Categories: Hírek

Toyota siker a Dakaron

Második egymást követő évben és öt éven belül harmadszor diadalmaskodott a Toyota a Dakaron

 

Amióta a TOYOTA GAZOO Racing versenyistálló fogja össze a japán autógyártó globális motorsport tevékenységét, a Toyota motorsport tevékenységének újabb aranykorát éli, az elmúlt 5 évben szinte mindent megnyertek, ahol csak letették a névjegyüket. A csúcsot kétségkívül a 2022-es év jelentette, ahol a Toyota gyakorlatilag mindent vitt: megnyerték a Dakart, és a Rally Világbajnokságban (WRC) és a Hosszútávú Világbajnokságban (WEC) egyaránt elhódították a konstruktőri és egyéni világbajnoki címet is.

A 2023-as év pedig ismért a lehető legjobban indult a Toyota számára: a TOYOTA GAZOO Racing színeiben versenyezve Nasser Al-Attiyah és Mathieu Baumel megvédte bajnoki címét a Dakaron, míg csapattársaik, Giniel de Villiers és Dennis Murphy a 4. helyen, Henk Lategan és Brett Cummings pedig az 5. helyen zárták a világ legkeményebb tereprally megmérettetését.

Miután a 3. helyen az ugyancsak a 2022/2023-as év pickupja díjas Toyota Hiluxon alapuló Hilux T1+ versenygéppel versenyző Lucas Morales-Timo Gottschalk páros zárta a 2023-as Dakart az OVERDRIVE RACING színeiben, a legjobb ötben 4 Toyota végzett a legendás versenyen.

A katari Nasser Al-Attiyah és francia navigátora, Mathieu Baumel sikeresen megvédték a TOYOTA GAZOO Racing (TGR) számára a 2022-ben megszerzett címet, amikor 2023. január 15-én áthaladtak a Dakar utolsó szakaszának célvonalán GR DKR Hilux T1+ versenyautójuk volánja mögött. A páros 5 perc 41 másodpercet veszített a szakaszgyőztesekkel szemben, de ez nem számított, mivel 1 óra 20 perc 49 másodperccel végeztek a második helyezett előtt összetettben. Ezzel, a Toyota a Dakarra gyári csapatként történt 2018-as visszatérése óta a japán autógyártó háromszor végzett az élen, és háromszor a második helyen. A 2018-as második helyet 2019-ben diadal követte, majd a 2020-as és 2021-es második hely útán 2022-ben és 2023-ban is csúcsra ért a világ legkeményebb pickupjaként számontartott Toyota Hilux.

A 2023-as Dakar utolsó szakasza egy 136 km hosszú etap volt, amely az Al-Hofufban található táborból indult. A versenyzőknek egy rövid, 167 kilométeres összekötőt kellett teljesíteniük, mielőtt elrajtoltak a 14. szakaszon, amit aztán egy 100 kilométeres utolsó összekötő követett a dobogóra Dammam tengerparti városában. Nassernek ez volt az ötödik győzelme a Dakar Rally, míg Mathieu mérlege immár négy győzelem. A páros háromszor nyert a Toyota színeiben, a legutóbbi győzelmeket pedig a minőséget, a tartósságot és a megbízhatóságot bizonyítva érte el a japán gyártó. A páros már a 2. szakaszon átvette az összetett vezetését, és onnantól egyszer sem veszítették el ezt a pozíciót.

Giniel de Villiers, aki zsinórban a huszadik Dakar Rallyját teljesítette amikor áthaladt a célvonalon Dammam mellett, az összetett a 4. helyen zárta a versenyt. Ezzel az eredménnyel a legjobb öt közötti helyezéseinek száma összesen 15-re nőtt, köztük egy győzelemmel 2009-ben. A dél-afrikai csak egy alkalommal végzett a legjobb tízen kívül, és a 2023-as Dakar Rallyn nyújtott teljesítménye alátámasztja keménységét és szívósságát, ami megkérdőjelezhetetlen a megmérettetés egyik igazi veteránja esetében. Giniel navigátorával, Dennis Murphyvel közösen 2 óra 31 perc 12 másodperccel maradtak le az első helyezettől az idei versenyen, amely immár a 45. Dakar volt.

A 2023-as Dakarral kapcsolatban úgy emlékezhetünk majd Henk Lateganre és navigátorára, Brett Cummingsra, mint egy olyan párosra, amely számára egészen másként is alakulhatott volna a verseny. Az összetettben már a 2. helyen voltak, mielőtt két kudarc miatt lejjebb kerültek a rangsorban. A páros nagyszerű tempót autózott az egész rallyn, és remélik, hogy a következő versenyeken még inkább meg tudják majd mutatni valódi sebességüket. Ennek ellenére összesítésben az 5. helyen végeztek, kevesebb mint 5 perccel lemaradva a negyedik helyen célba ért csapattársaiktól.

A Toyota uralta a 2023-as Dakart, hiszen a TGR párosai az 1., 4. és 5. helyen végeztek. Emellett ráadásul a fiatal brazil, Lucas Moraes egy privát nevezésű Toyota Hilux T1+ versenyautóval tovább erősítette a japán gyártó eredményeit, hiszen összesítésben a harmadik helyen végzett. Lucasnak ez volt az első szereplése a Dakar Rally, bár ott volt mellette egy tapasztalt navigátor Timo Gottschalk személyében.

A 2023-as Tereprally Világbajnokságon, amelynek a Dakar Rally volt a nyitófordulója, Nasser és Mathieu összesen 85 pontot gyűjtöttek. Ez azt jelenti, hogy az öt fordulós bajnokság 1. fordulója után mindössze két ponttal vannak lemaradva az éllovastól. A Toyota a 2. helyen áll a gyártók bajnokságában, mindössze egyetlen ponttal lemaradva az első helyezettől. A következő verseny az Abu Dhabi Desert Challenge, amelyre február utolsó hetében kerül sor.

Toyota CE

 

OldA

Recent Posts

Ez az új traffipax sokat fog kaszálni Budapesten

Magyarország egyik legforgalmasabb útszakaszára telepítettek a napokban traffiboxt. A Liszt Ferenc repülőtér 1-es terminálja előtt…

17 óra ago

Piros vagy fekete? Sokan még mindig rosszul bikázzák be az autót – Ön ne essen ebbe a hibába!

Amikor nem indul a kocsi, sokan csak legyintenek: „Sebaj, rácuppantom a kábeleket, és kész is.”…

17 óra ago

Vége az ingyenes gurulásnak: kilométeradó jön a villanyautókra

2028-tól a brit villanyautósok már nem csak töltenek, hanem minden megtett távolság után fizetnek is…

2 nap ago

Mégsem tiltják be teljesen az új benzines autók forgalmazását az EU-ban

Lekerült a napirendről a teljes tiltás, 2035-től az újonnan forgalomba kerülő autóknál nem 100 százalékkal,…

2 nap ago

Több lépcsőben emelkedik az alanyi adómentesség határa

Az alanyi adómentesség éves bevételi korlátja a jelenlegi 18 millió forintról 2026-ban 20 millió, 2027-ben…

3 nap ago

Drosztengedély – Változások 2026-tól!

Az Országos Taxis Szövetség elnöke tájékoztatta szerkesztőségünket a fővárosi drosztengedély kiváltásával kapcsolatos előírások változásáról. A…

4 nap ago