Categories: Könyvelés

Nyugdíjas lettél…

Mennyi tartalékod van?

 

Ma már szinte közhelyszámba megy, hogy a taxis vállalkozó amikor nyugdíjba megy, nem a jól megérdemelt pihenésére gondol, hanem mintha mi sem történt volna, dolgozik tovább. Talán annak örül csak kissé, hogy ezentúl kevesebb adót és járulékot kell fizetnie.

 

Az aktív években megkeresett jövedelme után a legtöbb ember a nyugdíjban elszegényedik, mondhatni tönkre megy. Néhány igazán kirívó esettől eltekintve az ember nem tudja ugyanazt az életnívót folytatni, mint addig. A taxis vállalkozóra ez különösen érvényes, főleg ha a legutóbbi 10 évet katásként töltötte. A kapott nyugdíja ez esetben elenyésző lesz, talán még a rezsire sem elég…

Két út áll előtte: vagy tovább dolgozik (de meddig?), vagy az addig megtakarított tartalékaiból egészíti ki nyugdíját. Ha van tartaléka…

Egyes pénzügyi guruk azt tanácsolják, hogy mindig legyen annyi tartalékunk, amiből hat hónapig meg tudunk élni akkor is, ha közben semmi jövedelmünk nincs. Az ember aktív éveiben ilyen lehet egy elhúzódó betegség, munkanélküliség, vagy gondoljunk a covid első napjaira, amikor még az utcára sem lehetett kimenni. Nyugdíjasként azonban nem csak hat hónapra kell gondolkodnunk, hanem egész hátralévő életünkre…

Először nézzük, mennyi az a havi összeg, amiből – luxuskiadások nélkül – meg tudunk élni. Nyilván mindenkinél más – van, aki nyugdíjasként még a hitelei törlesztését nyögi -, mégis vegyünk egy alapot. Havi 350 ezer elég lesz? Ha így folytatódik az infláció, akkor nem nagyon.  Vegyünk 450.000 forintot. Ebbe talán mindenki belefér.

A várható nyugdíj azoknál a taxis vállalkozóknál, akik évek óta katát, előtte pedig a minimálbér járulékait fizették, nem fogja elérni a 150 ezer forintot. Kevesen lesznek, akik 200 ezer környékén kapnak, és szinte senki, akiknek nyugdíja a 300 ezer forintot elérné. A megélhetéshez tehát hiányzik 250-300 ezer forint.

Havonta.

Jó, hát dogozunk tovább, azt az összeget játszva megkeressük.

Na de – mint már említettük – meddig? Nyolcvan éves korunkig? (saját ismeretségi körömben két olyan 1944-ben született taxis vállalkozót is találtam, akik a mai napig dolgoznak – 79 évesen!) De közbejöhet egy hosszadalmas betegség, kórházi kezelés, vagy csak egészen egyszerűen elfárad az ember. Ilyenkor jó, ha van mihez nyúlni.

Ebben az esetben az említett havi 250-300 ezer forint tartaléknak meg kell lennie. Mégpedig oly módon, hogy annak alapját aktív éveinkben teremtjük meg. Havi 300 ezer forint az évente 3.600.000 forintot tesz ki. Hány évig akarunk élni? Célozzuk be a 90-et. Bár kevesen érik el ezt a szép kort, számoljunk most ezzel. 65 évestől 90 éves korunkig 25 év telik el. Mint említettük, évente 3.600.000 forintra van szükségünk nyugdíjunk kiegészítésére. 25 év alatt 90 millió forintra! Na most tegye fel a kezét, akinek van ennyi. Nyilván aki ingatlant örökölt, vagy gazdag rokonai vannak, az nem esik kétségbe.

De mégis: 90 millió forint az olyan rémisztő! És akkor még a pénzromlást nem is számoltuk.

Bizonyára nem lesz mindenkinek szüksége ekkora összegre. Talán egészsége megengedi, hogy nyugdíjasként is dolgozzon.

Talán nem él 90 évig.

Talán visszavesz igényeiből, és kevesebből is meg tud élni.

Talán számíthat családja támogatására. De valamennyi vésztartalékkal mindenképpen rendelkeznie kell.

A nyugdíj nem lesz elég!

-oli-

OldA

Recent Posts

Egy éve Budapesten: hajós városnézéssel és vidéki terjeszkedéssel ünnepel az Uber

Az Uber budapesti indulásának első évfordulóját ünnepli. Az Uber Budapesten kívüli terjeszkedése Miskolc városával indul.…

4 óra ago

Nem támogatja Magyarország a 10 évesnél idősebb autók évenkénti műszakiztatását

Az Európai Bizottság új, átfogó módosítási javaslattal szervezné át a műszaki vizsgáztatást. Ennek részeként kötelezővé…

4 óra ago

Térképen az EU-országok kedvenc autói – Magyarország kilóg a sorból

Egy friss térkép megmutatja, hogyan fest az újautó-eladások toplistája az EU tagállamaiban, vagyis melyek a…

4 óra ago

Utcákat zárnak le Budapest belvárosában

Jelentősen megváltozik a közlekedés a VII. kerület belső részén június 22-től. Több utcaszakaszt csak a…

1 nap ago

Most érkezett! Új sztráda épül Budapesten: ennek sokan nem fognak örülni, itt vannak a részletek

Kiírta a BKK a Nagykörút fejlesztésének legfontosabb lépcsőjeként a „bringasztráda” tervezésének pályázatát. A BKK Budapesti…

1 nap ago

Egy cetli tette híressé az önzetlen taxist – ez állt rajta

Meglepően önzetlen taxis hírére kapta fel a fejét az online világ, a 28 éves sofőr…

2 nap ago