Sok volt a panasz, ezért az osztrák főváros jövő évtől újraszabályozza a közösségi e-rollerek használatát. Ezentúl nem lehet járdán leparkolni a kölcsönjárművet, minden roller helyzetét nyomon követik, és automatikusan leállítják a járművet, ha olyan helyre hajtanak be vele, ahol nem szabad használni, írja az osztrák főváros sajtóosztálya. Emellett a kereslethez igazítják a rollerek számát is.
Mint beszámolnak róla, a Bécsi Mobilitási Ügynökség megbízásából készített felmérés is megerősítette a bécsiek szubjektív véleményét: szigorítani kell a közösségi e-rollerek használatát, mert még mindig túl sok a forgalmas helyeken, járdákon szanaszét hagyott jármű, ami balesetveszélyes is.
A megkérdezettek 86 százaléka tartott szükségesnek szigorúbb szabályozást. A legnagyobb probléma a parkolással van: a felmérésben résztvevők 91 százaléka – és a gyakori használók 100 százaléka – vélekedett úgy, hogy újra kell szabályozni, hol lehet letenni a járműveket, és hol nem.
Az intézkedések egyik központi eleme, hogy egymáshoz igazítják a keresletet és a kínálatot. Vagyis a belső kerületekben, ahol eddig túl sok volt a jármű és a panasz, erősen korlátozzák az elérhető kölcsönrollerek számát. Míg korábban az öt szolgáltató kerületenként összesen 2.500 járművet adhatott bérbe, addig az új szabályozás szerint az 1. kerületben összesen 500 jármű lehet csak, a 2.-9. és 20. kerületben pedig kerületenként összesen 1.500.
A külső kerületekben viszont, ahol eddig túl kevés roller volt (például metrók végállomásánál), növelik az elérhető járművek számát. Ehhez olyan szolgáltatókat választanak a közbeszerzési eljárások során, akik teljesítik ezeket a feltételeket. Ráadásul ezzel a közlemény szerint az egész város helyett csupán egy-egy városrészt lefedő kisebb szolgáltatók is esélyt kaphatnak.
Jelentősen szigorítanak a parkolás mikéntjén is: ezentúl a járműveket tilos lesz letenni a járdán, kizárólag mikromobilitási pontokon és autók számára kialakított parkolóhelyeken lehet leállítani azokat. Ehhez 2023 végéig 200 rollerállomást hoznak létre, és a beszámoló szerint technikailag lehetetlen lesz, hogy ha valaki 100 méterre van egy-egy ilyen állomástól, akkor ne itt adja vissza az e-rollert.
A szabályszerű parkolást a szolgáltatók által fenntartott rollerfelügyelőknek kell majd ellenőrizniük, de a jövőben a közterület-felügyelőknek is lesz ilyen jogkörük. Ráadásul minden egyes jármű helyzetét valós időben nyomon lehet követni, de utólag is meg lehet határozni. A szabálytalanul leparkolt rollerekért a szolgáltatókat büntetik meg, akik viszont továbbháríthatják a bírságot a felhasználókra.
A technikai fejlesztéseknek köszönhetően a jövőben meg lehet majd határozni olyan területeket a városban – például egészségügyi intézmények környéke, önkormányzati lakótömbök -, ahova nem szabad közösségi e- rollerrel behajtani. Ha valaki mégis ide hajtana be, a rendszer automatikusan leállítja majd a rollert.
A sebességkorlátozással bíró utcákban pedig a rendszer automatikusan korlátozza majd az eszköz maximum sebességét.
A közelmúltban Párizsban is bejelentették, hogy vélhetően a közösségi elektromos rollerek használatának szigorítása következhet.
Forrás: 444.hu kép: illusztráció
De miért? A közúti balesetekben elhunytak száma világszerte évente nagyjából 1,19 millió főre tehető, ami azt…
Valós fogyasztási és kibocsátási adatok mutatják, hogy konnektoros hibridekkel alig spórolnak benzint az autósok, a…
Az Európai Parlament képviselői támogatják a jogosítványok uniós szabályozásának reformját. Mutatjuk, milyen változások jönnek! Az…
Egy új uniós rendelet lépett hatályba, amelyről még alig hallottak az autósok, pedig mindenkit érint…
Október 30. és november 9. között, Tokióban kerül megrendezésre a 2025-ös Japán Mobilitási Kiállítás, amely…
Németországban költségcsökkentő reformra készülnek a jogosítványszerzésben: miután a mobilokba költöztetik az elméleti képzést, a bukás…