…szóval ott tartottunk legutóbb, hogy Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség tarifaemelést pedzegetett, amit részben az üzemanyagárakkal indokolt.
Akkor kiszámoltuk: önmagában az, hogy a hatósági áras benzintől (a lakosság többi részéhez hasonlóan) elestek a taxisok, mindössze mintegy 20 forintnyi tarifaemelést indokolna, a másik indoként hozott magas inflációt pedig maguk a taxisok is fűtötték a legutóbbi tarifaemelésükkel.
Ugyanakkor szöget ütött a fejünkbe, hogy vajon mennyire számít drágának a magyar fővárosban a taxi a szomszédainkhoz képest.
Így a Numbeo nevű árösszehasonlító oldalt hívtuk segítségül, hogy megnézzük, mennyit kóstál egy ugyanakkora út Budapesten, Bécsben, Pozsonyban, Kijevben, Bukarestben, Belgrádban, Zágrábban és Ljubjanában. Sokféle módszerrel lehetne összehasonlítani a tarifákat, de nézzük meg először, hogy számszerűen hogyan alakulnak ezek.
Taxizás: népszokás vagy luxus?
Egy körülbelül 3 kilométeres út a Főtaxi kalkulátora szerint (a budai Szent Angéla Gimnáziumtól a Szent János Kórházig normál, déli hétköznapi forgalomban) 2300-2700 forintot kóstál.
Nominálisan a 2500 forintos magyar tarifa a felsőközép-kategóriában, egészen konkrétan euróhasználó szomszédaink dobogóján helyezkedik el, a ljubjanai (2080) és a pozsonyi (2870) árak között, messze lemaradva az aranyérmes bécsitől (3700).
Ennél érdekesebb azonban, hogy mennyire viseli meg az ember pénztárcáját egy-egy ilyen út; ehhez az egyes országok nettó átlagfizetéseit hívtuk segítségével, és nemes egyszerűséggel elosztottuk vele a Numbeo számait.
A nettó átlagkereset Magyarországon legutóbb mindenestül havi 347 ezer forint volt, vagyis 138 ilyen 3 kilométeres út telne ki egy átlagos magyar fizetésből.
Mennyi az annyi?
S ha a többi ország átlagfizetéseit hasonlítjuk egy-egy taxiút árához, már jóval kellemetlenebb képet kapunk, mint a puszta áraknál.
A felhasznált adatok alapján tehát kijelenthetjük, hogy az összes szomszéd állam fővárosához képest Budapesten a legdrágább taxiba szállni.
A legszembeszökőbb, hogy ez igaz a jóval szegényebb Szerbiára és a jóval gazdagabb Ausztriára is, vagyis a budapesti taxizás objektíve drága és kész; Bukarestben csaknem háromszor, Bécsben kétszer annyit taxizhatunk a helyi átlagbérből.
Nagyon fontos megjegyezni ugyanakkor, hogy a hatósági ár, mint olyan, a legtöbb szomszédunknál nem létezik. Az árat rendszerint a szolgáltató szabja meg, amelyikhez a taxisofőr csapódik (ennek is sokféle fajtája van az egyszerűbb alkalmazotti jogviszonytól a teljes franchise-együttműködésekig); ezek az árak a találomra kiválasztott ljubjanai mezőnyben például nagyságrendekkel nem térnek el egymástól.
Emellett a legtöbb helyen a taxisokkal szemben támasztott követelmények is jóval lazábbnak tűnnek például a járművek állapotát illetőleg, mint Budapesten: aki ült már belgrádi vagy bukaresti taxiban, tudja, miről van szó.
Vagyis ha eggyel jóhiszeműbben fogalmazunk, azt is mondhatjuk: a többi fővárossal szemben Budapesten a taxizás prémium szolgáltatás, és ennek megfelelően árazták is be eddig is.
Hát még ezután…
Forrás: mandiner.hu kép: illusztráció
Az Európai Parlament képviselői támogatják a jogosítványok uniós szabályozásának reformját. Mutatjuk, milyen változások jönnek! Az…
Egy új uniós rendelet lépett hatályba, amelyről még alig hallottak az autósok, pedig mindenkit érint…
Október 30. és november 9. között, Tokióban kerül megrendezésre a 2025-ös Japán Mobilitási Kiállítás, amely…
Németországban költségcsökkentő reformra készülnek a jogosítványszerzésben: miután a mobilokba költöztetik az elméleti képzést, a bukás…
Változatos programokkal és gyertyafényes vacsorával búcsúzik az idei szezon a Pesti alsó rakparton. A hosszú…
Egy német sofőrt 150 euróra, vagyis közel 58 000 forintra büntettek, mert vezetés közben az…