A használtautó-piacon tapasztalható átláthatatlanság jelensége az elektromos gépjárművek egyre nagyobb elterjedésével sem változott. Sokan elektromos autókra váltanak a károsanyag-kibocsátás, illetve az üzemeltetési és karbantartási költségek csökkentése érdekében, ám a carVertical kutatásai szerint a különféle csalások, beleértve a kilométeróra-visszatekerést, az elektromos gépjárműveket is érintik – írta meg a 24.hu .
Az elektromos autók kilométerórája is visszatekerhető
A jövő egyértelműen az elektromos autóké, egyre többen részesítik előnyben a szén-dioxid-semleges és csendes vezetést a fosszilis üzemanyaggal működő, zajos motorokkal szemben. Annak ellenére, hogy a kormányok fokozatosan mérsékelik az elektromos gépjárművek után járó előnyöket, ezeket az autókat mégis sokkal könnyebb karbantartani, továbbá technológiailag is jóval fejlettebbek, mint a dízel- és benzinmotoros társaik.
Azonban az elektromos autók futásteljesítménye is manipulálható, mivel ezekben a gépjárművekben ugyanolyan digitális kilométer-számlálót használnak, mint a fosszilis-üzemanyagot használó társaikban. Sőt, a digitális kilométer-számlálót valójában sokkal könnyebb manipulálni, mint a régebbi járművekben található mechanikus mérőket.
Az autótörténetet vizsgáló cég adatai szerint Európában a gépkocsiállomány 15,6 százalékának módosították a kilométeróra-állását.
A hamisított futásteljesítményű elektromos autók aránya is hasonló. Az összes elektromos gépjármű 13,4 százalékánál tekerték vissza a kilométeróra-számlálót. Ez a tanulmány rámutat, hogy a használt elektromos, illetve fosszilis üzemanyaggal működő járművek vásárlóinak közel azonos kockázattal kell számolniuk a futásteljesítmény-csalások terén.
10-ből 4 elektromos autó sérült már meg balesetben
Európában minden második használt gépjárműnek volt már balesete, a használt elektromos autók 43,6 százaléka tört össze balesetben, ami közel ugyanannyi káreseményt jelent az elektromos járművek esetében, mint a hagyományos társaiknál. Sőt, mivel ezeket az elektromos autókat többnyire városi ingázók használják, a balesetek száma a járműpark elöregedésével várhatóan növekedni fog.
A kisebb-nagyobb közlekedési balesetek következtében deformálódhat az alváz és a hajtáslánc is, ami idő előtti korrózióhoz és az akkumulátor károsodásához vezethet. Az autón keletkezett károk nagy része javítható, ugyanakkor a megsérült akkumulátorokat tűzvédelmi okokból kifolyólag cserélni kell. Ezek az új akkumulátor-csomagok rendkívül költségesek, ezért van olyan tulajdonos, aki inkább „törésmentesként” próbálja eladni a valójában balesetben érintett autóját.
A visszatekert kilométeróra az akkumulátor állapotnál is félrevezető
A valós kilométeróra-állás alapján felmérhető az autó tényleges állapota. A legtöbb elektromos járműgyártó legalább 100 000 km futásgaranciát vállal az akkumulátorokra, jellemzően azonban ezek 320 000km-nél is tovább bírják.
Meghatározható az akkumulátorok állapota, ha ismerjük a jármű valódi futásteljesítményét. Nem hagyatkozhatunk kizárólag az autó kilométeróra-állására, mert az lehet, hogy hamis, emellett az akkumulátor üzemidejét figyelő rendszer is visszaállítható. Ezeket a valótlan értékeket a csalók percek alatt beállítják, úgyhogy további óvintézkedéseket kell tennünk annak érdekében, hogy a megvételre kiszemelt autó esetben biztosra menjünk.
Attól függően, hogy mennyi a kapacitása, az akkumulátorcsere több tízezer euróba, vagy akár a gépkocsi értékének a felébe is kerülhet. Ez a legdrágább alkatrész az elektromos autókban, annak ellenére, hogy az elektromos autók fenntartási költsége még mindig jóval a belső égésű motorral felszerelt járműveké alatt van – hívta fel a figyelmet a cég kommunikációs vezetője, Matas Buzelis.
A haszon az első
Egy jó darabig még nem várhatjuk szerinte, hogy a kilométeróra-csalás megszűnik, hiszen a használt autókat értékesítők nagyobb haszonra tehetnek szert a futásteljesítmény meghamisításával. Az erre szakosodott csalók gyorsan alkalmazkodnak a modern autókat kiszolgáló új technológiákhoz, úgyhogy a jelenlegi trendek szerint a flották villamosítása egyelőre nem oldja meg ezt a problémát.
Fontosnak tartom eloszlatni a legfőbb félreértést – tette hozzá Buzelis. Sokan gondolják, hogy a kártörténeti jelentéseinkben saját adatainkat közöljük, de ez nem így van. Kijelentette, az alvázszám megadásával a rendszerük több száz adatbázissal lép kapcsolatba, amelyek különböző intézményekhez tartoznak, mint biztosítók vagy rendészeti szervek. Az oldal ezekből a jelentésekből készíti automatikusan a jelentést, kizárólag olyan adatokat tartalmazva, amelyet a nemzetközi adatbázisokban talált – biztosított.
Buzelis szerint a kelet-európai országokban különösen nagy az átláthatósági probléma, mert ezekben az országokban sok autót Nyugat-Európa vagy az Egyesült Államok országaiból importálnak, és az importált autók sokkal nagyobb százalékában fordul elő visszatekert kilométeróra, mint a hazai járműveknél.
Forrás: 24.hu Kép: illusztráció
Az Európai Parlament képviselői támogatják a jogosítványok uniós szabályozásának reformját. Mutatjuk, milyen változások jönnek! Az…
Egy új uniós rendelet lépett hatályba, amelyről még alig hallottak az autósok, pedig mindenkit érint…
Október 30. és november 9. között, Tokióban kerül megrendezésre a 2025-ös Japán Mobilitási Kiállítás, amely…
Németországban költségcsökkentő reformra készülnek a jogosítványszerzésben: miután a mobilokba költöztetik az elméleti képzést, a bukás…
Változatos programokkal és gyertyafényes vacsorával búcsúzik az idei szezon a Pesti alsó rakparton. A hosszú…
Egy német sofőrt 150 euróra, vagyis közel 58 000 forintra büntettek, mert vezetés közben az…