Az őszinte válasz szerint fogalmuk sincs az autógyártóknak, hogy mikor állhat helyre a piac, a hivatalos szerint 2023 végén, 2024 elején. Ám ennek egyik legfőbb feltétele, hogy vége legyen a háborúnak.
Az autógyártás nagyon nehezen viseli a pandémiát és a szomszédban zajló háborút is – mutatott rá Németh Balázs, a Porsche Hungária ügyvezető igazgatója az InfoRádió Aréna című műsorában, hozzátéve, hogy az autógyártás és az egész autóipar nagyon komoly indikátora annak, hogy épp a világgazdaságban mi történik. 2021-ben szembesültek igazán nagy kihívással a gyártók, hiszen alapanyag- és chiphiány lépett fel, a célul kitűzött, legyártandó autók száma tavaly 18 millióval csökkent, idén pedig legalább ugyanennyivel fog.
A gyakorlatilag egy kézben levő chipgyártás szerencsétlen tényező, főleg, amikor évről évre egyre több chipre van szükség – a megoldás új gyárak építése lenne, hiszen komplex termékről van szó, amelyből ezrek szükségesek egyetlen autó működéséhez, a gyártók pedig autók tízezreit nem tudják eladni, ha nincs meg a szükséges elem.
Az orosz-ukrán háború miatt felére, ha nem negyedére csökkent a vasérc és az ahhoz tartozó ötvözetek beszállítása, ezeket az anyagokat új forrásból kell pótolni.
A probléma, hogy a chipnél, a vasércnél, a magnéziumnál, a neonnál, a xenonnál ezek már nem olyan egyszerű dolgok, így az eddig kiszámíthatóan működő európai autóipar most pánikban van.
Ha nincs chip, nincs autó sem, a vevőknek el kell fogadniuk a tényeket. Ha a gépkocsi az eredetileg meghatározott 32 hetes szállítási határidő plusz hat hónapon túl van, vis major, benne van a szerződésben, nem tudják az autót leszállítani – a vevő ugyanakkor előállhat egy kártérítési igénnyel vagy fölajánlanak neki egy helyettesítő modellt.
Az újautó-árak drámaian emelkednek, két-két és fél év alatt körülbelül 35 és 45 százalék között nőttek az árak a piacon, ami katasztrofális – fogalmaz Németh Balázs, ugyanakkor megvannak még azok a vásárlók, akik megfizetik ezeket az árakat.
A mostani állapotból való kilábalás idejéről egyelőre nem tudni, teljes visszarendeződés nem várható, de egy-két fogaskeréknek mindenképp vissza kell állnia, például Ukrajna tudjon feldolgozott acélt exportálni, vagy Oroszország megint piac legyen – ez a német autóiparnak is nagyon jót tenne.
Ugyanakkor a kínai autómárkák – jó minőségű gépkocsik – már a spájzban vannak, és felfoghatatlan, ezt a minőséget ennyiért hogy tudják létrehozni.
Az, hogy mi itt megszakadunk, hogy karbonsemleges gyáraink sokasága készítsen környezettudatosan működő belső égésű és elektromos autókat, és közben jönnek a kínai modellek, amik fogalmunk sincs, hogy milyen munkaerő felhasználásával, milyen fosszilis anyagok elégetésével és felhasználásával, milyen erőművekből szerzett energiával működnek, akkor itt érdemes lenne elgondolkodni azon, hogy hogy védjük meg az európai érdeket? Csak most nagyon szexi zöldnek lenni. Csak észszerűen kell zöldnek lenni, de valahogy ez úgy átbillent a túloldalra. Ettől függetlenül én nagyon bízom az európai döntéshozók józan eszében, hogy Európa iparának hajtóerejét, az autóipart, kereskedelmet, több tízezer beszállítót, csak Európában 14-15 millió ember dolgozik az autóiparban, nem hagyják magára – mondja, hozzátéve, hogy a még a német gyárak lobbiereje sem elég ahhoz, hogy ezt egy aktuális kormány tudtára adják.
Forrás: napi.hu kép: illusztráció
A JATO új, átfogó elemzéséből kiderül, hogy a globális átállás az akkumulátoros elektromos járművekre (BEV)…
Musk már sokszor mondott nagyot, de a mostani az extrémebb ígéretek közé tartozik Elon Musk…
Ismét a buszsávban szabálytalanul közlekedőket ellenőrizték a BRFK és a BKK munkatársai. A Budapesti Közlekedési…
Az alkalmazás immár három magyar városban elérhető Csütörtöktől az Uber alkalmazás már három városban -…
Közlekedési fennakadásokra figyelmeztetett a Budapesti Közlekedési Központ a fővárosban július 24. és 28. között, delegációk…
Megkezdődött az őzek üzekedése. A nyári esték békéjét könnyen megzavarhatja egy hirtelen az útra ugró…