Categories: Hírek

1500 vagy 1900 forint lehet az alapdíj

Még 19 százalékkal emelnének a budapesti taxisok, egy éven belül másfélszeresére nőne a szolgáltatás hatósági ára

 

Az üzemanyag-ársapka eltörlése után szinte azonnal tarifaemelési javaslattal álltak elő a budapesti taxisok. A személyfuvarozók egy része közvetlenül az Orbán-kormánnyal kezdett egyezkedésbe, míg mások a tarifákat megállapító önkormányzatokkal kezdtek alkudozni – jelent meg a  nepszava.hu  portálon.

A kabinet Fónagy János gazdaságfejlesztéssel kapcsolatos parlamenti ügyekért felelős államtitkárt jelölte ki a taxisokkal való tárgyalásra, aki tavaly kétszer is leült a szakma képviselőivel, idén pedig munkacsoportokat alakítanak, ahol a taxishiénák megfékezéséről és az árszabályozásról is megpróbálnak mindkét fél számára elfogadható álláspontra jutni.

Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség elnöke ezzel szemben az elejétől fogva annak a híve volt, hogy az önkormányzatokkal kell tárgyalóasztalhoz ülni, mivel a tarifa megállapítása, rendeleti szabályozása a helyhatóságok  hatásköre. Ennek szellemében decemberben a fővárosi önkormányzatot is megkeresték az érdekvédelmi és szakmai szervezetek.

„A városvezetés korrekt volt, kétszer is egyeztettünk az év vége előtt. De senki sem akarta elkapkodni a dolgot, ezért januárra halasztottuk az egységes javaslat kidolgozását” – mondta Metál Zoltán a Fővárosi Közgyűlés Klímavédelmi, Közlekedési és Városfejlesztési Bizottságának csütörtöki rendkívüli ülésén a taxis érdekvédelmi, illetve szakmai szervezetek képviselőinek gyűrűjében.

– A taxisok 80-90 százalékát lefedő szervezetek a benzinársapka eltörlése utáni 40 százalékos emelést figyelembe véve mérsékelt, 19 százalékos áremelési igényt fogalmaztak meg. Ez kétféle módon is elérhető.

Az A változat szerint az alapdíj 1500 forintra emelkedne, a kilométerdíj 440 forintra, míg a percdíj 110 forintra nőne.

A B változat szerint a kilométerdíj és a várakozási díj változatlan marad, viszont az alapdíj 1900 forint lenne.

A taxisok inkább az első változatot támogatják – ismertette a közös javaslatot a szakszervezeti vezető.

Mint emlékezhetünk, tavaly áprilisban az elmúlt években elmaradt tarifaemelés, a pandémia és az infláció együttes hatásának ellensúlyozására a taxisok demonstrációkkal nyomatékosított kérésének engedve 33 százalékkal emelkedtek a fuvardíjak Budapesten. A viteldíj 300 forintról 400 forintra, az alapdíj 700 forintról 1000 forintra, míg a percdíj 75 forintról 100 forintra nőtt. Ezt emelnék meg most a taxisok.

Ha a Fővárosi Közgyűlés elfogadja a javaslatot, akkor egy éven belül 54 százalékkal, több mint másfélszeresére emelkedik a taxizás ára Budapesten.

Sokan féltettek minket attól, hogy az utasok elfordulnak tőlünk, de ennek éppen az ellenkezője történt, folyamatosan nő a szolgáltatás iránti igény. A budapestiek megbízhatónak, a közösségi közlekedés alternatívájaként tekintik a taxikat – jelentette ki Metál Zoltán, aki továbbra sem tart attól, hogy az újabb áremelés hatására utas nélkül maradnak.

Az érdekvédelmi szervezetek a hatósági ár emelésének szükségességét az elszabaduló inflációval, különösen az üzemanyagár növekedésével indokolták. Felmerült, hogy ne most egyszerre, hanem két részletben emeljenek árat, de ahogy Metál fogalmazott: „felesleges 3 havonta belemenni egy adok-kapokba”.

Az új emelt tarifákat március elsejével vezetnék be a taxisok.

Élő Norbert, a DK-s képviselő a 19 százalékos kérést nem tartotta túlzónak, de azért sokallta, lévén a kormány is csak 15 százalékkal emeli a nyugdíjakat és felvetette a bécsi minta bevezetésének lehetőségét, ahol a verseny érdekében a hatósági ártól 10 százalékkal el lehet térni le és felfelé is.

Déri Tibor, Újpest immáron DK-s polgármestere a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) bizottságnak küldött leveléből idézett, miszerint a hivatal is támogatná a verseny visszahozatalát erre a szolgáltatási piacra.

Metál szerint Bécsben mások a peremfeltételek, a fuvarozói árversenyről pedig a GVH maga írta egy állásfoglalásában, hogy nem időszerű a bevezetése. Ehhez előbb módosítani kellene az ártörvényt – tette hozzá.

V. Naszályi Márta, I. kerületi polgármester erre megjegyezte, ha az önkormányzat támogatja a taxisokat a hatósági áremeléssel, a drosztok biztosításával, akkor cserébe szabálykövetőbb magatartást várnának a taxisoktól.

Forrás: nepszava.hu kép: illusztráció

Double D

Recent Posts

Itt vannak az új magyar szupertraffipaxok

Pár hét múlva élesednek az első készülékek, amelyek több tulajdonságukban eltérnek az eddigi sebességmérőktől. Például…

12 óra ago

Piával és pénzzel kenték meg a vizsgabiztosokat, hogy átmenjenek a romok

Kenőpénzről már mindenki hallott, a kenőszesz már kevésbé gyakori megoldás. Állítólag Magyarország nem Balkán, mégis…

18 óra ago

Elárasztják a Budapest környéki településeket az új trafiboxok

Több mint egy tucat új egységet ígérnek. Budapest környékén hamarosan jóval több fix sebességmérő figyeli…

2 nap ago

Új köntöst ölt a Nagykörút – szeptember közepén zárul a Nagykörút arculati pályázata

Nemcsak maga a Nagykörút újul meg az elkövetkezendő években, hanem „Pest főutcájának” arculata is felfrissülhet:…

3 nap ago

Sötéten látja a jövőt a BYD alelnöke, megszűnhet a kínai autógyártók jelentős része

A világ legnagyobb elektromos járműgyártója szerint a túlzott gyártási kapacitás és az árháborúk fenntarthatatlanná teszik…

4 nap ago

Kijelző nyomkodásért büntettek meg egy autóst

A pórul járt autós csak egy képernyőre telepített fontos funkciót akart beállítani az esőben, aminek…

5 nap ago