Categories: Hírek

Sokkoló eredmény az álmos sofőrökről

Az ittasság és a mobiltelefonálás mellett kevesebb hír szól az autóvezetők figyelmét korlátozó szintén fontos körülményről, az álmosságról.  Egy friss tanulmány riasztó képet fest erről.

 

Amikor valaki fáradtan ül autója volánja mögé, úgy gondolhatja, hogy ennek nincs nagy jelentősége. Egy kortyot sem ivott és nem fog telefonálni vezetés közben – mi baj történhet? Egy friss kutatásból kiderült, hogy az autósok általában hajlamosak alulbecsülni a fáradságukból fakadó veszélyeket – írja a Jalopnik közlekedési szakportál.

 

Bónuszt kaptak 

Az American Automobile Association (AAA) autós szövetség nemrégiben egyik kutatásában azt tesztelte, mit gondolnak az autósok álmosságukról vezetés közben. A kísérlet résztvevőinek egy autószimulátorban 150 mérföldet (240 kilométer) kellett levezetniük éjszaka autópályán. Aki a sebességkorlátozás betartásával gyorsabban célba ért, azt pénzjutalom várta.

A sofőröknek lehetőségük volt arra, hogy 20 mérföldenként (32 kilométer) megálljanak, bekapjanak valamit és igyanak egy kávét. A kutatók figyelték az autóvezetők fáradtságát, ezen belül azt, hogy milyen gyakran és milyen hosszúidőre csukódik le a szemük. A kutatás egyik aggasztó eredménye az volt, hogy az autósok ritkán élnek a pihenő lehetőségével. Csak akkor állnak meg, ha nagyon fáradtnak érzik magukat.

 

A többség nem volt “képben”

Érzékelik, hogy elálmosodtak, ám amikor erről kérdezték őket, akkor 75 százalékuk rosszul mérte fel álmosságát. Azt mondták, nem nagyon voltak fáradtak, miközben a mérési eredmények szerint közepesen vagy nagyon álmosak voltak.

Szintén kiábrándító, hogy még azok a sofőrök is kihagyták a pihenési lehetőségek háromnegyedét, akik úgy érezték, hogy majd leragad a szemük. Még rosszabb eredményt hozott azoknak az autósoknak a tesztje, akik egy-egy hatvan másodperces időszakból 15 másodperben már csukott szemmel vezettek. Az ehhez a csoporthoz tartozók negyede úgy értékelte, hogy még éppen hogy csak álmos.

Összességében a vezetők többsége nem csupán tovább hajt annak ellenére, hogy fáradtnak érzi magát, hanem még rosszul is méri fel fáradsága mértékét. A célbaérés gyorsaságát jutalmazó teszt persze torzíthat, ám a valóságban is vannak ösztönzők, amik siettethetik az autósokat úti céljuk elérésében. Az AAA-hoz tartozó autóbiztonsági alap becslése szerint a halálos kimenetelű autóbalesetek 16-21 százalékában játszhat szerepet az, hogy valamelyik jármű vezetője fáradtan, álmosan vezetett.

A tanulságok ennek tükrében nem bonyolultak. A kutatók azt ajánlják az autósoknak: számoljanak azzal, hogy rosszul mérik fel fáradságukat. „Adjanak hozzá” ehhez egy adag fáradságot. Álljanak megrendszeresen egy kávéra vagy akár egy kis szundikálásra. Ne feledjék, hogy bár ez lelassítja őket, ha elalszanak vezetés közben, az életre szóló következményekkel járó tragédiához vezethet.

Forrás: totalcar.hu Kép: illusztráció

Double D

Recent Posts

Gyalogoszónává alakítják a Belső-Erzsébetvárost – új közlekedési rend jön a bulinegyedben

Gyökeres változás jöhet a bulinegyedben június végétől: az Index birtokába jutott előterjesztés szerint sétálóutcává alakítanák…

20 óra ago

Durva szigorítás jöhet, évente kellene műszakira vinni az autókat

A közlekedésbiztonság javítása érdekében egy új EU-s javaslat előírná, hogy a tíz évnél idősebb autók…

20 óra ago

Gépjárműadó: ha nem tudta határidőre befizetni, jó ha ezt tudja

A gépjárműadót április 15.éig kellett befizetniük a járműtulajdonosoknak, üzemben tartóknak. A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) friss…

2 nap ago

Döbbenetes tempóban zuhan a Teslák ára, de van akinek ez jó

A Tesla számos listán állt az élen az elmúlt években, de mostanában sikerült egy olyan…

2 nap ago

Eltakarítják a parkoló autókat egy pesti utcából

Változik a forgalmi rend a Dohány utcában: felszabadul a trolik útvonala, szélesebbek lesznek a járdák,…

2 nap ago

A CATL új akkumulátorával a 2,5 kilométer/másodperc sem lehetetlen

A CATL második generációs Shenxing akkumulátora öt perc alatt 520 kilométernyi hatótávot képes felvenni, és…

3 nap ago