Categories: Hírek

A Fogas is aluszik, s míg szendereg…

Téli pihenőre megy a fogaskerekű az energia- és gazdasági válság miatt. Az ideiglenes üzemszünet a tervezett tavaszi pályafelújítás végéig tart, és ennek köszönhetően több mint 120 millió forintot spórol Budapest közösségi közlekedése, emellett a szakemberek a kötelező karbantartást is elvégezhetik a járműveken. A járat helyett a kibővített menetrend szerint közlekedő 21-es, 21A, 212-es, 212A, 212B és 221-es autóbuszokkal lehet utazni.

 

 

 

Az elmúlt időszakban drasztikusan megnőttek az energiaárak. A dráguló üzemanyag- és villamosenergia-költségek súlyos terhet jelentenek a közösségi közlekedés számára. Ezért a fővárosi tulajdonban lévő társaságok igyekeznek a szokásoshoz képest is költséghatékonyabban működtetni Budapest közlekedési hálózatát.

Míg egyes vidéki nagyvárosokban is bevezettek hasonló megtakarítási intézkedéseket – például van olyan nagyváros, ahol a teljes trolibuszhálózat leállításával csökkentik az üzemeltetési költségeket –, a fővárosban mindössze a jellemzően turisták által használt fogaskerekűnél történik a karbantartási munkák és az energiafelhasználás szempontjából nehezebb téli időszak összehangolásával teljesítménycsökkentés, amivel jelentős megtakarítás érhető el.

 

Kevés utas, duplájára emelkedő üzemeltetési költség

A jellemzően turisták és szabadidős forgalom által használt 60-as jelzésű fogaskerekűvel nagyon kevesen utaznak a hideg hónapokban. Ez hétköznapokon 10 százalékos, hétvégén legfeljebb 30 százalékos kihasználtságot jelent.

Mindeközben, a télen rendkívül alacsony forgalmú fogaskerekű vasútnál drasztikusan kiütközik az energia költsége, hiszen az átlagos villamosoktól eltérő vontatási feszültséggel üzemel. A hetvenes években gyártott és visszatáplálásra nem alkalmas jármű üzemeltetési költsége minimum a duplájára emelkedik az új energiaárak mellett.

Ezért a Fővárosi Önkormányzat, a Budapesti Közlekedési Központ és a BKV Zrt. a járat ideiglenes szüneteltetéséről döntött. A szakemberek számításai alapján a járat közlekedésének téli időszakra való felfüggesztésével minimum 120 millió forint megtakarítást lehet elérni, de a még nem végleges villamosáram-áraktól függően ez a szám sokkal nagyobb is lehet. Ezzel párhuzamosan a műszaki karbantartásra és az elöregedett fogaskerekű járművek szükséges mértékű felújítására is sor kerülhet a tavaszi szezon kezdetéig. A BKV Zrt. a fogaskerekű járművezetőinek egy részét villamosvezetőként tudja alkalmazni a téli időszakban, valamint a többi forgalmi és műszaki dolgozók foglalkoztatását is megoldja a vállalat.

A 60-as jelzésű fogaskerekű helyett a kibővített menetrend szerint közlekedő 21-es, 21A, 212-es, 212A, 212B és 221-es autóbuszokkal lehet utazni, amelyeken a kerékpárszállítás is lehetséges. A fogaskerekű minden megállójának 300-500 méteres környezete a vágányzár alatt más autóbuszjárattal is jól elérhető.

 

BKV Zrt.

Budapesti Közlekedési Központ

OldA

Recent Posts

Jön a 30-as korlátozás a városokban?

De miért? A közúti balesetekben elhunytak száma világszerte évente nagyjából 1,19 millió főre tehető, ami azt…

7 óra ago

Alig fogyasztanak kevesebbet a konnektoros hibridek a belső égésű autóknál

Valós fogyasztási és kibocsátási adatok mutatják, hogy konnektoros hibridekkel alig spórolnak benzint az autósok, a…

8 óra ago

Változás jön a magyar jogosítványoknál

Az Európai Parlament képviselői támogatják a jogosítványok uniós szabályozásának reformját. Mutatjuk, milyen változások jönnek! Az…

2 nap ago

Sok autós még nem is hallott erről az új uniós szabályról – Az ön autóját is érinti!

Egy új uniós rendelet lépett hatályba, amelyről még alig hallottak az autósok, pedig mindenkit érint…

3 nap ago

Hatalmas horderejű bejelentésekkel érkezik a Toyota az idei Japán Mobilitási Kiállításon

Október 30. és november 9. között, Tokióban kerül megrendezésre a 2025-ös Japán Mobilitási Kiállítás, amely…

4 nap ago

Olcsóbb lesz a jogosítvány: oktató helyett a szülők is taníthatják a kezdő sofőröket

Németországban költségcsökkentő reformra készülnek a jogosítványszerzésben: miután a mobilokba költöztetik az elméleti képzést, a bukás…

5 nap ago