Éjjel-nappal működő traffipaxok elhelyezése legalább 100 helyszínen, a 30-as zónával vagy lakó-pihenő övezetekkel védett lakóterületek kiterjedésének megduplázása, alacsonyabb sebességhatárok a belvárosban, zebramegújítási program, intézményi együttműködés és lakossági szemléletformálás. Ezek a Közlekedésbiztonsági Stratégia rövid távú javaslatai a budapesti halálos közúti balesetek visszaszorítása érdekében.
Nyilvánosságra hozta a Közlekedésbiztonsági Stratégia társadalmi egyeztetési változatát a Budapesti Közlekedési Központ Zrt.
A stratégia célja az Európai Unió vonatkozó irányelveivel összhangban, hogy 2030-ig megfelezze, 2050-ig pedig nullára csökkentse a halálos közúti balesetek számát Budapesten. A stratégia nem csak a főváros következő évekre való feladatait határozza meg, hanem javaslatot tesz országos jogszabályok módosítására és más intézményekkel, így a rendőrséggel való együttműködésére is.
A Fővárosi Önkormányzatnak számos kérdésben nincs saját jogköre intézkedni, így a közlekedésbiztonság kérdésében intézményeken átívelő együttműködésre van szükség.
Minden héten meghal valaki a budapesti utakon
Budapesten 2011 és 2021 között 471 ember veszítette az életét közlekedési balesetben, ez 2013 és 2019 között évente átlagosan 49 halálos áldozatot jelent. 2020-ban és 2021-ben a koronavírus-járvány miatti korlátozások következtében a csökkenő forgalommal párhuzamosan jelentősen csökkent a halálos áldozatok száma is, de idén már az év első hat hetében tízen veszítették életüket közlekedési balesetben. Ez azt jelenti, hogy évtizedes távlatban átlagosan hetente meghal valaki a budapesti utakon. A kitűzött célok elérésével azonban 2050-ig közel ezer ember életét menthetjük meg.
Rövid távú intézkedések
Ahhoz, hogy a halálos balesetek száma csökkenjen, 24 órában működő traffipaxokra van szükség. A Budapesti Rendőr-főkapitányság a héten újabb mérőkészülékek telepítését jelentette be, a Közlekedésbiztonsági Stratégia szerint Budapesten legalább 100 helyszínen kell sebességmérő kamerákat kihelyezni, ezek telepítéséhez a rendőség partnerségére van szükség.
Ahol szükséges, csökkenteni kell a sebességhatárokat Budapesten. Ezért kétszeresére növeljük a védett lakóterületek (30-as és lakó-pihenő övezetek) kiterjedését, és alacsonyabb sebességhatárokat vezetünk be a belvárosban:
Budapesten 5240 gyalogátkelőhely található. A Budapest Közút Zrt. az elmúlt három évben a gyalogátkelőhelyek több mint felét felújította. Szükséges ezt a programot folytatni, amivel néhány éven belül elérhető, hogy Budapesten minden gyalogátkelőhely kifogástalan állapotban legyen.
Fővárosi egyeztető fórumot kezdeményezünk a rendőrség és a releváns szakmai és civil szervezetek részvételével. Így szakmai szinten kidolgozott javaslatokkal lehet segíteni a közlekedésbiztonság helyzetén önkormányzati és kormányzati eszközökkel egyaránt.
A legfontosabb azonban a közlekedők tudatossága, közlekedési módtól függetlenül. Ezért tájékoztató kampányt indítunk a fővárosi felületeken, hogy ezzel ösztönözzük a budapestieket a biztonságosabb és egymásra odafigyelő közlekedésre.
Társadalmi egyeztetés
A BKK a Közlekedésbiztonsági Stratégia szövegét a kerületi önkormányzatokkal történt egyeztetés és szakmai fórumok alapján készítette el.
Az elmúlt hetekben megkezdődött már a Stratégia megvitatása releváns civil és szakmai szervezetekkel is.
A következő lépés a Stratégia nyilvános vitája, amit követően a végleges javaslatról a Fővárosi Közgyűlés dönthet.
A Közlekedésbiztonsági Stratégia szövegét a BKK weboldalán bárki megtekintheti és véleményezheti.
Főpolgármesteri Hivatal Sajtókapcsolati Csoport
Forrás/kép: Budapesti Közlekedési Központ Zrt.
Hétfőtől egy héten keresztül fokozott rendőri ellenőrzést tartanak Magyarország közútjain, melynek célja a járművezetők ittas…
Spanyolország az egyik legnépszerűbb nyaralóhely a magyar utazók között is. Azonban gyakorlott nyaralóként is érdemes…
Az Uber budapesti indulásának első évfordulóját ünnepli. Az Uber Budapesten kívüli terjeszkedése Miskolc városával indul.…
Az Európai Bizottság új, átfogó módosítási javaslattal szervezné át a műszaki vizsgáztatást. Ennek részeként kötelezővé…
Egy friss térkép megmutatja, hogyan fest az újautó-eladások toplistája az EU tagállamaiban, vagyis melyek a…
Jelentősen megváltozik a közlekedés a VII. kerület belső részén június 22-től. Több utcaszakaszt csak a…