A lakott településen belüli túlzott sebességkorlátozás nemigen befolyásolja a közlekedésbiztonságot egy brit felmérés szerint
Az Egyesült Királyságban értelemszerűen mérföldben mérnek, de a kutatás eredményei összevethetők a kontinenssel.
A 20 mérföld per órás – egészen pontosan 32 kilométer per órás városi sebességkorlátozás nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket: a balesetek száma nem csökkent jelentősen olyan forgalommal összehasonlítva, ahol magasabb az engedélyezett sebesség.
Ezt állapította meg a belfasti Queen’s és az Edinburgh-i Egyetem közös kutatása, amelyet a Sky News szemlézett.
A megengedett sebesség korlátozása 20 mérföld per órára lakott területeken nem javítja szignifikáns mértékben a biztonságot – állapították meg a vizsgálat során.
A kutatók Belfast belvárosának 76 utcájában hasonlították össze a 2016 előtti és utáni baleseti adatokat – ebben az évben csökkentették ugyanis a megengedett sebességet 20 mérföldre.
Vizsgálatuk eredményét a Journal of Epidemiology and Community Health című szakfolyóiratban tették közzé.
„Statisztikailag nem volt lényeges különbség” a belvárosi utcákon és az Észak-Írország más részein található, 30 (48 km/h) vagy 40 mérföldes (64 km/h) sebességet engedélyező utakon a balesetek és az áldozatok számának összehasonlításában.
Csökkent viszont a forgalom azokban az utcákban, amelyekben a sebesség felső határát 20 mérföldben szabták meg.
Paradigmaváltás: az ember az autó előtt
A kutatás kisebb léptékű volt, mint néhány más, ugyanebben a témában végzett tanulmány – ismerték el a tanulmány szerzői.
A vezetési kutúra megváltozása és az autó dominálta paradigma megváltoztatása érdekében azt javasolták, hogy a sebességkorlátozást a hatóságok a járművezetők megfelelő képzése, a térfigyelő kamerák és az udvarias rendőrségi kommunikáció kombinációjával segítsék elő.
A sebességkorlátozás célja nem csupán a közlekedésbiztonság befolyásolása, hanem „része lehet annak az újraszabályozásnak, amely meghatározza az élet prioritásait, és az embert sorrendben az autó elé helyezi” – írta a két professzor, dr. Ruth Hunter és dr. Ruth Jepson beszámolójában.
Leszögezték, hogy az Egyesült Királyságban és Európa más részein egyre népszerűbbé válnak a 20 mérföld per órás, azaz 30 kilométer per órás sebességkorlátozást célzó programok.
A szándék, hogy csökkentsék a közúti balesetek és sérülések számát, ugyanakkor elérhetőbbé tegyék a klímaváltozással kapcsolatos célkitűzések elérését.
WALESBEN AZ ALAPÉRTELMEZETT MEGENGEDETT SEBESSÉG AZ EDDIGI 30 HELYETT CSUPÁN 20 MÉRFÖLD LESZ ÓRÁNKÉNT.
A walesi parlament, a Senedd júliusban fogadta el a törvényt, amely a legtöbb lakott település utcáira és más forgalmas utakra terjed ki. A szabályozás 2023. szeptember 17-én lép hatályba.
A törvényt máris bírálják. A 20 mérföld per órás sebességkorlátozás még nagyobb kihívások elé állítja az ágazatot, amely így is alig tud sofőröket toborozni – mondta például a cardiffi tömegközlekedési vállalat igazgatója, Paul Dyer.
Angliában az oxfordshire-i Witney döntött úgy, hogy júliustól a megye első városaként 20 mérföld per órás közlekedési övezeteket jelöl ki.
A hangsúlyt arra helyezik, hogy megváltoztassák a járművezetők gondolkodásmódját ahelyett, hogy kikényszerítsék a sebesség csökkentését – érvelt a megyei tanács, amely azt szeretné, hogy „a korlátozás megszegése társadalmilag elfogadhatatlanná váljon a járművezetők számára” – jelentette az Oxford Mail.
Forrás: index.hu kép: illusztráció
Az M4-es autóút vecsési csomópont szakaszán júliusban három ütemben felújításokat hajtanak végre, emiatt a reptérre…
Július 5-től 24-ig az 1-es villamos rövidített útvonalon halad. A Flórián téri felüljárók felújításához kapcsolódó…
Egészen ideáig még meg lehetett úszni egy adminisztrációs költséget, de mostantól már akkor is fizetni…
Több mint 16 ezer életveszélyes Volkswagen autó cirkál jelenleg is az utakon. A gyártó már…
Magyarországon 65 098 új személyautót helyeztek forgalomba az idei első hat hónapban, 4,3 százalékkal többet,…
De van egy jó hírünk is. Két és fél millió ember életét befolyásoló döntés eléggé…