3-at venni

Jelentősen csökkent a használt elektromos autók ára Magyarországon 2025 első felében. A Használtautó.hu adatai szerint…

21 óra ago

Felelőtlen taxis

Pozitív lett a kábítószergyorsteszt annál a férfinél, aki balesetet okozott Ferencvárosban taxijával, amivel szórakozni vitte…

2 nap ago

Kötelezővé tennék, amit senki sem akar: így bukhatja el az EU az elektromos autós álmait

Az Országos Flottafelmérés eredménye szerint a magyar vállalati autóparkok egyre idősebbek, a cégek többsége pedig…

2 nap ago

Amerika szabadulna a stop-start rendszerektől

Akkor sem spórolhatsz a benzinnel, ha szeretnél! A stop-start rendszerek fontos szerepet játszanak az üzemanyag-fogyasztás csökkentésében és…

3 nap ago

Mostantól akár 40 fokban is tilos az autóklíma Olaszországban!

Új szankciók jönnek a légkondik helytelen használatáért. A nyár beköszöntével és a magas hőmérsékletekkel a…

3 nap ago