Categories: Hírek

Évzáró visszatekintés pontokban

Mottó: Ez egy átlagos év volt. Rosszabb volt mint a tavalyi, de jobb, mint ami jövőre lesz…

 

  • Alig hogy kezdett lecsendesedni a vírus miatti hisztéria, máris újabb esemény adódott: háborús helyzet a szomszédunkban. Menekültek tízezrei érkeztek.
  • Tavasszal végre elértük, hogy a főváros megemelje a fix tarifát. Hosszú és kitartó érdekképviseleti munka volt szükséges hozzá…
  • Az emelt viteldíjak ellenére a fuvarok száma nem csökkent. Aki akart, tudott dolgozni.
  • Eddig csak a „munkagépeknek” okozott problémát a 12 milliós áfa határ, a tarifaemelés óta azonban egyre többeknek kellett figyelnie erre. Bár januártól nem változik az áfa határ, de egyre több hír szól arról, hogy esetleg évközi taxiár-emelés várható 2023-ban.

  • Továbbra is hatósági áron tankolhattunk, miközben más vállalkozásoknak már piaci áron kellett az üzemanyagot vásárolnia
  • Megszüntették, ill. átalakították a kata adózást: betéti társaságok, másodos- és nyugdíjas vállalkozók kikerültek a körből (megjegyzem a nyugdíjasok még jobban is jártak az átalányadózással).
  • Szeptember 1-től a katás vállalkozók nem számlázhattak cégeknek. A taxisok ez alól is felmentést kaptak.
  • Évközi kata bevallást várt el az adóhatóság minden addigi katás vállalkozótól, azoktól is, akik maradtak katások (pontosabban beléptek az „új katába”).
  • Néhány feltétel mellett meghosszabbították az idén 10 éves életkort elérő taxi gépjárművek engedélyét.
  • Ősszel üzemanyaghiány lépett fel, ennek nyomán napokon belül teljesen megszűntek a hatósági üzemanyagárak, a taxisok is piaci áron tankolhattak.
  • Ez persze újra felvetette a tarifaemelés szükségességét, hiszen a tavaszi emelés az egyre magasabb infláció és az üzemanyagok árváltozása miatt „elfogyott”.
  • Tömegével jártak le az öt évvel ezelőtt kiadott – öt évig érvényes – tevékenységi engedélyek és arcképes taxivezetői igazolványok.
  • A tevékenységi engedélyek megújításához adóigazolásokat kellett beszerezni.
  • Sokan ennek nyomán szembesültek azzal, hogy adótartozásuk, esetleg elmulasztott bevallásaik vannak.
  • Az arcképes igazolványok megújításához szükséges tanfolyam és vizsga többeknek nehézséget okozott. A sok éves vezetői rutin ellenére igazából csak azok tudtak elsőre sikeresen vizsgázni, aki vették a fáradtságot és megtanulták az anyagot.
  • A december második felére bevezetett igazgatási szünet igencsak megnehezítette az adminisztrációs tevékenységek – például az engedélyek megújítása – elvégzését.

Hozzám hasonlóan idősebb taxisok még emlékezhetnek arra, hogy a nyolcvanas években egy akármilyen ötszemélyes autóval úgy fuvaroztunk, hogy az utas beszállásakor lenulláztuk a napi számlálót, aztán az uticélnál beszoroztuk az általa mutatott kilométereket az éppen aktuális tarifával (ami hosszú évekig azonos – és elegendő – volt). Innen jutottunk el a mai helyzetig, ahol a jogszabályok meghatározzák a gépjármű színét, méretét, teljesítményét, évjáratát. Ahol GPS-alapú címkiadással, adattárolós taxiórával, pénztárgéppel, elektronikus számlázással, bankkártya-leolvasóval meg még ki tudja milyenféle kütyüvel kell rendelkeznünk ahhoz, hogy szállíthassuk az utasokat. Közben pedig még a bevételünkre is figyelnünk kell, nehogy rosszabbul járjunk.

A taxis vállalkozó azonban kitartó, mindent túlélő típus, ezeket a dolgokat is megoldja.

 

Ehhez kívánok mindenkinek további kitartást, sikeres és boldog új esztendőt!

 

Nagy Zoltán (-oli-)

OldA

Recent Posts

Korrupt vizsgaállomásra csaptak le a rendőrök, több embert letartóztattak

A gyanú szerint kenőpénzért cserébe engedtek át autókat a vizsgán. Hazánkban továbbra is előfordul, hogy…

15 óra ago

Egymillió Toyotát, Lexust és Subarut hívnak vissza, magyar autók is érintettek

Olyan probléma akadt a szoftverrel, amit sajnos nem lehet távolról megoldani. Óriási visszahívási akciót indított…

15 óra ago

Új traffiboxokat helyeztek ki forgalmas budapesti kereszteződésekben

Itt figyelik árgus szemekkel az autósokat Újpest több forgalmas pontján új sebességmérő dobozokat helyeztek ki…

1 nap ago

Eljött a pillanat: vége a sorban állásnak a horvát autópályákon

Megszűnik a fizetőkapuknál való megállás, az autósok folyamatosan haladhatnak majd az autópályákon. Horvátország megkezdi az…

3 nap ago

Elkészült a világ első autópályája, amelyen vezeték nélkül lehet tölteni az elektromos autókat

Az innováció lehetővé teszi, hogy az autók, buszok és teherjárművek vezetés közben is energiához jussanak,…

3 nap ago

Ebben a 10 városban a legdrágább a taxizás

A Deutsche Bank elemzésében a világ 69 nagyvárosában nézte meg, mi, mennyibe kerül, és ezek…

5 nap ago