Categories: Hírek

Igényeljük és szívesen fogadjuk a taxisok észrevételeit

Az Országos Taxis Szövetség szakmai javaslatait figyelembe véve az év során fontos módosítások léptek életbe a személytaxis személyszállító bizonyítvány megszerzéséhez szükséges képzések és vizsgák tekintetében. Benedek Szabolccsal, a KAV Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpont Nonprofit Kft. ügyvezetőjével beszélgettünk a változások hátteréről.

 

A közlekedési vizsgák lebonyolítása és fejlesztése során a Vizsgaközpont mennyiben támaszkodik a szektor szereplőinek visszajelzéseire? Mennyire számít egyedinek, hogy a személytaxisok esetében a vizsgakövetelmények finomhangolásához egy érdekképviselet szakmai javaslatait is felhasználták?

A Vizsgaközpont egyik legfontosabb célkitűzése, hogy a jogszabály által előírt képzések és az azt követő vizsgák közvetlenül is hozzájáruljanak a magasabb szintű munkavégzéshez, és ezzel az egyes közlekedési szolgáltatások színvonalának növekedéséhez. Ezen a téren rendkívül elhivatottak vagyunk, és ebből kifolyólag valamennyi közlekedési ág esetében örömmel fogadjuk az érdekképviseletek vagy a vállalkozók építő jellegű javaslatait. A Vizsgaközpont és az Országos Taxis Szövetség eredményes együttműködése e tekintetben példaértékű, de nem egyedi.

 

Miért van szükség a személytaxis képzésekre és az elsajátított ismeretek ellenőrzésére?

A legtöbb szakma többet követel a képviselőitől, mint az átlagemberektől. A hivatásos járművezetők, köztük a taxisofőrök, mindig is nagyobb közlekedési tudással rendelkeztek, mint az „úrvezetők”, ezért joggal várhatjuk el tőlük a közlekedési és szakmai szabályok mélyebb ismeretét. Egyrészt azért, mert az utakon tanúsított viselkedésük, magatartásuk, illetve felkészültségük az átlagnál nagyobb befolyással van a hazai közlekedési kultúrára, a közlekedésbiztonságra és nem utolsósorban az ország megítélésére, az országimázsra. Másrészt pedig azért, mert a taxisok összetett szolgáltatást nyújtanak, tevékenységük több területet lefed, több területről is ismereteket követel.

Benedek Szabolcs

A jogalkotó célja a személytaxis képzéssel az, hogy ezeket az ismereteket szinten tartsa és bővítse. A Vizsgaközpont feladata pedig az, hogy ezeknek az ismereteknek a meglétét ellenőrizze és számonkérje az utasok, a közlekedők, a szakmaiság és tágabb értelemben a társadalom érdekében.

 

Mi indokolja azt, hogy a taxisoknak 5 évente ismeretmegújító képzésen és vizsgán kell részt venniük?

Erre elsősorban a változó jogszabályi környezet és a közlekedés területén zajló folyamatos, nem csak technikai értelemben vett fejlődés miatt van szükség. Magyarországon 2015 óta van érvényben az a rendelkezés, amely a személytaxis személyszállító bizonyítvány meghosszabbításához előírja az ismeretmegújító képzésen való részvételt és a vizsga letételét. De ez a kötelezettség a taxisok mellett a hivatásos járművezetőkre, tehát például a tehergépkocsi vezetőkre és buszsofőrökre is érvényes. A szükséges ismereteknek az elsajátítása és szinten tartása mindannyiuk esetében szigorú alapfeltétele a munkavállalásnak.

 

Mit mutatnak az európai példák? Máshol is szükség van ilyen ismeretmegújító képzésekre és a vizsga megismétlésére?

A képzésre és a vizsgáztatásra nincs egységes uniós szabályozás, ez tagállami hatáskörben van. Nem Magyarország az egyetlen, ahol ismeretmegújító képzésen és vizsgán kell részt venniük a taxisoknak, erre számos példát találni a kontinensen. Érdekesség, hogy az ezt előíró országok esetében e tekintetben mindenhol szigorúbb előírások vannak érvényben. Spanyolországban és Portugáliában például 2 évente, Dániában évente, Izlandon 6 havonta, míg a Feröer-szigeteken 3 havonta kell ismétlővizsgát tennie a taxisoknak.

 

Milyen szempontok szerint állították össze a hazai képzési és vizsgakövetelményeket a személytaxis képesítés esetében?

A közlekedési vizsga ismeretanyaga tulajdonképpen megegyezik a „B” kategóriás közlekedési alapismeretek vizsga ismeretanyagával. Ebben azonban a segédmotoros közlekedésre vonatkozó tudásanyag, illetve több olyan definíció jellegű fogalommeghatározás is szerepel, amelyek a személytaxisok esetében nem feltétlenül szükségesek a mindennapi munkavégzéshez. Az Országos Taxis Szövetség által megfogalmazott kérés az volt, hogy ebből a szempontból tegyük gyakorlatiasabbá a taxis vizsgakérdéseket. Jogosnak találtuk az észrevételeket és átvezettük a kért módosításokat úgy, hogy a kérdések között nagyobb hangsúlyt helyezünk az egyes forgalmi helyzetekre, illetve a mindennapi munkavégzéshez közvetlenül kapcsolódó ismeretanyagra. Ez egy olyan intézkedés, amelyről úgy gondoljuk, hogy hozzájárulhat a személytaxisok magasabb szintű munkavégzéséhez, illetve az általuk nyújtott szolgáltatások színvonalának emeléséhez.

 

Mik a tapasztalatok? Van-e ennek a változásnak bármilyen hatása a vizsgázók teljesítményére?

A módosított kérdésbank bevezetése óta még nem telt annyi idő, hogy hosszú távú következtetéseket tudjunk levonni. A rendelkezésre álló adatokból mindenesetre azt látjuk, hogy a vizsgasikerességi mutató néhány százalékkal emelkedett a számítógépes KRESZ vizsgák esetében.

 

Mi a helyzet a szakmai ismeretekre vonatkozó vizsgával?

Az érdekképviselettől ezzel kapcsolatban is érkeztek észrevételek. Ezeket figyelembe véve újra elővettük a hatóság által kiadott tantervi és vizsgakövetelményeket, és azonosítottuk, illetve megfogalmaztuk azokat a gyakorlati ismereteket, amelyek számonkérésére kiemelten törekedni kell a jövőben.

Fontos, hogy a taxis vállalkozók a képzés ezen részében is olyan tudásanyaggal gazdagodjanak, amelyet közvetlenül fel tudnak használni a mindennapi munkavégzésük során vagy azzal kapcsolatban, gondolok itt például az utasjogra vagy a szerződéskötési ismeretekre. Az is kiemelt cél, hogy ennek a tudásnak a birtokában ne kerüljenek kiszolgáltatott helyzetbe se az utasok, se az őket alkalmazó taxitársaságok irányába.

Érdemes kiemelni, hogy a képzési anyag a hatóság által kiadott tantervi és vizsgakövetelmények című dokumentumban meghatározott ismeretanyagot dolgozza fel részletesen, ám annak számonkérésénél a vizsgakérdések a gyakorlatban használható tudásra fókuszálnak.

 

Az eddigieket összefoglalva kijelenthető, hogy a két félnek a jövőben is érdemes párbeszédet folytatnia?

Meggyőződésem, hogy a képzések és a vizsgáztatás színvonalának emelése pozitív hatást gyakorol a személytaxisok által nyújtott szolgáltatások színvonalára. Az eddigi sikeres együttműködés által elért eredményekre támaszkodva mi továbbra is nyitottak vagyunk a párbeszédre. Igényeljük és szívesen fogadjuk a szakma észrevételeit, érkezzenek azok az Országos Taxis Szövetségtől, más érdekképviseletektől vagy a nagyobb taxitársaságoktól. Náluk van meg ugyanis az az információ, hogy mi az a gyakorlati tudás, mi az a gyakorlati ismeret, amire igazán nagy szüksége van a taxisoknak a mindennapi munkavégzés során.

Double D

Recent Posts

Előnyben a közösségi közlekedés – ideiglenesen egyirányúsítják a Népszínház utca egy szakaszát szerdától

Gyorsabban és pontosabban közlekedhetnek a villamosok a Népszínház utcában: a közösségi közlekedés előnyben részesítése miatt…

14 óra ago

Az Országos Taxis Szövetség leveleiből

Tisztelt Elnök úr! Sokszor hallottam már Önt nyilatkozni rádióban, tévében, és úgy vettem észre, hogy…

14 óra ago

Betilthatják a villanyautók egyik spórolós megoldását

Valós előnyük nem összemérhető a biztonsági kockázatukkal. Kínai autóipari hatóságok új, hangsúlyosan biztonsági szempontokra épülő…

2 nap ago

Taxisofőr fújt le paprikaspray-vel egy buszsofőrt Budapesten

„Ma egy dühöngő autós – egy taxisofőr – paprikaspray-jel fújta le az egyik buszsofőrünket, aki…

4 nap ago

A BMW vezérigazgatója szerint hiba volt az EU-tól, hogy 2035-re betiltják a hagyományos motorokat

Nagy hibának nevezte az Európai Unió döntését a belső égésű motorok 2035-ös betiltásáról a BMW…

4 nap ago

A kutyának sem kell a kínai autó

A kínai elektromos autók iránt csak szerény az érdeklődés Európában – derül ki egy pénteken…

4 nap ago