Categories: Hírek

Marad a taxizás hatósági díjszabása

Rendelettel tett pontot az elmúlt napok taxiárakra vonatkozó vitájára a kormány azzal, hogy a települési önkormányzat által meghatározott hatályos és alkalmazandó hatósági ár nem vezethető ki. Mindez egybevág a taxis szervezetek nagy részének kérésével, amelyet levélben írtak meg korábban Orbán Viktor miniszterelnöknek. Lapinformációk szerint a Bolt Magyarország kezdeményezte a 2013 óta bevált rendszer felrúgását, amelyet a főváros eredetileg felkarolt

 

A Világgazdaság értesülései szerint a Bolt Magyarország volt az a taxitársaság, amely a budapesti hatósági tarifa kivezetését, illetve a részleges piaci díjszabásra való átállást kérte Budapesttől. A fővárosi vezetés felkarolta az ügyet, azonban a többi fuvarszervező és az érdekképviseletek ellenezték az ötletet, mert megfelelőnek tartják a fix ár melletti szolgáltatást.

A társaság a lap megkeresésére csak áttételesen válaszolt, de ebből több mindenre lehet következtetni. A Bolt közölte, hogy támogatja a budapesti személytaxi-szolgáltatásokra vonatkozóan az áremelést, mivel úgy látja, hogy az infláció és a megnövekedett üzemanyagárak ezt indokolttá teszik. Hozzátették, ezzel egy időben olyan árazási struktúra kialakítását szorgalmazzák, amely fenntartható, valamint az utasokat sem idegeníti el a személytaxi-szolgáltatások igénybevételétől. Mindebből levonható a következtetés, hogy a Bolt Magyarország a hatósági árazáshoz képest másféle tarifarendszert tart ideálisnak. Az pedig, hogy a tarifaemeléssel párhuzamosan nyúlna hozzá a díjszabáshoz, lényegében egybevág a Városháza által szerdán benyújtott javaslattal.

 

Mi volt a főváros terve?

Egyfelől tízszázalékos emelést irányzott elő márciustól, másfelől pedig kezdeményezte az árszabályozás rugalmasabbá tételét a fogyasztók és a tisztességes taxisok érdekeinek védelme mellett. A Karácsony Gergely főpolgármester által jegyzett előterjesztésben az szerepel, hogy az ártörvény alapján jelenleg vagy fix tarifát, vagy maximált árat határozhat meg a Fővárosi Közgyűlés. Csakhogy az előterjesztés szerint más nagyvárosok, így például Bécs példája azt mutatja, hogy a sávos, tehát minimális és maximális árat is meghatározó hatósági árszabályozás egyszerre tudja biztosítani a nagyobb versenyt és kizárni a lefelé nivelláló szolgáltatási színvonalat. A bécsi modell budapesti átültetéséhez ugyanakkor az ártörvény módosítására lenne szükség, amelyet felterjesztési jog gyakorlása keretében kezdeményezett is a fővárosi önkormányzat.

Amennyiben ezt elfogadta volna a kormányzat, akkor a főpolgármester bejelentése értelmében a most meghatározott hatósági árat középárnak tekintenék, amitől felfelé és lefelé is tíz százalékkal el lehetne térni. Ám a hatósági ár piacosításából végül semmi nem lett.

 

Közbelépett a kormány

A kormány ugyanis szerda este rendeletben mondta ki, hogy az Ukrajna területén fennálló fegyveres konfliktusra, illetve humanitárius katasztrófára tekintettel, valamint ezek magyarországi következményeinek elhárítása és kezelése érdekében a települési önkormányzat által meghatározott hatályos és alkalmazandó hatósági ár nem vezethető ki. Mindez egybevág a taxis szervezetek nagy részének kérésével, amelyet levélben írtak meg Orbán Viktor miniszterelnöknek.

 

Ebben az szerepelt, hogy a hatósági áras szabályozás 2013-as bevezetése óta számos téren jótékony hatást fejtett ki.

Arról tájékoztatták a kormányfőt, hogy valamennyi, az érintett személytaxis vállalkozók bevonásával készült felmérés nyolcvan százalék feletti támogatottságot mutat a rögzített hatósági ár mellett.

 

A döntés értelmében megvalósul a fővárosi tízszázalékos díjemelés, viszont a fix tarifák szabad piacosítására nincs lehetőség. A jelenleg érvényes hatósági ár nem vezethető ki, viszont a települési önkormányzat a hatósági ár mértékét megváltoztathatja. Ezt viszont csak úgy tehetik meg, hogy a rögzített hatósági ár helyett magasabb hatósági ár nem alkalmazható.

 

A rendelet január 26-tól hatályba is lépett.

Forrás: magyarnemzet.hu Kép: illusztráció

Double D

Recent Posts

Kezdődik a tanév – vizsgáznak az iskolautcák

 Két fővárosi iskolánál, a XIV. és a XVII. kerületben rajtol a BKK által koordinált Iskolautca-program,…

4 óra ago

Előnyben a közösségi közlekedés – ideiglenesen egyirányúsítják a Népszínház utca egy szakaszát szerdától

Gyorsabban és pontosabban közlekedhetnek a villamosok a Népszínház utcában: a közösségi közlekedés előnyben részesítése miatt…

21 óra ago

Az Országos Taxis Szövetség leveleiből

Tisztelt Elnök úr! Sokszor hallottam már Önt nyilatkozni rádióban, tévében, és úgy vettem észre, hogy…

21 óra ago

Betilthatják a villanyautók egyik spórolós megoldását

Valós előnyük nem összemérhető a biztonsági kockázatukkal. Kínai autóipari hatóságok új, hangsúlyosan biztonsági szempontokra épülő…

2 nap ago

Taxisofőr fújt le paprikaspray-vel egy buszsofőrt Budapesten

„Ma egy dühöngő autós – egy taxisofőr – paprikaspray-jel fújta le az egyik buszsofőrünket, aki…

4 nap ago

A BMW vezérigazgatója szerint hiba volt az EU-tól, hogy 2035-re betiltják a hagyományos motorokat

Nagy hibának nevezte az Európai Unió döntését a belső égésű motorok 2035-ös betiltásáról a BMW…

4 nap ago