A fenntartható közlekedési megoldások és innovációk ösztönzése és további fejlesztése érdekében együttműködési megállapodást írt alá Magyar Autóklub és a Jövő Mobilitása Szövetség. A Jövő Mobilitása Szövetség két évvel ezelőtt 20 hazai vállalat összefogásával alakult meg, célja az elektro- és mikromobilitás, a közlekedésszervezés és a megosztáson alapuló közlekedési módok népszerűsítése. Ebben támogatják egymást mostantól a 122 éves múltra visszatekintő Magyar Autóklubbal.
A két fél együttműködve, az Európai Unió törekvéseivel összhangban közösen dolgozik majd a jövőben a fenntartható közlekedési megoldások és innovációk bemutatásán, népszerűsítésén és fejlesztésén, valamint elősegítik az alternatív hajtású közlekedési megoldások elterjesztését, elsősorban az elektromos autók és a mikromobilitási megoldások területén. Az erről szóló megállapodást Dr. Hatala József, a Magyar Autóklub elnöke, Pukler Gábor, a Jövő Mobilitása Szövetség elnöke, valamint Jamniczky Zsolt, a Jövő Mobilitása Szövetség elnökségi tagja és az E.ON Hungária Csoport vezérigazgató-helyettese írták alá. A szakmai együttműködés során céljuk a fenntartható közlekedést támogató infrastruktúra kiépítése, a fenntartható közlekedési ökoszisztéma tervezése és megvalósítása.
A szövetség fennállásának első évében az előremutató közlekedési megoldások fejlesztési irányainak meghatározására, iparági javaslatok megfogalmazására, a támogatotti kör kibővítésére, valamint edukációs és szemléletformáló kampányok lebonyolítására koncentrált, idén pedig a városi közlekedés fejlesztésére fordított kiemelt figyelmet.
Az elmúlt időszakban olyan nagyvállalatok is csatlakoztak szövetséghez, mint az E.ON Hungária Csoport, az MVM Csoport, a MÁV csoport, a Porsche Hungaria, és a Vodafone. Valamennyi mobilitáshoz kapcsolódó terület képviselteti magát a tagok között, amelyek érdekeltek a fenntartható közlekedés fejlesztésében: elektromos autóforgalmazók, flottaüzemeltetők, elektromos töltőhálózatok üzemeltetői, a megosztott mobilitási szektor képviselői, mikromobilitási szolgáltatók, pénzügyi szolgáltatók, mobilitási edukációval foglalkozó cégek, telekommunikációs szolgáltató és két megyei jogú város is.
A Magyar Autóklub 122 éves fennállása óta kiemelten fontos feladatának tartja a közlekedési kultúra fejlesztését és évtizedek óta élen jár a közlekedésbiztonság tudatosításában. Ugyanakkor a piac változásait követve felismerte, hogy a közlekedési szokások gyökeres változáson mennek keresztül, így a változó mobilitási világban, egyetértve a CO2-kibocsátás csökkentési célokkal és a megváltozott egyéni igényekkel, a Magyar Autóklub elsőként kezdte meg hazánkban az újonnan megjelent e-mobilitási eszközökkel kapcsolatos ismeretterjesztő, oktató munkát. Tudatformáló tevékenysége során a mikromobilitási eszközök használatán túl a közlekedésbiztonságra, az útfelületek közös, harmonikus használatára, a közlekedési kultúra javítására is nagy hangsúlyt fektet az Autóklub.
Az együttműködési megállapodás ünnepélyes aláírásán Pukler Gábor, a Jövő Mobilitása Szövetség elnöke elmondta: „a 2022-re kitűzött céljaik megvalósultak, országos lefedettségűvé váltak az elektromos járműtöltők és széles körben elterjedtek a közösségi közlekedést támogató „last mile” megoldások – természetesen ezen a téren még vár edukációs munka a szövetségre. Annak a nagyon világos és mindenki által érthető üzenetnek az elterjesztése állt a Jövő Mobilitása Szövetség idei céljai között, hogy a közlekedési eszközök között nagyfokú átjárhatóságra van szükség annak érdekében, hogy a városok élhetők legyenek: minden élethelyzetnek megvan a maga ideális közlekedési eszköze, nem fordulhat elő, hogy mindig az autó, a kerékpár vagy épp a vonat a legjobb megoldás. Ezért a szövetség azt tűzte ki célul, hogy elfogadtassa: nem autósok, tömegközlekedők és kerékpárosok, hanem egyszerűen közlekedők vannak az utakon, akiknek minden adott helyzetben más, az adott célnak leginkább megfelelő eszközzel érdemes utazniuk.”
„Nem haboztunk idejekorán tudomásul venni, hogy a változásra szükség van” – emelte ki Dr. Hatala József, a Magyar Autóklub elnöke, aki a sajtóeseményen elmondta, hogy a MAK – hasonlóan más európai autóklubhoz – az FIA (Nemzetközi Automobil Szövetség) vezetésével és támogatásával elindult a fenntartható közlekedés irányába. „A Magyar Autóklub már 2011-ben, az új újpesti székház építésekor fókuszban tartotta az alternatív közlekedési megoldásokat és a fenntarthatóságra törekedett, ezért már akkor elektromos töltőoszlopot telepítettünk. Országos segélyszolgálati feladataink ellátására pedig már több mint öt éve használunk elektromos segélyautókat, így környezetkímélő módon érkezhet a segítség a bajba jutott közlekedőkhöz. A jól ismert Sárga Angyalokra pedig már nem csak az elakadt autósok és motorosok számíthatnak, immáron a biciklivel bajba jutott klubtagok is bátran tárcsázhatják a már jól megszokott 188-as számot, ha segítségre van szükségük, hiszen 2022 nyarától már a kerékpárosoknak is garantálja az Autóklub a megérkezés biztonságát.”
A Klub 2020-ban ismeretterjesztő és megelőző kampányt indított, melynek kiemelt célja az e-mobilitás lehetőségeinek és veszélyeinek bemutatása, valamint a közlekedéshez kapcsolódó bűnmegelőzési üzenetek átadása volt. Idén ősszel pedig egy újabb ismeretterjesztő kampány részeként megrendezte az első ecoMobility Day-t, ahol szakmai partnereik közreműködésével az érdeklődők kipróbálhatták a legújabb elektromos mobilitási eszközöket és alternatív hajtású járműveket, valamint izgalmas szakmai előadások és kerekasztal beszélgetések során megismerkedhettek a fenntartható közlekedés különböző aspektusaival.
„Az elmúlt időszakra visszatekintve a MAK sokat haladt előre, de látva a gazdasági, környezetvédelmi, mobilitási kihívásokat, még bőven van tennivaló a következő évekre. A Magyar Autóklub célja, hogy a fenntarthatósági irányelvei szerinti működésével és tudatformáló, oktató munkájával hozzájáruljon az ENSZ által elfogadott Fenntartható Fejlődési Célok eléréséhez, így külön öröm a Klub számára, és fontos lépésként könyveli el a Jövő Mobilitása Szövetséggel való együttműködést és közös szakmai iránymutatást” – mondta el az eseményen Dr. Hatala József.
Jamniczky Zsolt, a Jövő Mobilitása Szövetség elnökségi tagja kiemelte: „Az energiaválság, a fosszilis üzemanyagárak növekedése és az ellátás sérülékenysége is rámutatott, hogy a jövő az e-mobilitásé és a fenntartható, alternatív közlekedési megoldásoké lesz. Az elektromos autó ma már valós, költséghatékony és fenntartható alternatívája a hagyományos közlekedésnek. A további fejlődéshez azonban elengedhetetlen a hazai elektromos töltőhálózat folyamatos bővülése. Ma már több mint kétezer e-töltő található az országban. Két év alatt megduplázódott a számuk, tavalyhoz képest is 25 százalékos a növekedés. A terjeszkedést azonban folytatni kell a jövőben is: az E.ON Hungária Csoport például nagy teljesítményű, 150 és 300 kW-os gyorstöltőkkel tervezi bővíteni országos töltőhálózatát 2023-ban annak érdekében, hogy ügyfelei számára minél kényelmesebb fenntartható megoldásokat kínáljon az elektromos közlekedésben is.”
2021-ben minden rekordot megdöntött a zöldrendszámos autók átadása, köztük is a tisztán elektromos autók eladása nőtt a legnagyobb arányban és az év végére, 21.544 darabbal, már nagyobb arányban voltak a tisztán elektromos járművek a zöld rendszámosok között, mint a hibridek. A legfrissebb adatok szerint az idei év első 10 hónapja alatt – újabb villany autó támogatási kampány nélkül – több mint 50%-kal bővülve, október végén már 32.596 tisztán elektromos autó járta az utakat Magyarországon, míg a zöld rendszámos autók száma meghaladta a 60 ezret.
Forrás: LWp Kommunikáció, kép: illusztráció
Ideális esetben pontosan tudjuk, mik azok a felszerelések, amiket magunknál kell tartani, ha autóba ülünk.…
Ismét a Fővárosi Közgyűlés napján. Taxis demonstráció közepette tartja szerdai ülését a Fővárosi Közgyűlés –…
Továbbra is dinamikus kereslet tapasztalható a hazai használtautó-piacon, különösen az elektromos és hibrid modellek iránt.…
De miért? A közúti balesetekben elhunytak száma világszerte évente nagyjából 1,19 millió főre tehető, ami azt…
Valós fogyasztási és kibocsátási adatok mutatják, hogy konnektoros hibridekkel alig spórolnak benzint az autósok, a…
Az Európai Parlament képviselői támogatják a jogosítványok uniós szabályozásának reformját. Mutatjuk, milyen változások jönnek! Az…